actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2009, 14:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Seksuele voorlichting verplicht voor Duits kind

Seksuele voorlichting verplicht voor Duits kind


ROTTERDAM - Volgens de rechters bestaat er geen spanningsveld tussen de schoolplicht en het recht van ouders er thuis een andere mening op na te houden.



Duitse ouders mogen hun schoolplichtige kinderen niet laten spijbelen als er seksuele voorlichting wordt gegeven, ook niet op religieuze gronden. Dat heeft het Bundesverfassungsgericht, het Duitse constitutionele Hof in Karslruhe, beslist, meldt de Süddeutsche Zeitung.

In Duitsland werd lang uitgekeken naar de uitspraak, omdat die zowel rekening moest houden met de wettelijke schoolplicht als met de vrijheid van godsdienst. Het Hof sprak zich uit op verzoek van een protestants echtpaar dat zijn twee kinderen weghield van school bij seksuele voorlichting en bij carnaval, een katholiek feest. De rechters bepaalden dat, in het kader van de schoolplicht, van aanhangers van een religieuze minderheid in redelijkheid verwacht mag worden dat ze ook geconfronteerd worden met tradities en gewoonten van de meerderheid.

Het echtpaar was tot een boete van 80 euro veroordeeld omdat het zijn kinderen bewust weghield bij een door de school georganiseerd theaterproject dat kinderen alert moest maken voor seksueel misbruik. Ook die boete mag worden opgelegd, oordeelde het Hof, omdat de ouders een overtreding begingen tegen hun opvoedkundige plichten. Bovendien werden de rechten van de ouders op godsdienstvrijheid niet geschonden door de school, oordeelden de rechters. Volgens hen bestaat er geen spanningsveld tussen de schoolplicht en het recht van ouders er thuis een andere mening op na te houden.

Het Hof voegde er wel aan toe dat in bijzondere gevallen een uitzondering kan worden toegestaan, zonder evenwel te verduidelijken wat een bijzonder geval is. Het Hof had eerder al, in 2003 en 2006, bezwaren tegen de schoolplicht als ongrondwettelijk afgewezen.


DS, 10-08-2009 (© NRC Handelsblad)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 10th August 2009 om 18:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2009, 23:04
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Seksuele voorlichting verplicht voor Duits kind

Ik vind niet dat ouders hun kinderen moeten thuishouden als er lessen seksuele voorlichting plaatsvinden. Kinderen moeten toch ooit leren over seks en er is toch geen betere plaats als op school. Dit is toch iets dat losstaat van iemand zijn godsdienst, het is meer een verruiming van de algemene kennis van het kind. Hoe sneller ze over deze dingen leren hoe beter. Want tegenwoordig begint de jeugd sneller en sneller aan seks.

Jennifer Verhaegen
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2009, 08:55
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Grotendeels ben ik wel akkoord met de beslissing van de rechter. Ik vind het niet meer als normaal dat de kinderen die schoolplichtig zijn, ook daadwerkelijk alle lessen moeten volgen. Wat denken de ouders hiermee te bereiken, wanneer ze het kind thuis laten. Als het is omdat ze hun kind van seks willen beschermen, dan denk ik toch dat ze verkeerd bezig zijn. Vroeg of laat komt het kind er toch mee in contact en kan hij/zij beter weten waar ze aan toe is en welke gevolgen er kunnen aan vasthangen. Op het vlak van godsdienst, ben ik niet helemaal eens met de rechter. Maar aangezien de meerderheid katholiek is, neem ik ook aan dat de school katholiek is en vind ik het dan ook niet meer als normaal dat ze hun waarden en tradities willen doorgeven en verderzetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.