actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2013, 00:16
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Alle straffen tot drie jaar voortaan met enkelband

Voortaan moeten alle gevangenisstraffen tussen acht maanden en drie jaar thuis uitgezeten worden met een enkelband. Dat staat in een rondzendbrief die alle gevangenissen in ons land net gekregen hebben, meldt de VRT-nieuwsredactie vanavond.
Wie nu veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf tussen acht maanden en drie jaar moet zich aanmelden in de gevangenis, maar komt meestal niet in een cel terecht. De gevangenissen zitten immers overvol, dus de veroordeelde wordt naar huis gestuurd. Dan is het wachten op een enkelband, soms begint iemand pas anderhalf jaar na zijn veroordeling zijn straf thuis uit te zitten onder elektronisch toezicht, maar voortaan zou het sneller moeten gaan, aldus de VRT.

Nog een wijziging in de regels is het bestraffen van veroordeelden met een enkelband die zich niet aan de regels houden. Nu moet de gevangene bij de minste fout terug naar de gevangenis. Vanaf nu zal geval per geval bekeken worden waarom het fout ging met de enkelband.

Op dit moment loopt er ook een proefproject waarbij iemand thuis zijn straf uitzit met een systeem van spraakherkenning. Elk moment van de dag kan worden gecontroleerd of iemand echt thuis is. Dat wordt in de toekomst de regel voor iedereen die veroordeeld wordt tot een straf van minder dan acht maanden.

12/03/13 - 20u34 HLN.be

Ik vind dit eigenlijk best schaamtelijk. Volgens mij moeten ze dringend wat doen aan de overbevolking in de gevangenissen. Straffen verhogen en het comfort minderen in de gevangenissen lijken mij daar geschikt voor. Als men de straffen verhogen, zal dit mensen afschrikken om de misdaad te plegen. Nu denkt men: "Oh, zo lang is het niet" of "Zo erg is het niet in de gevangenis". Het hangt van de misdaad af natuurlijk, in sommige gevallen is het acceptabel om een enkelband te plaatsen, maar straffen tot drie jaar? Kreeg iemand onlangs niet 1 jaar cel voor de verkrachting van een 13-jarig meisje? Vrij uit laten gaan? Nee, voor mij niet. Neem de gevangenen hun comfort af, verhoog straffen en er zullen minder misdaden gepleegd worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2013, 14:56
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
Ik deel deze mening!
Ik vind dat een gevangenisstraf absoluut niet vergeleken mag worden met een enkelband. Deze mensen kunnen thuis vertoeven in plaats van in de gevangenis te zitten. Mensen die een misdaad gepleegd hebben moeten hier duidelijk voor gestraft worden. Ik denk dat we met het goedkeuren van een enkelband voor straffen tot 3 jaar een verkeerd beeld geven naar de mens toe.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2013, 15:10
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Ik zeg niet dat ik voor de enkelband ben maar als je heel de tijd thuis zit dat zal ook wel heel saai worden hoor. Ik denk dat de straffen zwaarder maken niet gaat helpen. Wat wel zou werken is niet gevangenissen huren van Nederland maar gevangenen terug sturen naar land van oorsprong. Dit heeft minister van justitie Annemie Turtelboom nog al eens geprobeerd. Als je dan een gevangenis van Afrikaanse of Oost-Europese landen vergelijkt met onze westerse gevangenissen is dit al een zware strafvermeerdering. Maar wat ga je doen met de landen die geen gevangenen van hun land willen innemen omdat ze een misdaad gepleegd hebben in België? Want het gaat die landen ook wel geld kosten. Denk maar aan bewakers, eten,... Hebben ze dit over voor mensen die niets (bekend) misdaan hebben in hun land? Dan zal het de overheid geld kosten in plaats van enkelbanden. Of gaan we terug naar de tijd van de doodstraf. Als ik een misdadiger ben en ik zie dat er getuigen zijn van mijn misdaad dan zal ik sneller deze mensen vermoorden als de doodstraf terug is. Want dan is het hun leven of het mijne. Dan steek ik liever de gevangen in hun huis met een enkelband dan meer te betalen aan belastingen om ze beticht te laten worden in hun land van geboorte of de doodstraf in te voeren. Want als jij een moordenaar de doodstraf oplegt, ben jij dan niet even slecht als hem? Wie geeft u het recht om te beslissen over leven en dood? Kort samengevat, ik vind de enkelband geen goede oplossing, maar momenteel wel de beste.

Laatst aangepast door w*nnes.braeckmans : 13th March 2013 om 15:17.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.