actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2012, 09:27
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
6 op de 10 leraren in secundair worden niet geëvalueerd

Slechts 4 op de 10 leerkrachten werden de afgelopen vijf jaar geëvalueerd door hun schooldirecteur. Nochtans is dat voor secundaire scholen verplicht sinds 2007.

Maar de directie heeft er blijkbaar geen tijd voor. En leraren vinden zo'n rapport overbodig als ze goed functioneren, zo blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Antwerpen en Gent. Liefst 4.361 personeelsleden uit 80 secundaire scholen, 10 Centra voor Volwassenenonderwijs en 13 Centra voor Leerlingenbegeleiding werden doorgelicht. Een steekproef met enkele opvallende bevindingen: 90 procent van de personeelsleden kreeg al een functioneringsgesprek. Slechts 40 procent kreeg ook een evaluatie.

Schrik voor onvoldoende

Wie gebuisd wordt, hoeft niet meteen te vrezen. Want uit de bevindingen blijkt dat 8 op de 10 leerkrachten die de evaluatie aanvechten, gelijk krijgen in beroep. 'Meestal omdat er procedurefouten worden gemaakt. Veel directeurs gaan daarom een onvoldoende uit de weg', zegt Geert Devos van de UGent. 'Daarom pleiten we ervoor dat elke leraar een gesprek krijgt over zijn functioneren. Alleen als het echt nodig is, volgt een evaluatiegesprek.'

De resultaten van het onderzoek staan op de website www.klasse.be.
Bron: http://nieuwsblad.be/article/detail...cleid=GJK3PDCQA

Eigen mening
Ik denk dat het zeker en vast nuttig is om leerkrachten, ook na hun benoeming, te evalueren. Dit moet dan wel op een correcte en objectieve manier gebeuren, wat misschien niet zo vanzelfsprekend is voor directeurs die hun leerkrachten persoonlijk kennen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2012, 10:00
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Persoonlijk vind ik het wel nodig dat men leerkrachten evalueert, zeker gedurende de eerste jaren dat deze leerkrachten op een school staan. Als directie wil je toch zeker zijn dat je leerkracht een extra aanwinst is voor je school. Je wilt een zo goed mogelijk functioneren en daar heb je natuurlijk goede leerkrachten voor nodig. Zoveel tijd vraagt het ook niet om een leerkracht te evalueren. Je volgt één lesje en je hebt nadien een gesprek met de leerkracht in kwestie, dit lijkt me geen opdracht die weken duurt. Als directie moet je natuurlijk ook objectief blijven, het is namelijk belangrijk voor de leerlingen dat ze op een goede manier les krijgen en dat ze iets bijleren.
In de school waar ik nu stage loop worden de 'nieuwe' leerkrachten de eerste vijf jaar dat ze op de school werken geëvalueerd, ik vind dit zeker een pluspunt. Door deze evaluaties zorg je voor een goed leerkrachtenteam en een goed werkklimaat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th April 2012, 13:33
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik denk dat het belangrijk is om zeker beginnende leerkrachten te evalueren, niet om hen een beoordeling in termen van goed/ slecht te geven maar vooral om hen tips te geven waardoor ze hun onderwijs kunnen verbeteren. Als ik ( hopelijk) volgend jaar afstudeer als leerkracht ben ik niet ineens een "volwaardige" leerkracht, ik heb dan al wel heel wat stages achter de rug maar de echte ervaring heb je dan nog niet. Ik zou er dan persoonlijk ook blij met zijn moest iemand naar mij komen kijken om mij wat tips te geven. Langs de andere kant zou ik het dan weer niet leuk vinden moest ik een echte beoordeling krijgen, maar dat is volgens mij ook niet echt nodig. Beginnende leerkrachten hebben naar mijn mening veel meer aan tips... Ik vind het wel niet nodig dat ervaren leerkrachten nog steeds beoordeeld worden, als ze het aan het begin van hun carrière kunnen zullen ze het na 20 jaar ook nog wel kunnen zeker... Ik begrijp ook wel dat directie hier vaak geen tijd voor heeft, op een school lopen er geen vijf leerkrachten rond maar veel meer. Al deze leerkrachten evalueren vraagt enorm veel tijd, maar beginnende leerkrachten evalueren is volgens mij al voldoende.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th April 2012, 15:05
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik vind dat de leerkrachten elk jaar geëvalueerd moeten worden. Dit is goed voor de leerkracht zelf om te kijken waar hij of zij nog kan bijleren. Ook kan de leerkracht zo te weten komen wat zijn of haar zwakke punten zijn en hoe hij of zij hieraan kan werken. Zo kom je ook de sterke punten te weten van de leerkrachten binnenin jou school. Als de leerkrachten geëvalueerd worden, moet dit wel objectief gebeuren. Anders zou dit niet eerlijk zijn naar andere leerkrachten. Ik denk dat een school er alleen maar beter van kan worden. Zo kan de school optimaal worden doordat de leerkrachten zichzelf kunnen verbeteren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th April 2012, 15:46
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Ik ben het volledig eens met de andere reacties. Ik denk dat het allereerst heel belangrijk is dat leerkrachten regelmatig geëvalueerd worden door mensen die echt iets afweten van didactiek. Maar ik denk ook dat het belangrijk is dat je als leerkracht af en toe feedback vraagt van de leerlingen zelf. Zo kunnen zij ook hun zegje eens doen over de lessen en de aanpak van de leerkracht. Vervolgens lijkt het mij als leerkracht belangrij om deze feedback kritisch te evalueren, het is logisch dat leerlingen spelletjes spelen leuker vinden dan theoretische leerstof verwerken. Maar dat is niet het doel van lesgeven, je moet op een aangename en leerrijke manier de leerstof aanbrengen bij de leerlingen. In elk geval vind ik reflectie en zelfsturing enorm belangrijk en leerrijk!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th April 2012, 15:49
valerie.burgers valerie.burgers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: olen
Posts: 33
Ik vind het, zoals eerder vermeld in de vorige reacties, ook erg belangrijk dat leerkrachten nu en dan geëvalueerd worden. Ook leerkrachten die al jaren in het vak zitten kunnen nog alle feedback gebruiken en hieruit leren. Leerkrachten moeten vaak naar bijscholingen. Toch denk ik dat de mening van de leerlingen zelf het belangrijkste is. Zij zijn tenslotte nog altijd je doelgroep. Een gesprek met je leerlingen kan al heel veel duidelijkheid scheppen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.