actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2014, 07:55
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Ook alcoholcontroles voor watersporters

Ook alcoholcontroles voor watersporters

Kitesurfers, windsurfers en andere watersporters mogen deze zomer aan onze kust alcohol- en drugscontroles verwachten. Een politiereglement maakt dat mogelijk, staat te lezen in De Standaard en Het Nieuwsblad.

Er vinden vandaag al alcohol- en drugstests plaats op het water, maar dan vooral op de binnenwateren en bij bestuurders van een motor- of zeilboot. Daar komt verandering in.

De federale regering wijzigde enkele weken geleden het Algemeen Politiereglement voor de Scheepvaart op de Binnenwateren. Dat maakt het mogelijk om ook op stranden en in havens watersporters te controleren op ‘intoxicatie’ door drank of drugs.

‘De controles zullen op dezelfde manier gebeuren als in het wegverkeer. Ze zijn er om watersporters tegen zichzelf te beschermen’, zegt Jan Garcet, commissaris bij de scheepvaartpolitie.

‘Zowel de scheepvaartpolitie als een lokaal korps kan optreden tegen dronken watersporters. De straffen zijn waarschijnlijk gelijkwaardig aan die op de weg, al hangt dat van de beoordeling van het parket af.

Bron: De Standaard, woensdag 2014/04/23

Mening
Ik vind dit zeker een goed initiatief. Zoals ze zeggen in het artikel is het om de mensen te beschermen. Wat ik me toch wel afvraag is: 'Gaan deze mensen ook een bob-sleutelhanger krijgen wanneer ze safe zijn?' Ik vind het zeker een goed dat ze dit willen invoeren zodat iedereen gelijk wordt. Hiermee bedoel ik dat wanneer men iemand test die teveel alcohol heeft gedronken en het water in wil een gelijkwaardige straf krijgt als een autobestuurder die teveel heeft gedronken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2014, 11:14
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Op zich vond ik dit eerst ook een goed initiatief.
Maar na het lezen van de mening van Laura, wil ik mijn mening toch wat nuanceren.
Als zeiler op een binnenwater weet ik hoe het er daar aan toe gaat. Wij hebben een gezellige zeilclub, waar al eens een wijntje en een biertje aan de kant gedronken wordt. Mag je daarna het water niet meer op dan? Op een binnenwater waar alleen mensen van onze club zeilen (met bootjes waar je alleen of per twee in zit)? Is dat dan gevaarlijk, als de club zelf zorgt voor een reddingsdienst? Ik denk van niet...

Ik denk ook niet dat alle mensen gelijk zijn en daarom gelijk behandeld moeten worden.

Maar als het gaat over de zee, dan spreken we wel over iets anders. De zee is veel groter (en gevaarlijker) en wordt door veel meer mensen gebruikt. Zeilers, surfers, zwemmers, politie, vrachtschepen, vissers,... ze zijn er allemaal van de partij. Een surfclub aan zee kan ook niet al zijn leden in het oog houden, daar is de zee te groot voor. En alcohol kan uitsluitend, wanneer er geen gevaar is voor jezelf EN voor anderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.