actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Verplicht kleuteronderwijs vanaf 3 jaar? (Lees het artikel)
Verplichten vanaf drie jaar 18 62.07%
Niet verplichten vanaf drie jaar 11 37.93%
Stemmers: 29. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2005, 21:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Verplicht kleuteronderwijs vanaf 3 jaar?

Jong VLD wil verplicht kleuteronderwijs vanaf 3 jaar


Het kleuteronderwijs moet vanaf drie jaar verplicht worden. Dat vindt Jong VLD, dat hierin een oplossing ziet voor de taalachterstand van heel wat allochtonen. De jongerenafdeling van de VLD organiseerde zaterdag in Brugge haar jaarlijkse congres.


"Hefbomen voor succesvol samenleven in diversiteit. Hoe Franse toestanden vermijden?", was het thema deze keer. De jonge liberalen werkten op voorhand een reeks stellingen uit over kansen op werk, performant onderwijs, een evenwichtig woonbeleid en inburgering. De meeste opvallende stellingen sneuvelden zaterdag echter. Dat was onder meer het geval met het pleidooi tegen het voorstel van Vlaams minister van Wonen Marino Keulen (zelf VLD'er) om de toekenning van een sociale woning te koppelen aan de kennis van het Nederlands. Ook de voorstellen om de schoolplicht te verlagen van 18 naar 16 jaar en inzake de invoering van anoniem solliciteren haalden het niet.

"Alle niet-liberale voorstellen werden eruit gehaald", verklaarde Jong VLD-voorzitter Edward Roosens. Wat het onder meer wel haalde, was het voorstel om het kleuteronderwijs vanaf 3 jaar verplicht te maken. Dat moet de taalachterstand van allochtone kinderen helpen verkleinen. Veel allochtone ouders sturen hun kinderen immers later naar school dan dat bij autochtone ouders het geval is. Het initiatief moet ook de situatie van allochtonen op de arbeidsmarkt verbeteren.

Andere maatregelen om iets te doen aan de hoge allochtone werkloosheid - zoals anoniem solliciteren of positieve discriminatie - ziet Jong VLD niet zitten. De oplossing moet op macro-economisch vlak gezocht worden: een algemene verlaging van de sociale lasten en de personenbelasting van laagverdieners, stelt voorzitter Roosens. Jong VLD meent dat een doelgroepenbeleid weinig zoden aan de dijk brengt.


Weblog HLN, 11/12/05 19u18
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2005, 15:17
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
gho, ik weet het eigenlijk niet zo goed.
Langs de ene kant vind ik het wel goed voor allochtone kinderen: zo gaan zij het Nederlands gemakkelijker leren, doordat ze het al van zo vroeg horen.

Maar anderzijds lijkt het mij precies een beetje een "straf" voor de autochtone bevolking waarvan de kinderen zowiso al constant in een Nederlands taalrijk milieu zitten
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2005, 22:41
Britt Schellens Britt Schellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 72
Ik denk wel dat dit een goed initiatief is voor de allochtone jongeren, zo zullen zij gemakkelijker in onze maatschappij geďntegreerd zijn. De vraag is of mensen van allochtone afkomst dit ook als een voordeel gaan bekijken ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2005, 13:02
KeViN's Avatar
KeViN KeViN is offline
No looking back
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: nijlen
Posts: 15
Stuur een bericht via MSN naar KeViN
Goh ja
wat hierover te zeggen?
Enerzijds vind ik het een schitterend idee om zo de taalachterstand van de allochtone jongeren in te halen. dat idee steun ik volledig.

de vraag is echter: gaat de belgische bevolking ermee akkoord?
ik bedoel wij zijn nu al zo gewend aan het niet-verplichte kleuteronderwijs, om dat nu over een andere boeg te gooien lijkt me wat onvoorzichtig. zeker en vast met de huidige belgische mentaliteit.
Het lijkt (en dat vinden veel belgen) dat wij dan weeral "toegeven" aan de allochtonen en eigenlijk niet kijken naar de noden van de belgische kinderen. het is een mes dat wat aan beide kanten snijdt.

persoonlijk zou ik ook voor verplicht kleuteronderwijs opteren. het is fair tegenover de groepen waarvoor de verplichting in het leven is geroepen en het is een vooruitgang voor de kleuter

als het kind verplicht wordt naar school te gaan komt het sociale en contactvaardige aspect sterk naar voren. kinderen van belgische nationaliteit leren ook hun nederlands "bijschaven" en leren nieuwe dingen. kleuteronderwijs zou niet als recht maar stilletjesaan als plicht moeten worden aanschouwd. Natuurlijk is het niet wettigen van de afwezigheid wel een optie die moet blijven (als het niet de spuigaten uitloopt natuurlijk)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2005, 14:14
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Ik ben zeker voor! Het is positief voor allochtone als autochtone kinderen. Het is goed voor de ontwikkeling en voor het leren van sociaal contact. En ouders kunnen er maar van profiteren dat hun spruiten op school de bengel uithangen
__________________
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th December 2005, 17:09
Tine Corneillie Tine Corneillie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Noorderwijk
Posts: 34
schoolrijpheid

Je moet op onderwijs niet teveel leeftijden plakken vind ik. Wat belangrijk is is de schoolrijpheid van het kind.
Tegenwoordig heb je zoveel jongeren die problemen hebben met het schoolsysteem, regels ed en volgens mij is een van de oorzaken hiervoor te vinden bij het 'nog niet klaar zijn voor maar al wel moeten naar school gaan'. In ons systeem van onderwijs streeft men tegenwoordig toch voor ervaringsgerichtheid en rijpheid voor school moet je ook bezitten om hier ook positief door beďnvloed te kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.