actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2016, 12:58
Tim.B*x Tim.B*x is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poppel
Posts: 25
Verhofstadt wil "EU-abonnement" voor Britten meenemen in brexit-onderhandelingen

In zijn brexit-onderhandelingspakket wil hoofdonderhandelaar Guy Verhofstadt de Britten de mogelijkheid bieden om EU-burgers te blijven nadat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaten heeft.

Het plan voor het "EU-abonnement" werd voor het eerst geopperd door het Luxemburgse EU-parlementslid Charles Goerens. Britten zouden individueel jaarlijks een bepaald bedrag (lidmaatschapsgeld) betalen om EU-burger te mogen blijven.

Concreet zouden die "mede-EU-burgers" nog in Europa kunnen wonen en werken, vrij door de Europese landen kunnen reizen en het recht behouden om te stemmen in Europese verkiezingen. Europese burgers hebben ook recht op diplomatieke bescherming en hulp van de consulaten in elk deel van de wereld.
"Deel van de brexit-onderhandelingen"

Het plan van Goerens werd nu bevestigd door oud-premier Guy Verhofstadt (Open VLD) die door het Europees Parlement aangeduid werd als hoofdonderhandelaar voor een brexit.

Goerens heeft een overeenkomst gesloten met Verhofstadt dat het idee deel zal uitmaken van de onderhandelingen. "Op het moment van de brexit-onderhandelingen zal de mogelijkheid voor een Europees burgerschap op tafel liggen voor diegenen die het dreigen kwijt te raken. Het zal bediscussieerd worden op het moment van de parlementsresolutie, onmiddellijk na de activering van Artikel 50 in maart", stelt Verhofstadt.

Hoe de onderhandelaars het voorstel concreet willen uitwerken, is nog niet duidelijk. Wat de juridische gevolgen zijn van zo'n "EU-abonnement" en of het ook echt gerealiseerd zal worden evenmin.

In juni beslisten de Britten om uit de Europese Unie te stappen. Het leave-kamp won het referendum met net geen 52 procent van de stemmen. Een heel aantal Britten uit het remain-kamp reageren nu enthousiast op het voorstel van Verhofstadt.

Bron: De Redactie, 09/12/2016
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...9?eid=1.2840162

Mening:
Dit idee vind ik persoonlijk een beetje vreemd. Op hun paspoort is hun nationaliteit Brits en dan hebben ze een extra kaartje als EU-burger? Ik kan begrijpen dat veel Britten dit een goed idee vinden want er zijn heel veel voordelen aan verbonden, zeker voor zakenmensen die veel reizen.
De reacties op social media bewijzen nog maar eens de controverse binnen de Brexit campagne en hoeveel mensen spijt hebben van de huidige situatie. Ik vraag mij wel af wat het voordeel is van dit voorstel. Mij lijkt het eerder wat goodwill tonen aan de onderhandelingstafel om de slag thuis te halen in de belangrijke onderwerpen. Verhofstad kan goed onderhandelen en zal zeker nadenken over zulke voorstellen en er een maximaal voordeel voor de EU uit halen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.