actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2012, 09:38
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Van gamen kun je leren

BRUSSEL - Kinderen moeten meer mediawijs worden en games in de klas kunnen daarbij helpen. Dat vinden de ministers Smet en Lieten.

Jongeren spenderen een groot deel van hun leven online. Dus is het beter dat ze kritisch leren omgaan met alles wat het internet biedt. ‘De overheid heeft hier een verantwoordelijkheid. We willen dat iedereen de competenties meekrijgt om met die nieuwe media om te gaan. En we moeten ervoor zorgen dat het veilig kan.'

Dat zeggen de Vlaamse ministers van Onderwijs, Pascal Smet, en van Media, Ingrid Lieten (allebei SP.A). Ze hebben samen een actieplan Mediawijsheid opgesteld.

‘Beeldgeletterdheid moet een basiscompetentie worden in het onderwijscurriculum', vindt Smet. ‘Cineast Stijn Coninx vertelde me ooit dat het hem verbaasde hoe weinig beeldbewustzijn zijn filmstudenten hebben op achttienjarige leeftijd. Dat beelden gemanipuleerd kunnen zijn, daar is niet iedereen zich van bewust.' Experts zullen er zich over buigen en nagaan of er nieuwe eindtermen opgesteld moeten worden.

Opvallend in het actieplan is de rol die weggelegd wordt voor games, computerspelletjes als educatief middel in het onderwijs.

In het Vlaamse onderwijs hebben ze ervaring met PING (Poverty is not a game) en Re:Pest (over pesten). Uit een evaluatie is gebleken dat PING veel potentieel heeft maar beter ingebed moet worden. Daartoe zal extra lesmateriaal ontwikkeld worden. Ook leerkrachten zullen met games aan de slag kunnen gaan.

De ministers willen bovendien nagaan of de productie van educatieve games in Vlaanderen nog gestimuleerd kan worden.

Ketnet voor veilig internet

Als ze aan mediawijsheid willen werken, moeten scholen daarvoor uitgerust zijn. Smet: ‘Er worden veel scholen gebouwd de komende jaren. We zitten met een achterstand maar die biedt de kans om de gebouwen van de nieuwste uitrusting te voorzien.'

De ‘school van de toekomst' zal zowel hard- als software in huis moeten hebben. Met provider Telenet werd bijvoorbeeld een deal gesloten voor goedkoper breedbandinternet.

En zal iedere leerling een pc hebben? ‘Het staat in de sterren geschreven dat dat ooit het geval zal zijn', meent Smet. ‘Er zijn al scholen die vragen dat iedere leerling een tablet heeft. Dat is op dit moment een keuze van de onderwijsverstrekkers, niet van de overheid.'

Behalve het onderwijs moet ook de VRT een haven van mediawijsheid te worden. Zo is Ketnet een voortrekker in veilig internetten.

Om alle kennis te verzamelen en beschikbaar te maken wordt er een kenniscentrum Mediawijsheid opgericht dat in 2013 operationeel zal zijn. Dit jaar loopt een onderzoek naar hoe kinderen omgaan met reclame en daar zal een campagne op volgen.

Bron: DS, 11-05-2012 (ty)

Mening:
Ik vind dat jongeren tegenwoordig al teveel achter hun computer spelletjes zitten te spelen. En nu willen de twee ministers dit overbrengen naar de school? Via spelletjes zullen de jongeren meer gemotiveerder zijn maar ik begrijp niet hoe dat je van spelletjes kan leren. Ik snap dat ze jongeren beter en veiliger willen leren omgaan met de nieuwe media. Veel jongeren zien het kwaad van de media niet in. Dit moet veranderen, daar heb ik het helemaal mee eens. Maar door te gamen kan je leren? Straks heb je als leerkracht helemaal niets meer te zeggen omdat elke leerlingen achter hun pc spelletjes zit te spelen omdat ze zo toch bijleren. Ik ben geen voorstander van het actieplan.

Laatst aangepast door Britt.VanLooveren : 11th May 2012 om 09:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2012, 18:24
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind het persoonlijk wel een goed idee om wat meer aandacht aan "gamen in het onderwijs" te spenderen. Vanuit het motto dat we leerlingen zoveel mogelijk moeten proberen bij te brengen vanuit hun leefwereld kan je hier volgens mij niet erg veel op tegen hebben. Gamen is nu eenmaal vandaag de dag iets dat echt leeft onder kinderen en jongeren. Hoe vaak hoor je niet dat ouders het moeilijk hebben om hun kinderen naar buiten te krijgen omdat ze achter hun (spel)computer gekluisterd zijn?

Dat het onderwijs hier op wil inspelen door wat meer aandacht te besteden aan educatieve games vind ik dus een goed idee.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2012, 20:02
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Net zoals Liesanne vind ik het een goed idee om meer aandacht te besteden aan educatieve games in het onderwijs. Ik denk wel dat het nodig is om dit te beperken. De games zouden alleen maar gebruikt mogen worden als het leerproces van de leerling ook daadwerkelijk ondersteund wordt.

Het onderwijs staat voor grondige hervormingen en vernieuwingen zo blijkt. Iedere leerling een computer/laptop of tablet? Persoonlijk ben ik meer voorstander van netbooks. Deze zijn veelal goedkoop en draagbaar. De meerprijs van een tablet valt vaak moeilijk te verantwoorden.

Citaat:
"Via spelletjes zullen de jongeren meer gemotiveerder zijn maar ik begrijp niet hoe dat je van spelletjes kan leren."
"Maar door te gamen kan je leren?"
Ik vermoed dat de games die zullen worden aangeboden in het onderwijs zo gemaakt zullen worden om ervoor te zorgen dat leerlingen op een motiverende manier bepaalde zaken onder de knie krijgen zoals bepaalde taalregels of wiskunderegels. Er zal ongetwijfeld constant geëvalueerd moeten worden of de games ook daadwerkelijk hun doel bereiken.

Bovendien ben ik ook van mening dat je van games wel degelijk iets kan leren, soms ligt het er niet vingerdik op wat je precies leert.
Denk maar aan het leren van 'behulpzaamheid' en 'leren samenwerken'. In vele games moet je samenwerken om iets te bereiken of vraagt er iemand je om hem/haar te helpen. Dit kan leiden tot positief sociaal gedrag daarbuiten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.