actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Lat voor de student mag ho(o)g(er) liggen (Lees het artikel!)
Eens 3 15.79%
Niet eens 16 84.21%
Stemmers: 19. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2005, 16:19
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lat voor de student mag hoger liggen

,,Lat voor de student mag hoger liggen''


Coalitiepartner CD&V heeft kritiek op de plannen van Vandenbroucke in het hoger onderwijs.


,,De gemeenschap mag van studenten verwachten dat ze zich hard inzetten om binnen een redelijke termijn een diploma te behalen.'' Dat zegt Cathy Berx, Vlaams parlementslid voor de CD&V.

Daarmee reageert ze op de plannen van de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), om de middelen van universiteiten en hogescholen te hervormen (DS 17 december) . Berx vindt het verkeerd dat Vandenbroucke als uitgangspunt het aantal afgestudeerden neemt. Dat betekent dat vanaf 2007 universiteiten en hogescholen meer overheidsgeld krijgen naarmate ze meer gediplomeerden afleveren.

In de instellingen was daar al veel kritiek op te horen. En nu verzet ook coalitiepartner CD&V zich. De partij denkt dat in het nieuwe systeem het risico op kwaliteitsverlies te groot is. Opleidingen zouden hun niveau laten zakken, zodat meer studenten slagen, en er dus meer geld in het laatje komt.

Om dat risico te beperken, stelt Vandenbroucke voor dat docenten hun examens laten nakijken door collega's van andere instellingen. ,,Alsof de collega's daar tijd voor hebben'', reageert Berx nu. ,,Bovendien dreig je daarmee een 'homogenisering' van de examens te creëren. In kleinere opleidingen worden vaak mondelinge examens georganiseerd. Onder druk van de controle zouden die verdwijnen, ten voordele van schriftelijke examens.''

Cathy Berx vraagt zich af waar de student is in de geplande hervorming van het financieringssysteem. ,,Wie de studenten een goede studiebegeleiding geeft, wil Vandenbroucke financieel belonen'', zegt ze. ,,In de praktijk moeten we vaststellen dat precies alleen de betere studenten bij die begeleiding terechtkomen. Wie het echt nodig heeft, komt daar moeilijker mee in contact. Universiteiten en hogescholen hebben nu te weinig instrumenten om in te grijpen waar de nood het hoogst is.''

CD&V wil ook werken aan de inzet en motivatie van de studenten. Ze betreurt dat de student in Vandenbrouckes voorstel nergens rechtstreeks op zijn verantwoordelijkheid wordt gewezen. ,,Slagen of mislukken heeft ook te maken met inzet en motivatie'', aldus Berx. ,,En daar kun je niet aan werken via de outputfinanciering die de minister voorstelt.''

De partij wil daarom de lat voor de studenten hoger leggen. Ze stelt voor iedere student sowieso 120 studiepunten toe te kennen - dat komt overeen met twee studiejaren. Mensen die in een moeilijke situatie zitten, zouden er meer krijgen.

Het toegekende pakket studiepunten moeten studenten dan binnen een bepaalde periode ,,opgebruiken''. Wie langer wil studeren, moet een hoger inschrijvingsgeld betalen.

In de plannen van Vandenbroucke worden de instellingen beloond als studenten hun masterdiploma's binnen een redelijke termijn behalen. Berx wil de studenten rechtstreeks in het verhaal betrekken, om ze aan den lijve te stimuleren.

,,Uiteindelijk hebben we dezelfde doelstellingen als de minister'', zegt Berx. ,,Namelijk zoveel mogelijk mensen die er het leerpotentieel voor hebben, laten deelnemen aan het hoger onderwijs.''


DS, 19-12-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2005, 23:27
Anke_Fleerakkers Anke_Fleerakkers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 53
Als ik heel deze situatie bekijk in het departement lerarenopleiding in Vorselaar, denk ik niet dat dit zo'n goed idee is. Als leerkracht moet je de kennis van je vak(ken) toch goed onder de knie hebben. Als we gaan beoordelen op het feit dat er meer studenten moeten afstuderen, denk ik dat er velen niet in staat zijn om voor de klas te staan omdat ze de kennis niet volledig onder knie hebben.. Ik ben het met Cathy Berx eens als ze zegt dat slagen of mislukken te maken heeft met inzet en motivatie. Ik ben er daarentegen absoluut niet mee eens dat diegene die langer wil studeren, een hoger inschrijvingsgeld zal moeten betalen.. Hoger onderwijs, of universiteit kost zowiezo al enorm veel.. Als we dit nog opdrijven, denk ik dat er velen niet meer verder studeren, omdat ze het zich gewoon niet kunnen veroorloven.. Dit vind ik spijtig, want er zijn vele jongeren die de cappaciteiten hebben om hogere studies te doen, maar financieel gewoon niet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2005, 22:41
didpro didpro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Beerse
Posts: 39
doe voor mij die lat maar op 2m 35

Waar gaan we toch weer naartoe? Had ook al vernomen dat de mogelijkheid bestaat dat binnenkort de eerstejaarse studenten nog meer stof zouden voorgeschoteld kunnnen krijgen, om de volgende 2 jaren meer stages te kunnen doen. Het concept om de laatste jaren meer te focussen naar ervaring is op zich niet slecht (met betrekking tot field experience). In de doelstellingen lees ik dat men zoveel mogelijk mensen naar het hoger onderwijs toe wil leiden. Door de belasting op te drijven zonder hiervoor in het vakaanbod te snijden denk ik dat we hier mogeiljk het tegenovergestelde effect gaan bekomen. Lat hoog leggen mag. Maar alles moet menselijk blijven he!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st December 2005, 17:23
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Ik vind het ook maar niks!
in het artikel wordt er ook gezegd dat kleinere opleidingen ook vaak met mondeling examens werken, ik vind dit nog niet zo slecht! Er wordt vaak meer doorgevraagd op inzichtelijk vlak, wat bij ons zeker wel goed is!

Aan de motivatie en studentenbegeleiding moet zeker en vast iets gedaan worden!
Zelf wil ik nog voor verschilllende dingen gaan verderstuderen maar bij ons op school weten ze hier gewoon allemaal niets over.
Ik heb dus alles op mn eentje moeten uitzoeken wat ik wel een beetje schandalig vond.
Daarom vind ik het dus geen slecht plan om hierin te investeren.

De examens ook nog eens door iemand anders laten inkijken, vind ik niet nodig.
Ik zou dit eerder als een bijkomende optie inschakelen moest je niet akkoord gaan met je punten ofzo.
Maar ik denk dat al onze docenten al werk genoeg hebben om alleen onze examens te verbeteren.
Iedereen legt ook zn eigen accenten: lkr a zal puntje 1 liever wat uitgebreider zien terwijl lkr b vind dat dit te uitgebreid is en dat er veel overbodige info instaat.
Het zal dus teveel tijd en extra werk(overleggen, resultaten bespreken, ...) vragen en dit lijkt mij niet haalbaar.
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.