actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2009, 11:07
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Sterilisatie in ruil voor 80 euro

Sterilisatie in ruil voor 80 euro

DHOLPUR - INDIA PROBEERT GEBOORTECIJFER TE BEPERKEN
India doet een nieuwe poging om de bevolkingsgroei af te remmen. Ouders die voor een klein gezin kiezen, krijgen een beloning van de staat. 'We zitten op een vulkaan, maar niemand in dit land praat nog over geboortebeperking.'

Op een boerenerf geeft de 23-jarige Radna haar vier maanden oude baby een bad in een ouderwets teiltje. Haar zoontje van vier helpt vrolijk mee met het inzepen van de gezonde zuigeling. Radna liet zich onlangs steriliseren. 'Ik wil mijn kinderen goed onderwijs geven', zegt ze. 'We hebben niet genoeg geld om voor nog meer kinderen te zorgen.'

Radna ontving vorige maand een beloning van de Indiase staat, omdat ze zich vrijwillig liet steriliseren. Als ze het met haar man Ashok over vijf jaar daadwerkelijk bij twee kinderen heeft gehouden, ontvangt het echtpaar 5.000roepies (80euro).

Maar Ashok en Radna vormen een uitzondering met hun kleine familie. In de deelstaat Rajasthan worden nog steeds gemiddeld zeven kinderen per gezin geboren. 'Hoe meer kinderen, hoe meer handen die meehelpen om de oogst op het land binnen te halen', zegt de broer van Ashok, die vier kinderen heeft. Zijn vrouw is in verwachting van nummer vijf.

Het beloningssysteem is het nieuwste project waarmee de regering arme Indiërs op het platteland ervan probeert te overtuigen minder kinderen te krijgen. 'We doen een nieuwe poging om het aantal geboorten omlaag te brengen door geld te beloven', zegt districtsleider Rajesh Pachauri van het Nationale Bevolkingsfonds (JSK) van het ministerie van Volksgezondheid in Dolphur.

De niet te stuiten bevolkingsgroei baart de regering in New Delhi al decennia kopzorgen. Met 1,2 miljard bewoners is India het tweede grootste land ter wereld. In zestig jaar tijd verdriedubbelde de bevolking. Als het geboortecijfer niet drastisch daalt, haalt India over vijftien jaar China in als meest bevolkte land ter wereld.

Nu al is er een tekort aan basisvoorzieningen, zoals water en elektriciteit. Er is niet eens voldoende te eten voor iedereen. Veertig procent van de Indiase kinderen is ondervoed. In elk Indiaas dorp staat weliswaar sinds vorig jaar een school, maar er zijn onvoldoende onderwijzers.

De regering beloofde tien jaar geleden dat aan het einde van dit jaar elk gezin over niet meer dan twee kinderen zou beschikken, maar die doelstelling zal niet worden gehaald. Volgens de minister van Volksgezondheid, Ghulam Nabi Azad, moeten er 'agressievere' campagnes komen, waarin de Indiërs op de gevaren van overbevolking worden gewezen. 'We zitten op een vulkaan, maar niemand in dit land praat nog over geboortebeperking.'

De reden daarvoor is de omstreden sterilisatiecampagne die in de jaren zeventig door Sanjay Gandhi, de jongste zoon van premier Indira Gandhi, werd gevoerd. Het programma was bedoeld om vaders met twee kinderen ervan te overtuigen zich te laten steriliseren. De meeste Indiërs waren bang dat de operatie zou mislukken en weigerden. De jonge Gandhi gaf daarop zijn ambtenaren de opdracht mannen in sloppenwijken -getrouwd of ongetrouwd- onder dwang te steriliseren. Het gevolg van Sanjays desastreuze campagne was een jarenlange afkeer van iedere vorm van geboortebeperking.

Minister Azad stelde onlangs voor ieder gezin een televisie te schenken. Verveling is naast armoede de reden dat er zoveel kinderen worden geboren, stelt hij. 'Geef iedereen een televisie. Mensen zitten dan tot diep in de nacht voor het kastje en vallen daarna vermoeid in slaap, waardoor ze geen tijd meer hebben om kinderen te maken', aldus Azad.

Districtsleider Pachauri uit Dolphur bekent dat de geboortebeperking in India in de afgelopen zestig jaar is mislukt. Dwang is volgens hem nog de enige manier om het geboortecijfer omlaag te krijgen. Zoals in China, waar mensen niet meer dan één kind mogen krijgen. Het geboortecijfer ging er drastisch naar beneden. Maar India is een democratie en de staat kan zijn onderdanen niet dwingen minder kinderen te krijgen.

De inwoners uit Dolphur lachen om ambtenaar Pachauri. 'Ieder kind is een gift van God. Wij hebben kinderen nodig om voor ons te zorgen als we later oud zijn. Wie geeft me anders te eten?', zegt de bejaarde Ramona.

Slechts veertig gezinnen uit het district Dolphur hebben in ruil voor geld beloofd zich te laten steriliseren. De meeste inwoners zijn huiverig. 'Tachtig euro, was is dat nu?', zegt Ashoks broer. 'Meer kinderen leveren meer inkomsten op dan dat bedrag.'

Bron: De Standaard, 19/11/09

Ik vind het goed dat de Indiase regering iets probeert te doen aan het geboortecijfer. Een overbevolkt land als India levert immers alleen maar nog méér armoede op. Alleen is 80 euro geven aan gezinnen met ouders die zich hebben laten steriliseren en maximum twee kinderen vijf jaar de sterilisatie, geen goede oplossing. Zoals een Indiër reeds zei in het artikel, hebben de mensen daar meer steun aan een hoop kinderen die hen kan helpen op het veld, hoewel ze misschien niet beseffen hoeveel het kost om die kinderen te eten te geven. Bovendien denk ik dat kinderen met een hoop broers en zussen ook beperkt worden in hun mogelijkheden: ze moeten werken en hebben waarschijnlijk geen kans om naar school te gaan.

Het is jammer dat de bevolking vanaf de jaren 70 teruggedeinsd is van de gedachte aan sterilisatie. Had men dat vroeger beter aangepakt, dan zou India nu niet met zo'n immense overbevolking kampen.
De minister die zegt dat het probleem opgelost zou zijn als je alle gezinnen een tv gaf, vind ik nogal kortzichtig. Volgens mij heeft het gebrek aan arbeidskrachten (en de daarbij horende armoede) een veel grotere invloed op het geboortecijfer dan gewoon verveling.

Ik denk dat het een vicieuze cirkel zal blijven, als men er geen fatsoenlijke 'compensatie' tegenover zet. Als men werkelijk het probleem wil aanpakken, moet de regering er ook voor zorgen dat de bevolking geen kinderen nodig heeft om te overleven, en dat de verloning aantrekkelijk genoeg is om dat in te zien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2009, 17:35
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Alles heeft zijn prijs

Ik vind het hele concept van mensen te betalen in ruil voor hun mogelijkheid om zich voort te planten nogal mensonterend. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik me met mijn Westerse denkwijze hun levensstandaard niet kan voorstellen.

De overpopulatie in deze gebieden is uiteraard problematisch, maar is sterilisaties kopen echt de beste oplossing?

Ze zouden inderdaad de lonen moeten opdrijven, zodat deze mensen fatsoenlijk kunnen overleven zonder deze maatregelen. Maar dat is een pak makkelijker gezegd dan gedaan vrees ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2009, 19:35
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ik vind mensen stimuleren om het bij een paar kinderen te houden door ze te belonen toch al veel beter dan mensen te straffen die meer dan 1 kind hebben, zoals in China bv. Hun éénkindpolitiek had misschien ook wel dezelfde goede bedoelingen, maar het gevolg was wel wat minder: kinderen werden te vondeling gelegd, of erger, gedood. En dan vooral de meisjes, want als je dochter trouwt, is het de traditie in China dat de ouders van de bruid een bruidschat schenken, en dat kunnen vele arme Chinezen niet betalen.

Dat vind ik wel het positieve aan de maatregel in India. Ze dwingen de bevolking tot niets , maar ze zetten er wel een beloning tegenover, als ze wel op het voorstel ingaan.

Maar langs de andere kant lees ik in het artikel van Tine dat het bedrag nog te laag is, dat ze met meer kinderen meer kunnen verdienen, meer dan 80 euro in alle geval. Dan streeft het hele systeem wel zijn doel voorbij en moet er misschien naar een andere oplossing gezocht worden. Misschien nog meer geld, of het beter informeren van de (vaak analfabete) bevolking over de voor- en nadelen van een groot aantal kinderen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.