actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 13:34
jasper.s*egers jasper.s*egers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: dessel
Posts: 5
'VS dreigen kernreactor Mol plat te leggen'

De Verenigde Staten dreigen ermee geen uranium meer te leveren aan de kernreactor in Mol, een van de grootste producenten ter wereld van radioactieve stoffen voor ziekenhuizen. Dat schrijft De Morgen woensdag.

De VS verzetten zich tegen een strenger ‘Verdrag inzake nucleaire veiligheid’ en proberen het Europese blok uiteen te spelen. Ze viseren ook ons land. Als België niet inbindt, dreigt de grootmacht ermee de kernreactor in Mol plat te leggen. De reactor is afhankelijk van Amerikaans uranium om medische nucleaire stoffen te produceren. Op deze ‘isotopen’ draait in ons land een grote industrie van nucleaire geneeskunde. In klinieken wereldwijd worden onze medicijnen gebruikt. In totaal zijn er 4.700 directe en indirecte jobs betrokken.

Woensdag worden de onderhandelingen over het nieuwe kernakkoord voortgezet in Washington, en donderdag in Genève. Minister Jan Jambon, bevoegd voor nucleaire veiligheid, wil geen commentaar kwijt.

Mijn mening:
Ik vind het langs de ene kant wel een goed idee dat ze de kerncentraal in Mol willen sluiten. Want ik woon nog al dicht in de buurt bij die kerncentralen en dat houd vind ik nog al een groot risico in want er kan altijd iets gebeuren.Maar langs de andere kant vind ik het ook geen goed idee omdat te doen.Want langs de ene brengt het toch wel het een en het andere bij over de econimie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 14:20
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Kernenergie en nucleaire veiligheid zijn al jaren en zullen nog jaren een thema zijn in onze actualiteit. Maar hetgeen ze in Mol doen heeft weinig te maken met kernenergie zoals in Antwerpen en Tihange. Hetgeen ze hier onderzoeken en ontwikkelen heeft echt wel zijn waarde in ons dagelijks leven en in dat van mensen ver buiten ons land.
Amerika beseft dit maar al te goed en wil ons nu weer voor hun kar spannen. Maar jammer genoeg moet dit weer gebeuren via 'chantage'. Ik ben absoluut voorstander voor het openhouden van het onderzoekscentrum/kernreactor omdat deze al jaren zijn nut bewijst.
Maar waarom moet Amerika zich weeral profileren als land dat overal iets te zeggen wil hebben én waarom moeten ze het weer op deze manier doen? Daar heb ik dus wel een probleem mee. Uiteindelijk zal ons land wel weer plooien naar de grootmacht aan de andere kant van de oceaan en zal Mol wel blijven bestaan.
Maar een discussie over kernenergie etc. moet er wel zijn. Er is een reden waarom Amerika geen strengere maatregelen willen voor hun nucleair programma maar wel wereldwijd de regels wil stellen voor andere landen hun kernenergie programma. Hun positie van absolute wereldmacht komt hoe langer hoe meer onder druk te staan en dat zal voor hen nog een zure appel zijn om door te bijten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.