actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2014, 10:39
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Artsen binden strijd aan met 'Dokter Google'

"Speel niet langer zelf voor dokter en raadpleeg een betrouwbare bron." Met die boodschap binden artsen en de overheid de strijd aan met 'Dokter Google', waarbij al dan niet zieke mensen zelf hun diagnose stellen aan de hand van info die ze op het internet vinden. De campagnemakers strijden met dezelfde wapens: advertenties op Google.
Hoe kan je met amper vijf woorden je dokter op de kast jagen? 'Ik las op internet dat...' Wat volgt zijn meestal totaal foutieve zelfdiagnoses en overdreven schrikreacties. Maar liefst driekwart van de patiënten raadpleegt 'Dokter Google' als bron voor informatie over gezondheid.

Met de medische site Gezondheidenwetenschap.be - waar artsen wél correcte medische info posten - wil de overheid paal en perk stellen aan dit fenomeen. "Het is verre van een goede evolutie dat we zelf voor dokter spelen met het internet", zegt huisarts Marleen Finoulst, coördinator van het platform. "Mensen die snel denken dat ze ziek zijn - de zogeheten hypochonders - zoeken online naar de oorzaak van wat hoofdpijn, zien alarmerende commentaren over hersentumoren en lopen in paniek naar de dokter. Anderen hebben wél ernstige klachten, maar surfen ook wat rond en zijn gesust als ze ergens lezen dat wat druppeltjes bachbloesems ook wel helpen."

bron: Het Laatste Nieuws, 21/10/2014

Eigen mening:
Ik ben blij dat er actie genomen wordt tegen 'Dokter Google'. Ik denk dat iedereen al wel eens symptomen heeft opgezocht van bepaalde ziektes om zo na te gaan waar ze aan 'lijden'. Als je er over nadenkt is dit compleet absurd. Dokters studeren minstens 6 jaar alvorens ze een diagnose kunnen stellen bij iemand. Mensen die dokter google raadplegen vinden al (fout) informatie na een kwartiertje surfen.
Ik heb mezelf ook al eens betrapt, ik kwam uit bij urineblaaskanker terwijl ik eigenlijk gewoon een blaasontsteking had. Mensen moeten dit afleren, al zal dit niet zo simpel zijn.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 21st October 2014 om 10:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2014, 11:15
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
ik volg Jasmien volledig in haar mening, mensen proberen steeds meer hun symptomen op te zoeken om te weten te komen wat ze hebben en zichzelf gerust te stellen. Dit heeft echter een heel averechts effect, we panikeren omdat we zien dat we volgens het internet een of andere tropische dodelijke ziekte hebben terwijl we eigenlijk gewoon migraine hebben. Dit is een van de nadelen die het internet met zich meebrengt, we kunnen niet meer wachten op de expertise van een dokter maar gaan zelf op onderzoek. Zoals Jasmien zei hebben dokters vele jaren gestudeerd om dit beroep uit te mogen oefenen, laten we dus gewoon op hen vertrouwen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2014, 12:26
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Artsen binden strijd aan met 'Dokter Google'

Artsen binden strijd aan met 'Dokter Google'

Ik denk dat er moet gezorgd worden voor een soort van betrouwbare app waar mensen misschien al iets kunnen opzoeken over hun symptomen. Ik vind het wel goed dat je op internet al één en ander kan vinden. Zelf ga ik liever niet te snel naar een dokter. Soms heb je dan bijvoorbeeld last van iets waar je eigenlijk wel mee naar de dokter zou moeten gaan. Als je dan op internet of in een app kan vinden dat het met dat bepaald symptoom toch belangrijk is om naar de dokter te gaan dan gaan meer mensen naar de dokter en worden bepaalde 'ziektes' sneller ontdekt. Een klein voorbeeld, je hebt nu al een week hoofdpijn maar denkt dat het wel zal overgaan. Op internet vind je dan bijvoorbeeld dat je na drie dagen hoofdpijn best een arts raadpleegt. Zo kan het met verschillende symptomen gaan. Je moet daarom niet per se een diagnose stellen over wat je hebt. Dit vind ik ook een beetje overdreven. En dokters worden hierdoor onder druk gezet, ze moeten die bepaalde medicatie voorschrijven. Voor dokters bezorgt dit meer werk en stress. Je moet meer pistes onderzoeken als je patiënt al afkomt met bepaalde diagnoses.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.