actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2014, 08:30
Yorben Yorben is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 3
Onderzoek Ugent toont aan: 'Tijd dat België vettaks invoert'

Een belasting van tien procent op vetrijke snacks, snoeps en suikerhoudende dranken zou de consumptie ervan doen dalen - en zo over een periode van twintig jaar de Belgische staat een besparing op gezondheidszorgen van 2,2 miljard euro opleveren, zo toont onderzoek van de Universiteit Gent aan.

Het onderzoek van de UGent werd geleid door gezondheidseconoom Lieven Anemans en medisch ethicus Ignaas Devisch en vertrekt vanuit eerder onderzoek waaruit blijkt dat een heffing van tien procent op ongezonde voeding de gemiddelde body mass index ('BMI') van de volwassen bevolking doet dalen.

Dat zal overgewicht niet de wereld uithelpen, maar reduceert wel de kans op een aantal ziektes die worden uitgelokt door overgewicht. 'Met de taks zouden we gezonder eten en zouden heel wat aandoeningen minder voorkomen: hartziekten, diabetes, beroertes en sommigen kankers', vertelt Annemans vandaag in De Standaard. 'Daardoor vallen kosten voor de behandelingen weg.' In totaal gaat het om een besparing van 2,2 miljard euro in twintig jaar tijd.

Annemans meent ook dat beleidsmakers dringend moeten nadenken over een suiker- en vettaks. 'Uit ons onderzoek blijkt dat landen die zo'n belasting goed voorbereiden, in hun opzet slagen. Denemarken heeft laten zien hoe het zeker níet moet. De Finnen, daarentegen, hebben hun 'snoeptaks' recent met succes ingevoerd.'

Bron : De Standaard 22/09/2014

Mening: Ik denk in principe dat er stappen nodig zijn om mensen weer gezonder te laten leven, maar heb toch ook mijn vragen bij deze 'snoeptaks'. Ten eerste vind ik dit weer een zoveelste stap om de overheid rijker te maken door de 'gewone mens' allerlei extra kosten op te leggen. Ik denk dat het al een veel grotere stap zou zijn om gezondere voedingswaren weer goedkoper te maken. Fastfood is vandaag de dag goedkoper dan een gezonde maaltijd, en net dat zorgt ervoor dat gezinnen met lagere inkomens ook sneller opteren voor fastfood of snoep. Indien men deze 'snoeptaks' zou invoeren wordt het levensnoodzakelijke (namelijk: eten) weer duurder en zullen meer mensen honger lijden die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn. Als het voor de overheid echt gaat om volksgezondheid zouden ze naar mijn mening beter eerst investeren in wat wél gezond is en dit opnieuw betaalbaarder maken alvorens grotere taksen op ongezonde zaken te leggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd September 2014, 12:25
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik ben een zeer grote voorstander van dit concept. Ik hoop dat de belasting op ongezonde voeding er snel doorkomt. Overgewicht en obesitas komen steeds vaker voor in onze maatschappij. Dit is grotendeels de schuld van ons sedentair bestaan en onze voedingsgewoontes. Hier moeten we verandering in brengen. Door deze taks in te voeren kunnen we gezonden voeding meer en meer promoten. Het is wel belangrijk, zoals Yorben al aangeeft in zijn mening, dat door een taks op ‘ongezonde’ voeding door te voeren we de opbrengsten moeten gebruiken om gezonde voeding goedkoper te maken. Het is niet de bedoeling dat deze taks de overheid kapitaalkrachtiger maakt. Het is de bedoeling om mensen gezonder te laten leven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd September 2014, 14:11
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
De belasting verhogen op vetrijke voedingsproducten heeft meer voordelen dan nadelen. Gezonder voeding is minder populair dan vetrijke snacks omwille van verschillende redenen. Het is toegankelijker, kijk maar naar het aanbod van de snoepkas op onze eigen school. Het is gemakkelijker om klaar te maken, een diepvriespizza in de oven, twintig minuten wachten en je kan eten. Dit zou uit het leven moeten verdwijnen. De jeugd is de toekomst dus zouden scholen moeten beginnen met voornamelijk gezonde voeding te verkopen. Maar ook op het werk zou de snoepkas moeten verdwijnen. Uit een recente studie bleek dat werknemers meer gezond zouden eten moest dit ook aanwezig zijn op de werkvloer. Als er de taks op vetrijke producten zou komen, zullen veel van deze snoepkassen verdwijnen en wordt de gezonde voeding populairder. Gezonde voeding is de basis van een goede gezondheid en met een goede gezondheid vermindert ook de ziekenkosten. De enige die deze taks niet graag horen komen, zijn de frituren, snackbars.... Maar opent dan weer nieuwe kansen voor ondernemers die voor de gezonde weg kiezen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd September 2014, 15:49
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Graag wil ik even reageren op wat Yorben heeft gepost. Hij zou willen dat de overheid gezonde voeding promoot door deze goedkoper te maken om zo te voorkomen dat mensen naar ongezonde voeding grijpen. Persoonlijk denk ik niet echt dat dit mogelijk is. Alle levensnoodzakelijk goederen zoals bijvoorbeeld groenten e.d. worden namelijk al tegen de laagste btw-voet getaxeerd.

Het lijkt me dus eerder nuttig om het omgekeerde te doen. Zoals dus vermeld in het artikel, de zogenoemde 'snoeptaks' invoeren. Zeker in tijden als deze zijn mensen zich zeer bewust van de prijzen van de goederen die ze consumeren. Mocht hun snoepreep plots meer gaan kosten dan een appel, zijn deze -hopelijk- sneller geneigd om ook effectief naar een gezonder tussendoortje te grijpen. Het lijkt mij echter iets te optimistisch om er van uit te gaan dat enkel het verhogen van de prijzen een gigantische verandering teweeg zal brengen. Er moet nog steeds veel aandacht blijven voor het sensibiliseren van de mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.