actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Boete voor lastige kinderen?
Terecht... 5 10.87%
Onterecht... 41 89.13%
Stemmers: 46. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2005, 14:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Boete voor lastige kinderen?

Boete voor lastige kinderen


BRUSSEL - Ouders van wie de kinderen het te bont maken, riskeren in Mechelen binnenkort een boete van 250 euro. Die maatregel maakt deel uit van het nieuwe veiligheidsplan voor de stad, dat de krant Gazet van Antwerpen kon inkijken.

Sommige Mechelse wijken hebben te kampen met overlast die wordt veroorzaakt door minderjarigen. Die komen er echter vaak vanaf met een vingerwijzing. ,,Dat gevoel van straffeloosheid willen we wegnemen'', zegt burgemeester Bart Somers (VLD).

Voor de invoering van de sanctie baseert Mechelen zich op artikel 1384 van het Burgerlijk Wetboek. ,,Strafrechterlijk kunnen we de ouders niets maken, maar burgerlijk zijn ze wel aansprakelijk. De wet stelt duidelijk dat wij ouders verantwoordelijk kunnen stellen voor een gebrek aan bewaring en toezicht'', zegt schepen voor Veiligheid Walter Schroons (CD&V).

Weblog DS, 24-09-2005, belga - bava
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2005, 15:05
Dave Van den Keybus Dave Van den Keybus is offline
Dave Van den Keybus
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 27
Geen oplossing.

Door de ouders een geldboete te laten betalen ga je de kern van het probleem niet oplossen. Je moet datgene dat het probleem veroorzaakt rechtstreeks aanpakken en dus een oplossing zoeken waarbij je de jongeren kunt aanpakken op hun daden. De ouders moeten zelf het verstand hebben hun verantwoordelijkheid op het juiste moment op te nemen, al worden er veel aan hun lot overgelaten. Door dat geld te betalen is het probleem nog niet opgelost, wel?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th September 2005, 02:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Kleine nuance: vandaag gehoord dat deze maatregel alleen betrekking heeft op jongeren boven de zestien...
Het artikel spreekt dus niet helemaal terecht over 'kinderen' (klinkt natuurlijk provocatiever...).
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th September 2005, 10:25
Elke De Laet Elke De Laet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: St. Job
Posts: 20
boete

Dave heeft gelijk.Meestal zijn deze jongeren kinderen van ouders die zichzelf al niet in de hand hebben, waar zouden zij dan het goede voorbeeld halen?!Een geldboete is natuurlijk weeral zéér interessant voor de staat.Ik denk niet dat deze jongeren het erg vinden dat hun ouders het moeten betalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th September 2005, 11:19
Saragovaert Saragovaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: westerlo
Posts: 25
Ook al zou het boven de 16 zijn zouden de ouders gestraft worden en niet de kinderen er zijn toch beter manieren om zulk overlast te bestraffen, maar dit zal mechelen wel beter uitkomen dat is weer een extra inkomsten sorry dat ik het zo cru zeg maar daar komt het op neer. waarom zouden ze geen preventieve maatregelen nemen zoals een jeugdhuis of meerdere probeer de jongeren hun eigen samenkomst plaats te geven en ze blijven van de straat dus minder overlast
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th September 2005, 11:55
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Citaat:
Orgineel gepost door Elke De Laet
Dave heeft gelijk.Meestal zijn deze jongeren kinderen van ouders die zichzelf al niet in de hand hebben, waar zouden zij dan het goede voorbeeld halen?!



Men zegt niet over welke soort wijken het gaat! dat is natuurlijk voor interpretatie vatbaar
Maar in mijn ogen kunnen het evengoed jongeren zijn van ouders die dag en nacht werken.
hun ouders hebben geen tijd voor hun, ze vinden slechte vrienden en trekken daar mee op pad. Zij kunnen ook wel eens de ingesteldheid hebben: "hoe meer ik mijn ouders kan kl*ten, hoe beter"
en dan gaat die boete dit echt niet verhelpen maar juist meer aanmoedigen in mijn ogen.

Vaak zijn die ouders ook niet thuis, ze kunnen dan toch moeilijk hun kind opsluiten?
Ik merk dat bij ons thuis goed genoeg: mijn vader is zelfstandige en moet ook 7/7 werken. Ons mama is gewoon huismoeder dus zij is wel altijd thuis als wij thuis zijn. maar wat nu als beide ouders 7/7 moeten werken (je hebt thuis vb een bakkerij?)


Ik vraag me ook af wat ze dan gaan doen met kotstudenten die nog geen 18 zijn en ook voor overlast zorgen?!
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 25th September 2005, 13:20
Sven Neefs Sven Neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Westmalle
Posts: 23
Volledig mee eens dat lastige kinderen gestaft moeten worden wanneer ze door criminele acties,... schade berokkenen aan de maatschappij, maar een boete aan de ouders geven is niet de kinderen straffen. En net zoals Elke al gezegd heeft is de plaats van afkomst en de situatie in het gezin een bepalende factor waarmee toch rekening moet worden gehouden.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 25th September 2005, 15:18
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Het is onterecht ouders te laten opdraaien voor hun kinderen en wel om de reden dat de motivatie om hun kinderen te straffen verkeerd ligt! Wanneer men de ouders gaan beboeten schuiven de ouders dit op een verkeerde manier door naar hun kinderen. En dat is heus niet consequent, want het betreft een (waarschijnlijk) eenmalige straf voor de kinderen. De motivatie zou moeten zijn dat ouders hun kinderen straffen voor elke wandaad waar ze op uitkomen, en dus niet enkel als ze een geldboete moeten betalen. 'Kinderen' hebben heus wel door hoe ver ze met hun ouders kunnen gaan, waardoor ze hun acties zullen beperken tot waar de lijn door hun ouders zal worden getrokken. Komen we uit op: Als ik kwaad doe en niemand weet het, doe ik dan wel kwaad?
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 25th September 2005, 15:42
didpro didpro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Beerse
Posts: 39
Thumbs down Boete voor lastige kinderen ?

Waar gaat het naartoe? Is er soms een geldtekort in de kas van Mechelen? Ik begin het haast te geloven. Pas op ... ik kan me best inbeelden dat in zo een wijk wonen waar af en toe iets in gebeurt, echt niet meevalt. Maar ja ... wat wil je ... het zullen de gevolgen zijn van ons fantastisch integratiebeleid zeker? Ik denk dat ons Bartje hier niet goed mee gaat scoren. Zo zie je maar. Het speelt gene rol wat je zegt als politieker ... als ge maar iets zegt.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 25th September 2005, 20:24
zwamzie's Avatar
zwamzie zwamzie is offline
SR-lid
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Westmalle
Posts: 28
Stuur een bericht via MSN naar zwamzie
Over het algemeen ga ik akkoord met wat de anderen gezegd hebben: een geldboete voor de ouders lost niet meteen de kern van het probleem op, hoewel ik er enerzijds wel van overtuigd ben dat de ouders mee deel uitmaken van de fundamenten van het probleem. 16-jarigen hebben reeds een groot deel van de opvoeding door de ouders achter de rug, de gewoonten die zij hierbij oppikten, zullen er dan ook niet snel uitgroeien (altijd hun zin krijgen, ...). Toch ben ik ervan overtuigd dat ipv een geldboete een cursus 'hoe ga ik om met mijn adolescent', meer vat kan hebben op de POS, maar natuurlijk kosten zo'n cursussen geld... en zullen ze met dit voorstel in Mechelen niet zo blij zijn... Anderzijds zal er niet alleen iets aan de ouders 'gedaan' moeten worden, deze cursus zal het gedrag van de jongeren zélf nog niet veranderen, en het zijn zij immers die de buurt op stelten zetten (als ik het artikel zo mag interpreteren). Ook hier zal dus iets op gevonden moeten worden: hoe staat het trouwens met de waarden en normen binnen het onderwijs in Mechelen en omstreken? Er zijn, als ik me niet vergis, 12 secundaire scholen in Mechelen. Je gaat me niet vertellen dat die geen inspraak hebben in het gedrag van deze jongeren...! Dit is wel wat benepen gesteld: het is niet gezegd dat precies die jongeren waar het om draait hier anders door gaan doen... Men zou een oplossing moeten uitdokteren waarbij men precies die jongeren helpt die werkelijk een probleem hebben, en met geldboetes is dat in mijn ogen echt niet verwezenlijkbaar.

Laatst aangepast door zwamzie : 25th September 2005 om 20:32.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 25th September 2005, 20:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Effie advocaat van de duivel spelen - een van mijn betere kanten :

Is het toch niet enigszins zo dat ons rechtssysteem een beetje met de handen in de haren zit waar het sommige(!) jongeren in de leeftijdscategorie 16-18 betreft (en ook nog jonger...)?

Ons strafrecht is gemaakt voor wie de leeftijd van 18 (='vol-wassen') bereikt heeft, en het wordt wel heel erg link als men precies daarop begint te 'teren' om misdaden, behorend tot de categorie 'kleine criminaliteit', te gaan begaan... M.a.w.: omdat sommigen WETEN dat ze door de mazen van het net zullen glippen, swingt een bepaalde vorm van 'asociaal gedrag' de pan uit, idd. meestal in de context van stedelijke agglomeraties (waar de sociale controle nog minder is dan elders)...

Het feit dat in deze tijd bepaalde categorieën ouders alle moeite van de wereld hebben om 'hun kroost' opgevoed te krijgen - manifest tijdsgebrek voor de kinderen wegens tweeverdieners- & carrièreverplichtingen, of, in een andere context, een té groot verschil tussen de tweede en de derde generatieverwachtingen(-verschillen) van 'nieuwe Belgen' - maakt de problemen er niet minder op, integendeel...

Is het in deze context dan niet verrechtvaardigd dat men probeert om OOK via de iets minder zachte hand iets te doen aan de 'hangjongerenproblematiek' (of hoe men dit ook wil noemen)? Waarbij duidelijk gesteld dat straffen alléén zeker niet genoeg is, maar waarbij even duidelijk mag zijn dat een geldstraf voor de ouders toch ook wel zijn nut kan hebben...

Nog duidelijker: het alternatief voor een geldstraf bij de ouders zou wel eens kunnen zijn dat men er toe zou komen de leeftijdsgrens in ons strafrecht
te verlagen naar bv. zestien jaar. Als dat inderdaad zo is, dan weet ik nog niet zo zeker of de maatregel die hier wordt voorgesteld van op voorhand al moet afgeschoten worden...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 25th September 2005 om 22:54.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 26th September 2005, 23:08
A'lies Van Hoof A'lies Van Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: 2220
Posts: 34
Op het nieuws hoorde ik dat deze lastige jongeren zich bezighouden met plassen in de brievenbussen en ander vandalisme.
Dan vind ik het maar normaal dat die kosten moeten worden vergoed door de daders... of ouders... Eigenlijk kan ik daar niet wakker over liggen. Wij hebben al bezoek gehad van kleine vandalen die het nodig vonden om met kasseistenen onze brievenbus te bekogelen. Toen moesten we zelf opdraaien voor de kosten, (want die mannekes konden nogal trappen op hun fietske.)
Een andere oplossing die men voorstelde in het nieuws was de jongeren te straffen door ze met de groendienst van de stad mee te sturen. Dat klinkt wel mooi, maar ocharme die werknemers...dan zitten zij er mee opgescheept.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 27th September 2005, 23:44
zwamzie's Avatar
zwamzie zwamzie is offline
SR-lid
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Westmalle
Posts: 28
Stuur een bericht via MSN naar zwamzie
Ik kan er boeken over schrijven over vandalisme door jongeren, wonende tussen 3 basis- en secundaire scholen, een parochiezaal (met o-zo-leuke fuiven), chiro- en scoutslokalen (elk weekend feest!), een cultureel centrum en een jeugdhuis waar ze het vrijdagavond compleet normaal vinden om 'in hun complete nakie' de 'liefde te bedrijven', zich in hogere sferen te werken, eigendommen te besmeuren en stuk te maken. (en dan nog alles van dat achter te laten zodat kinderen die zaterdag naar de bib gaan, doodleuk injectienaalden, strips van de pil, condooms en dergelijke meer voor de ingang terugvinden) Zwijg me erover...
Van brievenbussen en (pas nieuwe) afsluitingen of beplantingen schiet vaak niet veel over: en inderdaad, wie kan ervoor opdraaien: de eigenaar zelf. In zo'n geval is het niet meer dan normaal dat de daders of hun ouders hiervoor financieel opdraaien. Je kan het hetzelfde stellen met de verkeersovertredingen die beboet worden: ok, akkoord. Wie fout doet zal ervoor opdraaien, en 10 000 BEF is al een behoorlijke som waar je eens flink over gaat nadenken. Maar toch blijft mijn vraag of dat jongeren gaat aanzetten tot 2x nadenken voor ze nog eens zoiets doen. De pakkans is klein (want meestal gebeuren zulke dingen 's nachts) en als ze dan al gepakt worden, dan draaien de ouders ervoor op --> en meestal hebben zulke jongeren het niet echt voor hun ouders (omdat deze nooit thuis zijn, zijzelf hun zin nooit krijgen of eender wat), wat zou het hen dan ook kunnen schelen als hun ouders een boete moeten betalen omwille van hun misdaden?
Overigens, in onze buurt hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord van controle op of rond fuiven. Af en toe zie je eens een combi voorbijrijden, maar daar blijft het ook bij. Ze zijn te * om uit te stappen en te controleren wat er in zij- en achterstraatjes gebeurt... (btw: buiten het klagen onderneem ik ook hoor, mooie praatjes vullen overigens geen gaatjes )
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 28th September 2005, 00:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Bllijkbaar niet alleen in Mechelen...

Samenscholingsverbod voor jongeren in Tessenderlo

Burgemeester Jan Verheyden (sp.a) van Tessenderlo heeft een samenscholingsverbod afgekondigd voor rondhangende jongeren die voor de nodige overlast zorgen. Het verbod gaat vanavond in en geldt voor twee weken. Dat maakte de burgemeester dinsdag bekend.

Geluidshinder in de lummelhoek
Groepjes rondhangende jongeren zorgen al enkele weken voor de nodige geluidshinder in de deelgemeente Engsbergen bij Tessenderlo. Daar bevindt zich een zogenaamde "lummelhoek" waar de jongeren samentroepen. Vooral de geluidshinder veroorzaakt door bromfietsen en het luidruchtige onderonsje van de jongeren houden de buurtbewoners nu al enkele weken uit hun slaap.

Samenscholingsverbod
Omdat een verhoogde politiepatrouille geen zoden aan de dijk zette, heeft de burgemeester besloten om een samenscholingsverbod af te kondigen. Dat gaat vanaf vandaag om 19.00 uur in. Het samenscholingsverbod geldt van 19.00 uur tot 8.00 uur 's morgens en loopt over een periode van twee weken.

Weblog HLN, 27/09/05 19u10
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 28th September 2005, 19:46
didpro didpro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Beerse
Posts: 39
Jongeren zorgen voor hinder in Tessenderlo

'k Wou al bijna zeggen ... 't is weeral in de Limburg zeker. (grapje) ... Even serieus nu. Daar waar jeugd verbroedert in de late uurtjes daar zie je veelal vandalenstreken en ordeverstoring als gevolg. Ik vind het zeer spijtig dat men na weken van 'buurtterrorisme' opeens daar met de bijl in gaat vliegen. Ik had liever gezien dat er vanuit de gemeente eerst de moeite zou ondernomen worden om te praten om tot een concensus te komen en dat de 'drastische' actie daarvan mogelijk een gevolg zou zijn. Maar blijkbaar begint men met het laatste en gaat men nadien pas praten. En nog iets ... blijkbaar verbroedert daar de jeugd al jaren op dezelfde plaats. Dat bepaalde zaken na een langere tijd escaleren is denkbaar, maar ook hier had de gemeente beter op kunnen inspelen door bepaalde voorzieningen te treffen met hierover duidelijke afspraken. Jeugdbeleid = kaas met gaten.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 29th September 2005, 15:46
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Bij ons in Putte-Kapellen merk ik ook nog steeds hetzelfde spijtige tafereel op:
ronhangende jongeren in de speeltuin die eigenlijk gebouwd is voor kinderen.
overal wordt op gekribbeld, kinderen lezen dat en die hun oren gaan daar wel eens van toeteren!
Vroeger, toen wij er nog mochten komen met mijn achternichtje, hielden wij ons in een bepaald speeltuig eens vast aan de dakgoot, raad eens wat we er allemaal in vonden: cuttermessen, kaarsen, aanstekers, afgebrande lepels enz
kan je u al voorstellen wat daar allemaal gebeurd?!

de buurt heeft er ook al vaak op gereclameerd en gevraagd om de speeltuin vanaf 21u savonds af te sluiten,maar er zijn zoveel ingangen dat het teveel zou kosten, dus blijven de buren met de overlast zitten!
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 8th October 2005, 22:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Zelfs jongeren vinden boete voor ouders "een goede zaak"

Bart Somers heeft de steun van 'De Stemmenkampioen'.De Mechelse burgemeester Bart Somers krijgt de volle steun van de bevolking voor zijn plan om een boete van 250 euro op te leggen aan ouders van baldadige jongeren. Somers krijgt in het wekelijkse referendum van De Stemmenkampioen zelfs een meerderheid van de jongeren achter zich. Net geen 50 percent van de min 25-jarigen vindt de boete een goede maatregel tegen slechts 44 % tegenstanders. De steun voor Somers stijgt wel met de leeftijd. Bij de 55-plussers staat zelfs 76 procent achter de burgemeester/VLD-voorzitter.

De kritiek van de ‘politiek correcte’ politici en journalisten allerhande op de strenge maatregel van Bart Somers wordt ronduit niet gedeeld door de mensen. Twee op drie staat (62,8 %) van de 10.168 deelnemers aan het referendum van De Stemmenkampioen staat achter het plan van de burgemeester van Mechelen. Met de boete wil burgemeester Somers de ouders aanzetten om hun opvoedkundige verantwoordelijkheid te nemen, als hun kinderen zich bezondigen aan vandalisme of criminaliteit.

Bij de politieke partijen springen de resulaten bij VLD (72 % voor) en Vlaams Belang (75 % voor) erbovenuit. Ook bij CD&V vindt een meerderheid (57) het een goede maatregel. Alleen de kiezers van SP.A (44 pro, 48 contra) en Groen (39 pro, 55 contra) zijn in meerderheid tegen.


Weblog HLN, 08/10/05 18u14
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.