actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2018, 14:02
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Leerlingen die niet opletten in de klas? Camera ziet het en klikt tegen de leraar

Even wegdommelen is er niet meer bij voor leerlingen van een middelbare school in de Chinese stad Hangzhou. In de klaslokalen hangen camera’s die hun gezichtsuitdrukkingen elke 30 seconden scannen. De camera’s meten niet alleen de emoties van de scholieren, maar geven de docent ook een seintje als een leerling niet oplet.

Of ze nu verdrietig zijn, blij of verveeld: leerlingen van de middelbare school Nummer 11 in Hangzhou kunnen het niet meer verbergen. Sinds maart hangen in de klaslokalen drie camera’s die hun gezichtsuitdrukkingen lezen en aan hun leraren doorsluizen. Ook hun bewegingen - lezen, luisteren, schrijven - worden nauwlettend in de gaten gehouden.

Het is een proef om docenten te stimuleren de lessen leuker te maken, maar ook om te zorgen dat de leerlingen hun gedrag in de klas verbeteren. De leraren krijgen steeds een verse lijst van scholieren die niet goed opletten. Binnen een maand zagen de docenten al dat de leerlingen hun gedrag verbeterden en beter opletten.

Wennen
Adjunct-directeur Zhang Guanchao erkent dat de leerlingen flink moesten wennen aan het idee dat ze voortdurend in de gaten worden gehouden, maar dat ze er inmiddels nauwelijks meer aan denken.

Een anonieme leerling die in Chinese media is opgevoerd, zegt echter iets anders. “Sinds de school de camera’s heeft geďntroduceerd voelt het alsof een paar mysterieuze ogen me constant in de gaten houdt. Ik durf mijn gedachten niet meer te laten gaan.”

Angstaanjagender
Op een Chinese variant van Twitter krijgt de middelbare school er flink van langs. “Dit is nog angstaanjagender dan in een gevangenis zitten”, schrijft iemand. Critici vinden het logisch dat leerlingen af en toe afdwalen. “Ze zijn geen studeermachines”, klinkt het.

Hoewel de gezichtsherkenning in de klaslokalen nieuw is, hangen in China op grote schaal camera’s. Het regime plaatst ze overal om de bewegingen van bewoners in de gaten te houden. Bovendien wordt gezichtsherkenning ook al gebruikt, bijvoorbeeld om maaltijden af te rekenen in kantines of aan boord te gaan van een vliegtuig.

Bron: Het Laatste Nieuws (https://www.hln.be/nieuws/buitenlan...eraar~abbdf3ee/)

Mening: Een hele vernieuwing zo te horen. Ik begrijp dat deze invoering veel negatieve kritiek krijgt. Ik zou me als leerling niet meer op mijn gemak voelen wanneer ik het gevoel heb dat ik constant in de gaten gehouden wordt. Maar langs de andere kant zijn er ook wel veel voordelen. Stel ik sta als leerkracht in de klas, zou ik tijdens mijn les geen rekening houden met de camera's die er hangen. Dat een leerling even weg droomt is inderdaad normaal. Als je dat in je les opmerkt kun je er steeds even iets van zeggen. Maar ik zou de resultaten van wat de camera's hebben gemeten na mijn lessen wel af en toe bekijken. Als je ziet dat veel leerlingen tijdens een bepaalde les afdwaalden, weet je als leerkracht dat je het misschien toch op een andere manier moet aanpakken. Of je merkt dat een leerling plots vaker en vaker tijdens een les niet oplet, en dat vroeger nooit zo was, kun je hem of haar er eens over aanspreken en wie weet zit er wel een grondige reden achter. Ik ben benieuwd hoe alles verloopt in China met deze uitvinding. Moest dat zeer goed zijn, stroomt het misschien verder naar ons België. Ik zou er wel voorstander van zijn.

Laatst aangepast door yannick.v*ndenkieboom : 19th May 2018 om 14:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.