actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2015, 13:37
Jeff.M*rtens Jeff.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 37
“Vraag kinderen niet om hun bord leeg te eten”

Eén op de zeven kinderen en bijna één op de vijf jongeren in ons land is te zwaar. Dat blijkt uit een peiling van het Wetenschappelijk Instituur Volksgezondheid (WIV), dat Minister Van Volksgezondheid Maggie de Block onder meer als basis zal gebruiken voor haar gezondheidsbeleid.

Voor de studie werden zo’n 3.461 Belgen bevraagd over hun eetgewoonten en gezondheid, waaronder zo’n 1.000 kinderen (vanaf drie jaar) en 1.000 jongeren (tussen 10 en 17 jaar). Bij de kinderen is gemiddeld zo’n vijftien procent te zwaar, bij jongeren vanaf tien jaar is dat achttien procent.

Eigen mening: Als je dit leest, als leerkracht LO in opleiding, is dit best wel erg. Dit artikel had 20 jaar geleden niet waar geweest. De laatste jaren zijn de kinderen en de Belgische bevolking in het algemeen dikker geworden en daar mag wel iets aangedaan worden.
Ik, als leerkracht Lo later, wil er zeker iets aan doen.


Bron: Gazet Van Antwerpen
http://www.gva.be/cnt/dmf20151117_0...rd-leeg-te-eten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2015, 15:48
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
'Vraag kinderen niet om hun bord leeg te eten.'

Mening:
Zelf heb ik dit artikel gelezen op de site van De Standaard. Ik denk dat het niet echt onlogisch is dat personen in hun tienerjaren de gezonde eetgewoonten, die zij voordien hebben aangeleerd, wat afleren. Tijdens de tienerjaren komen de meeste kinderen in opstand tegen hun ouders en tijdens het puberen is het vaak lastig om duidelijk te maken dat gezonde voeding belangrijk is. Zij eten dan namelijk liever fastfood.

In het artikel in De Standaard staat ook te lezen dat het percentage van regelmatige ontbijters het hoogst ligt bij kinderen van drie tot negen jaar. Dat dit dan weer afneemt tijdens de leeftijdscategorie van veertien tot zeventien jaar en nadien weer stijgt, is een trend dat ik wel zag aankomen. Als een kind in de kleuterschool of in de lagere school zit, gaan ouders vaker zeggen dat ze een boterham moeten eten. Als deze kinderen doorschuiven naar het middelbaar gaan zij vaker zelf naar school moeten fietsen of met het openbaar vervoer naar het school gaan. Hierdoor gaan zij zich sneller moeten klaarmaken waardoor het ontbijt meestal iets is dat wordt vergeten.

Het positieve dat in het artikel dat ik heb gelezen wordt aangehaald is het feit dat de meerderheid van de kinderen een vrije toegang hebben tot fruit. Dit is iets zeer belangrijk. Kinderen moet je stimuleren om een gezond tussendoortje te eten. Zelf heb ik altijd een vrije toegang gehad tot zowel fruit als koeken. Zelf heb ik hier nooit misbruik van gemaakt maar ik kan mij inbeelden dat sommige kinderen dan vaker zouden grijpen naar een koek dan naar een stuk fruit.

Het klaarmaken van voeding en naar de winkel gaan om boodschappen te doen, is vaak een activiteit dat ouders snel tussendoor plannen. Hierdoor wordt het moeilijker om de kinderen hierin te betrekken. Ik denk dat het artikel gelijk heeft als ze zeggen dat het net belangrijk is om dit wel te doen. Want ze zeggen toch altijd: 'Jong geleerd is oud gedaan'? Als iemand al van jongs af aan leert om te koken en boodschappen te doen, dan zullen zij dit later ook gemakkelijker vinden om zelf te doen.

Kinderen een bord laten leeg eten is volgens mij niet de ideale oplossing. Niet alleen kan dit zorgen voor enorme ruzies aan tafel maar een kind heeft niet altijd even veel honger. Op sommige dagen kan het kind harder gespeeld hebben dan op andere dagen. Wel is het belangrijk dat kinderen moeten proeven van alles wat op hun bord ligt.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151117_01975140
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.