actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th September 2013, 09:37
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Kleine bedragen betalen zonder pincode mogelijk vanaf 2014

Vanaf 2014 is het mogelijk om kleine bedragen tot 25 euro met een bankkaart te betalen, zonder daarvoor de pincode te moeten invoeren. Dat bevestigt Bancontact/Mister Cash donderdag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Bancontact/Mister Cash wil zo het betalen van kleine bedragen met een bankkaart vereenvoudigen. Eind 2013 verdwijnt immers de Proton-functie, waarmee tot nog toe kleine bedragen konden betaald worden. Het gebruik van Proton gaat immers jaar na jaar achteruit.

Om dat te compenseren werkte Bancontact/Mister Cash een alternatief uit. Betalen zonder pincode zal vooral kunnen aan onbemande betaalterminals, zoals parkeerautomaten, snoep- en drankautomaten en andere betaalterminals zonder klavier.

Na een aantal betalingen zonder pincode moeten de kaarthouders zich opnieuw ‘bekend’ maken via een transactie mét pincode. Vanaf hoeveel betalingen dat nodig zal zijn, zal afhangen van bank tot bank.

Op termijn wil Bancontact/Mister Cash ook het volledig contactloos betalen mogelijk maken. Het volstaat dan om de chipkaart simpelweg tegen een betaalterminal te houden om een kleine betaling uit te voeren. Ook hier zal een limiet van 25 euro per transactie gehanteerd worden.

Bron:
De Standaard
19/09/2013

Mening:
Ik heb een gemengd gevoel bij deze verandering. Enerzijds denk ik dat het een goed initiatief is wanneer we kijken naar het feit dat het gebruik van Proton jaar na jaar achteruit gaat. Het grote voordeel dat ik hierin zie, is dat we vanaf 2014 niet meer zullen moeten bijbetalen wanneer we een klein bedrag in de winkel betalen met onze bankkaart. Hiernaast zal ook het aantal kaarten in onze portefeuille verminderen. Anderzijds heb ik mijn twijfels over wat men op lange termijn wil bereiken. Wanneer je bankkaart gestolen wordt, zal men door simpelweg jouw kaart tegen het betaalterminal te houden tot €25 kunnen afhalen. €25 mag op het eerste zicht niet zoveel lijken, maar de banken zullen toch goed moeten nadenken over vanaf hoeveel betalingen hun klanten een betaling mét pincode moeten uitvoeren om fraude te controleren.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 19th September 2013 om 09:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th September 2013, 12:47
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik kan me helemaal vinden in Shana's mening. Bij diefstal kan de dief nog steeds geld afhalen tot en met 25 euro én ze kunnen dan nog steeds kleine aankopen doen zonder ervoor te betalen. Het is geen 1.000 euro dat ze ineens afhalen, dus het valt al bij al nog mee. Het is natuurlijk een handig idee om zonder pincode te betalen voor kleine bedragen, het verkort de rijen in de winkel. Als men zelfs voor een brood later met de bankkaart gaat betalen, zullen we ook veel minder chartaal geld gebruiken. Ik ben eens benieuwd hoe het betaalsysteem er over twintig jaar zal uitzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.