actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th August 2014, 11:18
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Vergeet muziek- of tekenschool: hippe vogels gaan naar de techniekclub

Vergeet muziek- of tekenschool: hippe vogels gaan naar de techniekclub

Met een zelfgemaakt kanon marshmallows afvuren: welk kind wil dat niet? Trendy jongeren kiezen tegenwoordig dan ook voor de techniekacademie. Een buitenschoolse activiteit waarbij wetenschap, technologie en plezier centraal staan.

"Je leert kanonnen maken die op verschillende manieren projectielen kunnen afvuren. Daarna ga je op zoek naar de optimale instelling van het kanon, waarbij het projectiel - in de vorm van een marshmallow - zo ver mogelijk raakt. Het opstellen van wiskundige grafieken zal je hierbij 'verder' helpen." Geef toe: welk kind staat er niet om te springen om met een zelfgemaakt kanon marshmallows af te vuren?

In de WiWeTeR-techniekacademies (actief in de provincie Antwerpen) is het mogelijk. Op woensdagnamiddag gaan 10- en 11-jarigen er op een ludieke manier met Wiskunde, Wetenschap, Techniek en ondeRnemerschap aan de slag. Amusement verzekerd.

"We zijn in januari 2014 met onze techniekacademie van start gegaan", zegt Wim Verreycken (Thomas More), trekker van WiWeTeR. "Op woensdagnamiddag begeleiden docenten en studenten van de lerarenopleiding allerlei sessies. Heel hands-on en interactief. Het is niet de bedoeling dat die sessies door leerplannen geleid worden." Een initiatief dat meteen aansloeg. "Het loopt zo goed dat we niet eens reclame hoeven te maken", bevestigt Verreycken. "Met dit project is een beweging in gang gezet die de komende jaren niet meteen zal stoppen."

Geen lokaal fenomeen
De techniekclub als buitenschoolse activiteit is geen lokaal fenomeen. Ieder jaar worden er steeds meer academies opgericht. Vooral in West-Vlaanderen schieten ze als paddestoelen uit de grond. Geïnteresseerden kunnen er vandaag al in 50 verschillende techniekacademies terecht. Verwacht wordt dat dat aantal de komende maanden enkel zal toenemen. "De eerste techniekacademie werd vorig jaar opgericht", zegt Rik Hostyn (Katholieke Hogeschool VIVES), coördinator van de techniekacademie West-Vlaanderen. "Dit schooljaar waren dat er 12 en vanaf september zullen dat er hopelijk 54 zijn."

Over heel Vlaanderen gaan intussen zowat 2.800 kinderen naar een techniekacademie. De helft daarvan komt uit West-Vlaanderen. Een cijfer dat evenredig is met de de provinciale steun. Tot nu toe kreeg het project in West-Vlaanderen 50.000 euro aan subsidies, in december zal daar een bijkomend bedrag aan toegevoegd worden.

Meer dan knutselen
Opvallend: zowel jongens als meisjes lijken de techniekacademies te kunnen smaken. Bij WiWeTeR is de verhouding fiftyfifty, in de West-Vlaamse clubs zijn er gemiddeld 20 procent meisjes. Al groeit hun aandeel jaar na jaar. "We zien ook dat de kinderen zowel uit kansarme als uit gegoede milieus komen", zegt Hostyn. "De enige constante is dat het allemaal gemotiveerde kinderen zijn. Het is meer dan zomaar wat knutselen. De projecten - gaande van hout en mechanica tot elektronica en informatica - zijn op een tamelijk hoog niveau."

Ideaal om kinderen van techniek te doen houden. "Het moet kinderen inderdaad voor een technische loopbaan motiveren", weet Hostyn. "Op een speelse manier. Je kunt een techniekacademie eigenlijk perfect met een muziekacademie vergelijken: ze hebben allebei weinig met school te maken."
De techniekacademies maken deel uit van het STEM-actieplan (STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths) van de Vlaamse regering. Dat actieplan wil tegen 2020 acht doelstelling realiseren die loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek moeten stimuleren.

Bron: De Morgen, 28/08/2014 (09u30), Johanna Laurent
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...hniekclub.dhtml

Mening:
Dit artikel trok onmiddellijk mijn aandacht, ik vond altijd dat er weinig aandacht was voor techniek. Zelf heb ik in het lager en secundaire zeer weinig technieken gezien. Zelfs bij T.O. hebben wij zelden machines gebruikt om iets te maken, meestal kregen we voornamelijk theorie. Volgens mij willen de leerlingen in een techniekles liever iets maken in plaats van naar de theoretische uitleg te luisteren.
Ik vind de techniekacademie dus een zeer goed initiatief. Kinderen leren technieken gebruiken voor een ontwerp. Hierbij gebruiken ze niet enkel de machines maar moeten ze ook het nodige denkwerk verrichten. Dit denkwerk bestaat niet alleen uit: 'Hoe ga ik mijn ontwerp maken?', maar ook uit: 'Hoe kan ik mijn ontwerp op een zo goed mogelijke manier laten werken?'.
Volgens mij zit er in een techniekacademie meer leven dan in een teken- of muziekacademie. Dit omdat de kinderen met veel materialen kunnen werken en voor deze materialen te bewerken er verschillende machines nodig zijn. De kinderen moeten rondlopen om hun ontwerp te kunnen maken. Hiermee wil ik niet zeggen dat deze academies moeten worden afgeschaft, maar iedereen heeft andere interesses.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.