actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 17:19
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Opvallend: Toekomstige loon is al op 7-jarige leeftijd beslist

Hoeveel we zullen verdienen op latere leeftijd staat voor een groot deel als vast wanneer we de leeftijd van 7 bereikt hebben, zo blijkt uit een Schotse studie bij 18.558 personen.

"Degenen die op hun 7de uitblonken in lezen en rekenen, hadden op hun 45ste een hoger inkomen", klinkt het bij de onderzoekers. Mogelijke verklaring is het feit dat goed kunnen rekenen vaak samengaat met een groter gemak om logischer te denken en betere beslissingen te nemen.

"Wie als 7-jarige in deze testen uitblonk, had op de leeftijd van 42 een veel betere socio-economische status: een betere job, een mooier huis, een hoger inkomen. Wij tijdens de schooltesten een punt meer haalde dan de rest, bleek op 42-jarige leeftijd zo'n 6.000 euro op jaarbasis meer te verdienen dan de minder goede klasgenootjes. Of je het ver schopt in het leven, hangt dus in belangrijke mate af van simpele vaardigheden op de lagere school.

Bron : http://www.she.be/nl/jij/aid1386898...mpaign=homepage

Mening : Als ik eerlijk moet zijn, geloof ik niet veel van deze studie. Ik denk niet dat je al vanaf het zevende levensjaar van het kind een conclusie kan vormen over het cognitief vermogen en het feit of ze al dan niet goed kunnen schrijven of lezen. Elk kind heeft een namelijk een ander ontwikkelingsniveau. Als het kind op zevenjarige leeftijd de simpele vaardigheden nog niet goed beheerst, zal dit later wel in orde komen. Ik betwijfel het dus sterk of dit effectief invloed zou hebben op het loon op latere leeftijd..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 17:25
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik heb ook zo mijn twijfels bij deze studie. In het lager onderwijs had ik altijd zeer goede punten op Wiskunde, maar in het secundair onderwijs werd dit al heel wat minder. Het leven is zo variabel dat je niet op voorhand kan voorspellen hoe jouw toekomst er zal uitzien. Je kan bijvoorbeeld een bedrijf opstarten, maar één foute beslissing kan jouw bedrijf op zijn kop zetten. Je hoort het vaak van mensen die als zelfstandige zijn begonnen, die nu nog altijd moeten afbetalen aan hun schulden. Ook al waren ze erg goed in Wiskunde in de lagere school...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 19:30
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Ikzelf geloof er ook niet veel van. Als ik eerlijk ben, stond ik op 7-jarige leeftijd een stuk voor op veel leeftijdsgenoten wat schoolresultaten betreft. Mijn punten waren ook steeds beter dan mijn vriendinnen. Als ik nu kijk naar welke studies ik doe en welk loon hier aan vast zal hangen, en naar de studies van diezelfde vriendinnen van mij, weet ik heus wel wie het meeste zal gaan verdienen. And it's not me .
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 14:17
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Dit is wel heel kort door de bocht om zo'n uitspraak te doen. Er zijn zoveel zaken in ons leven die ervoor kunnen zorgen dat we veranderen. Om een extreem voorbeeld te noemen: Iemand die een auto-ongeluk meemaakt en hierdoor blijvende hersenschade oploopt bijvoorbeeld. Of om mezelf als voorbeeld te nemen. Ikzelf ben helemaal niet materialistisch ingesteld waardoor ik gewoon iets wil doen dat ik graag doe, het geld ik hiervoor krijg is mooi meegenomen om van te leven maar om nu de drang te hebben om bij de rijkere klasse te horen heb ik totaal niet. Natuurlijk is het wel vaak zo dat kinderen die goede resultaten behalen vaak ook een betere thuissituatie hebben e.d. dus er zal wel iets van waarheid inzitten, maar om dit nu als absolute waarheid te zien vind ik wat te veel van het goede.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 14:52
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik geloof ook niet in deze studie. Net zoals Dorien was ik in de lagere school ook één van de betere leerlingen. Ik had altijd heel goede punten, beter dan mijn vriendinnen. Als ik dan nu kijk naar diezelfde vriendinnen, dan zijn er enkele die veel hogere studies volgen dan mij. Zo is er eentje die nu geneeskunde volgt in Leuven, ik denk dat zij toch een hoger loon dan mij gaat hebben op 45-jarige leeftijd....
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2013, 14:58
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op 'Opvallend: Toekomstige loon is al op 7-jarige leeftijd beslist'

Dit onderzoek vind ik enorm subjectief. Er zijn zo veel factoren die onze toekomst bepalen dat we dit absoluut nog niet kunnen vastleggen als we 7 jaar oud zijn. Mocht dit onderzoek waar zijn, had ik nu een wetenschappelijke studie aan het doen zijn en tegelijkertijd nog eens een superster geweest. Mijn leermethode is drastisch verandert op latere leeftijd en daarom ben ik nu de lerarenopleiding aan het volgen en niet iets anders. Dit onderzoek kan misschien wel als trend worden omschreven maar dit als een vaste regel aanschouwen vind ik te ver gaan.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th May 2013, 16:24
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Ik vind dit onderzoek ook maar twijfelachtig. Op een leeftijd van 7 jaar is nog niet elke leerlingen ten volle ontwikkeld, niet iedereen kent zo'n snelle evolutie als de andere. Verder kiezen 'slimmere' leerlingen niet altijd voor een studierichting of job waar ze grof geld kunnen verdienen.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.