actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2009, 21:45
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Hulshout
Posts: 79
Genotmiddelengebruik bij jongeren voorbije jaren opvallend gedaald

In tegenstelling tot recente, alarmerende mediaberichten is het gebruik van tabak, alcohol en cannabis bij jongeren van vijftien en zestien de voorbije jaren duidelijk gedaald in ons land. Dat blijkt uit de nieuwe Europese studie van ESPAD. De resultaten worden op donderdag 26 maart bekendgemaakt door de onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel.

Het aantal vijftien- en zestienjarigen dat tabak, alcohol en cannabis gebruikt, is de voorbije vier jaar opvallend gedaald. België volgt hiermee eenzelfde positieve trend als in de meeste West-Europese landen. Dit blijkt uit de nieuwe studie van ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and other Drugs), dat om de vier jaar een grootschalig onderzoek uitvoert bij meer dan 100.000 jongeren in zowat alle Europese landen.

Volgens Patrick Lambrecht van de Vrije Universiteit Brussel, die het Belgische luik van deze internationale studie coördineert, is deze daling hoopgevend. De onderzoekers benadrukken echter dat de focus van het preventiewerk op dit risicogedrag zeker niet mag verslappen, en dat de overheid en het preventiewerk zeker specifiek aandacht moeten blijven hebben voor cannabisgerelateerde problemen. Het is de eerste keer dat de ESPAD-studie een luik wijdt aan sociale en gezondheidsproblemen bij cannabisgebruikers.

De resultaten van de ESPAD-studie zullen worden bekendgemaakt op donderdag 26 maart om 10u stipt in de promotiezaal van de Vrije Universiteit Brussel, gebouw D, campus Etterbeek, Pleinlaan 2 in 1050 Brussel.

Bron: Lerarendirect

Mening: Eindelijk eens een positief berichtje over de Europese jeugd! Ik zou het super vinden als dit echt waar is en als er onder de jongeren minder alcohol en durgs gebruikt wordt. Als ben ik het er zeker mee eens dat de preventieacties daarom nu niet mogen verzwakken. En ik hoop ook dat de resulaten van de enquête wel de waarheid vertellen want ik weet uit ervaring dat jongeren in enquêtes wel eens durven liegen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2009, 23:37
line.puimege line.puimege is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2009
Locatie: Boechout
Posts: 17
Inderdaad een goed resultaat voor de Europese jongeren! Ik dacht eigenlijk dat het genotmiddelengebruik bij jongeren gestegen was, zeker nu we steeds meer en meer te horen krijgen over "coma-zuipen", ... De preventies die jongeren proberen aan te tonen dat genotmiddelen ongezond zijn mogen zeker niet verzwakken. Ik zou zelfs opteren om hier op school info-sessies over te houden. Jongeren zitten met erg veel vragen, ook op dit vlak en ik denk dat ze soms de stap niet durven zetten om met hun vragen naar hun ouders, ... Ik denk dat de school hier wel een handje in kan helpen. De informatie die jongeren over dit onderwerp verstrekken komt meestal van hun vrienden of andere leeftijdsgenoten en ik denk niet dat deze altijd even juist is. Er is natuurlijk niets mis met af en toe een pintje drinken, maar ik denk dat het grote probleem is dat jongeren meestal hun grenzen niet kennen. In plaats van hen zelf op zoek te laten gaan in de praktijk zou het misschien wel handig zijn om hen hier op voorhand voldoende over te informeren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2009, 08:45
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ik vind het ook positief wat ik hier lees, want zelf had ik een ander zicht over 'de jeugd van tegenwoordig', waar ik dan zelf nog een beetje bij hoor. Een van de voorbije dagen was er inderdaad wel nog op het nieuws dat er een nieuwe trend komt overwaaien naar hier. Zoals Line al zei het 'coma-zuipen'. Dat vind ik toch wel zorgwekkend. Want dan mag het wel beter gaan met de jeugd in verband met alcohol, zolang er mensen zijn die het leuk vinden om zichzelf in coma te zuipen, moet je allert blijven. Preventies zijn en blijven zeker een noodzaak. Het zou té stom zijn moest je stoer willen meedoen met je vrienden en dat dan moeten bekopen met je gezondheid. Ik vind ook dat een pintje drinken wel eens moet kunnen, en dat de jongeren niet allemaal heiligen moeten gaan worden, maar het mag gewoon niet uit de hand lopen. Naast preventie vind ik ook dat er meer aandacht moet komen naar hulporganisaties. Want er kan wel preventie zijn, maar stel dat het dan toch voorvalt dat je verslaafd geraakt, dan moet de weg naar hulp open liggen voor die persoon.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2009, 17:26
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik denk dat het nogal logisch is dat er een vermindering is, de prijs is nu eenmaal gestegen en ik denk dat vele jongeren het geld niet meer hebben om het te kopen. Neem nu sigaretten, ik weet niet juist hoeveel het kost, maar ik denk zo een vijf euro ongeveer? Dat is toch al veel, en kunnen enkel jongeren blijven betalen, denk ik, die vakantiewerk doen.
Over bier gesproken, vindt ik dat men tegenwoordig toch nog altijd veel drinkt. Hoe vaak zie je geen bedronken jongeren als je uitgaat... Ik vind dat wel wat triestig, wat heb je er uiteindelijk aan?

Ik ben dus wel blij dat ik dit lees, want het wordt wel tijd dat het vermindert ook!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.