actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2015, 09:19
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
Rutten pleit voor harde aanpak terrorisme zonder geweld

Rutten pleit voor harde aanpak terrorisme zonder geweld

We mogen geen millimeter plooien voor terroristen, zegt Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten. ‘Wie zacht is tegen terreur, maakt dezelfde fout als het argeloze Troje.’ Maar: we moeten het doen op ónze manier. ‘Gericht, proportioneel en tijdelijk. En zonder geweld.’

275 liberalen zakten af naar de Mechelse Dossinkazerne voor een drastisch omgegooid programma van het Open VLD-congres na de aanslagen in Parijs: voorzitster Gwendolyn Rutten hield één centrale vraag overeind. En wat nu?

Nu, aldus een sterk speechende Rutten, komt het erop aan een open samenleving te verdedigen, zonder ze tegelijkertijd te sluiten. ‘Wij staan vastberaden klaar om op te treden en zullen geen millimeter plooien voor terroristen. Maar we doen het wél op onze *manier. Rechtschapen in plaats van barbaars. Proportioneel in plaats van totalitair. Tijdelijk en gericht in plaats van absoluut en allesomvattend.’

Wat houdt die keiharde aanpak in? De Vlaamse liberalen kiezen resoluut voor een geweldloze oplossing. ‘De strijd voor vrijheid is onze strijd’, zei Rutten. ‘Niet met wapens, en zeker niet met geweld. Ik verzet me tegen de lichtzinnigheid en het gebrek aan bewustzijn die ertoe kunnen leiden dat boots on the ground “plots” realiteit zouden zijn. Ik weiger te geloven dat je geweld per definitie moet beantwoorden met meer geweld.’

Rutten waarschuwde niet in de val van de veralgemening te trappen en benadrukte dat er ook op maatschappelijk vlak nog veel werk aan de winkel is. Politiezones hervormen, meer inzetten op taal en werk, geen gescheiden sporturen voor moslimvrouwen, evolutietheorie en seksuele opvoeding op school, enzovoort. En: we moeten de vluchtelingen helpen. ‘Daarom reken ik ook op onze mensen in steden en gemeenten.’

Bron: DS, 28/11/2015
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151127_01994361

Mening: Wat Rutten zegt: 'We mogen geen millimeter plooien voor terroristen', vind ik zeker waar. België mag op geen enkele manier anders gaan functioneren vanwege terroristen. Wat Rutten ook aan haalt is dat we terroristen moeten aanpakken zonder geweld. Dat is misschien wel verstandig, maar ik denk niet dat het voldoende zou zijn om terroristen op hun plaats te zetten. Waar ik wel akkoord mee ga is dat we onze samenleving moeten beschermen zonder ze tegelijkertijd af te sluiten. Ik denk dat, zoals in Brussel, als er een hoger terreurdreiging wordt opgesteld dat mensen zich onveiliger voelen dan dat er geen terreurdreiging, of een lagere, zou zijn. Door al die militairen die rondlopen voelen mensen zich misschien toch wel veiliger, maar of dat samenhangt met wat Rutten zegt weet ik nog zo niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.