actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2013, 13:55
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Gevangenen maken recensies van hun gevangenis

Criminelen in de VS kunnen sinds een tijdje nagaan in welke cel het (on)aangenaam brommen is. Op de populaire recensiesite Yelp duiken immers steeds meer recensies op van Amerikaanse gevangenissen. Van het eten in de refter tot het gedrag van de cipiers, niets blijft onbesproken. De Washington Post ging de zaak onderzoeken.

De krant ontdekte dat het aantal recensies over gevangenissen de jongste tijd sterk aan het stijgen is. De Washington Post heeft het over een merkwaardige trend die intussen al overgewaaid is naar minstens zes gevangenissen in en om de hoofdstad.

Voor de gewezen bajesklanten is het ook een manier geworden om gevallen van onrechtvaardigheid aan te kaarten. Zo schrijft iemand dat hij geld bij zich droeg toen hij in de cel belandde, maar dat geld niet heeft teruggekregen bij zijn vrijlating. De gevangenis in Seattle komt er niet goed uit. "Dit was de slechtste ervaring uit mijn leven en ik ben soldaat geweest in Irak", leest een recensie.

Mogelijk zijn lang niet alle gevangenisrecensies serieus bedoeld. Toch worden alle verwijten serieus genomen, beweert een woordvoerder van de politie in Los Angeles. Een gevangenisdirecteur zegt in de Washington Post begrip te hebben voor de reactie van de ex-gedetineerden. "Een slechte behandeling komt vaak voor en controle van buitenaf is er nauwelijks. Daarom dat ze dit als hun enige manier zien om hun bezwaren te uiten."


Bron: deredactie.be
Dinsdag, 30 april

Bespreking: Recensies schrijven over restaurants en allerhande winkels en bedrijven kennen we al; het maakt deel uit van de vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, ...
Recensies van gevangenissen is misschien een logische volgende stap in onze samenleving, maar ik vraag me af of we hier spreken van een noodzaak of niet.
Toegegeven, gevangenen blijven mensen en hebben dus rechten.
De mate waarin ze rechten hebben is een andere zaak.
Natuurlijk kennen we allemaal wel verhalen over excessen in een gevangenis; gevangenen die worden afgeranseld, slecht voedsel, niet brandveilig, verouderde gebouwen, te weinig plaats voor een helikopter om mee te ontsnappen, ...

Mijn bedenkingen bij dit artikel zijn: Hoe objectief zijn (ex-) gedetineerden, en wat kan er concreet gedaan worden met hun recensies?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2013, 09:25
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik ben het eens met Gerd als hij zegt dat ook gevangenen nog steeds mensen zijn en dus nog steeds rechten hebben. Ook met zijn bedenking ben ik het eens. Hoe objectief zijn deze recenties en welk nut kunnen ze dienen?
Akkoord: in sommige gevangenissen zijn er inderdaad wantoestanden, denk maar aan de film 'De hel van Tanger', gebasseerd op een waargebeurd verhaal. Ik weet niet of men daar de mogelijkheid heeft om een recentie of iets dergelijks te schrijven, maar het kan hier wel nuttig zijn.
Recenties schrijven echter vind ik toch wat vergezocht. Als er wantoestanden zijn, moeten die worden aangeklaagd, maar kan dit niet op een andere manier? Kan er niet eerst een klachtenbrief aan de gevangenisdirectie gestuurd worden zodat zij de situatie verder kunnen onderzoeken?
Zomaar een recentie schrijven vind ik helemaal niet kunnen. Mensen zitten in een gevangenis omdat ze iets misdaan hebben. Ze mogen er werken, studeren, ... maar recenties scfhrijven vind ik niet echt een nuttig tijdverdrijf voor gedetineerden...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.