actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2012, 10:42
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
'Helm maakt fietsen ónveiliger'

'De fietshelm vergroot de onveiligheid van fietsers.' Dat zegt de Nederlandse Fietsersbond. Bij dagelijks fietsverkeer zou een fietshelm geen extra veiligheid bieden. 'Integendeel, automobilisten rijden sneller wanneer ze iemand met een helm zien', zegt de Belgische Fietsersbond die de Nederlandse visie deelt.

Alle ochtendlijke discussies over het al dan niet dragen van een fietshelm die u dagelijks met uw kinderen voert zijn vanaf nu overbodig. Want volgens de Nederlandse Fietsersbond zorgt zo'n helm niét voor extra veiligheid. 'Zelfs als je rustig fietst, kan een helm je hoofd zelden beschermen tegen een normale val', zegt Theo Zeegers van de Fietsersbond in Nederland op hun website. 'Een helm is ontworpen om te beschermen tegen een val van een stilstaande fiets. Dat is een val met 20 kilometer per uur. Maar als je rustig fietst, is de snelheid waarmee je hoofd ergens tegenaan komt al hoger dan 20 kilometer per uur.'

Bovendien zou een fietshelm risicovoller gedrag veroorzaken bij andere weggebruikers. 'Een automobilist beschouwt een fietser met helm als veilig en rijdt er daardoor meestal sneller voorbij. Dat bewees een Britse studie', zegt Roel De Cleen van de Belgische Fietsersbond.

Ook hij trekt het nut van de fietshelm in twijfel. 'Voor zogenaamde risicogroepen raden wij het gebruik van een fietshelm wel aan. Voor wielrenners en kleine kinderen van wie de schedel nog niet volgroeid is, bijvoorbeeld. Maar voor mensen die hun fiets op een normale manier gebruiken en met een normale snelheid fietsen, biedt een helm geen extra veiligheid.'

Het opvallende standpunt van de Fietsersbond krijgt echter ook tegenwind. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zegt dat een fietshelm altijd nuttig is. 'De fietsersbonden baseren zich op een Britse studie', zegt Sofie Van Damme van het BIVV. 'Maar zolang er geen Belgische studie is die dat onderzoek bevestigt, blijven wij bij ons standpunt. Een helm is sowieso nuttig, hij vermindert sterk het risico op hoofdletsels bij ongevallen. Het is zeer bizar dat de fietsersbonden deze uitspraak doen. Zij zijn tenslotte de referentie voor fietsers en moeten hen correcte informatie geven.'

Aan de schoolpoort in Oostkamp treffen we Els Casteleyn aan, die samen met haar kindjes elke dag naar school fietst. 'Wij dragen al jaren een helm. Ik ben ervan overtuigd dat een helm veilig is en vind de uitspraak van de fietsersbonden uitermate nonchalant. Mijn man heeft een paar jaar geleden een ongeval gehad met de fiets. Als hij toen geen helm had gedragen, had hij zeker een hersentrauma opgelopen. Zonder helm had ons leven er dus nu volledig anders uitgezien.'

Verplichte helm

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) laat onderzoeken of hij een fietshelm verplicht maakt voor kinderen. 'Omdat het een nogal controversiële beslissing is, onderzoeken we op basis van cijfers en statistieken of het nuttig zou zijn', zegt zijn woordvoerster. 'Maar van de fietsers zelf horen we dat het geen goed idee zou zijn, vooral omdat de meeste ouders hun kinderen nu al een helm opzetten.'

De Belgische en Nederlandse fietsersbonden zeggen inderdaad volledig tegen de eventuele helmplicht te zijn. 'Zo'n verplichting zou het fietsimago een sterke deuk geven. Veel fietsers zouden afhaken', zegt De Cleen

Uit: Het Nieuwsblad

Mijn mening:
Niemand draagt graag een helm op de fiets, maar toch vind ik dat je als ouder of oppas je 'beter' voelt als je weet dat je kinderen of het kind waar je verantwoordelijk voor bent een helm draagt en zo beter beschermd is. Het onderzoek zegt misschien wel dat de helm geen nut meer heeft na 20km/u, maar welk jong kind kan al 20km/u fietsen? Ik vind dat de fietshelm zeker een verschil kan maken bij hoofdletsels. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat ze verplicht moet zijn, iedereen is nog altijd verantwoordelijk voor zichzelf en voor de kinderen, of ze nu van iemand anders zijn of van jezelf. Als je een beetje verantwoordelijkheid kunt opbrengen dan laat je de kinderen waarover jij verantwoordelijkheid hebt een helm dragen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2012, 11:29
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik heb zelf nooit een helm gedragen op de fiets dus het is zeker niet aan mij om hier te verkondigen dat het verplicht moet worden. Maar toch ben ik van mening dat kinderen veiliger zijn met een fietshelm dan zonder. Zoals Michiel zegt, fietsen kinderen van 4 à 5 jaar nog geen 20km/u. Als een fietshelm dan het verschil kan maken tussen een dodelijke afloop of een letsel dat op termijn wel geneest, dan vind ik het, zacht uitgedrukt, toch wel de moeite! En dit vind ik niet alleen van toepassing bij kinderen, maar bij om het even wie!
Wat ik wel raar vind, is dat ze in het artikel zeggen dat een automobilist een fietser met een helm als veilig beschouwt en daardoor er sneller voorbij rijdt. Ik rij nu zelf al drie jaar met de auto en nog nooit heb ik onderscheid gemaakt tussen een fietser met een helm en een fietser zonder helm.. Altijd voorzichtig zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.