actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2014, 10:57
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Vijftigtal Waalse gemeenten in gebreke met waterzuivering

De waterzuivering in 48 kleinere Waalse gemeenten voldoet niet aan de Europese normen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bevestigd, nadat ons land eerder dit jaar al een boete van 10 miljoen euro opliep voor gebrekkige zuivering in vijf grote agglomeraties in Wallonië. Van een nieuwe boete is voorlopig geen sprake.

De Europese Commissie stelde België in april 2011 formeel in gebreke omdat 57 gemeenten niet voldeden aan de normen uit een richtlijn van 1991 over de behandeling van stedelijk afvalwater. Op 12 juli 2013 stapte de Commissie vervolgens naar het Europees Hof van Justitie.

België argumenteerde echter dat de beoordeling van de Commissie te strikt was. Ook gemeenten waarin 98 procent van het stedelijk afvalwater was behandeld, werden immers toch als niet in orde aangemerkt. Uiteindelijk beperkte de Commissie haar vordering daarop tot 48 agglomeraties in het Waals gewest.

De rechters in Luxemburg bevestigen nu dat de richtlijn in deze 48 gemeenten inderdaad niet is nageleefd. Het gaat om kleinere gemeenten met 2.000 tot 10.000 "inwonerequivalenten". Aangezien het om een eerste stap gaat, is er voorlopig geen sprake van een boete. Blijft beterschap uit, dan kan de Commissie echter beslissen om de inbreukprocedure alsnog voort te zetten.

Eerder dit jaar liep ons land zo nog een boete op van 10 miljoen euro door de gebrekkige waterzuivering in vijf grotere Waalse agglomeraties, met minstens 10.000 inwoners.

bron: 06/11/2014 http://www.demorgen.be/wetenschap/v...ering-a2113312/

mening: Ik vind dat België meer moeite moet doen om deze richtlijnen na te leven. Ook al gaat het over kleinere gemeenten, deze mensen hebben ook recht op zuiver water. Als heel Europa zich moet houden aan deze regels, waarom zou België dat dan vertikken? Ik snap ook niet waarom deze gemeenten zich bijna allemaal in Wallonië situeren. Hebben ze hier minder recht op proper water dan de Vlamingen? Ik dacht het niet. De regering zal hier dus eens goed over moeten nadenken en dringend actie ondernemen. De commissie handelt volgens mij ook goed door eerst stappen te ondernemen en dan pas boetes te geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.