actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2010, 21:40
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Nederlands regeerakkoord voorgesteld

Nederlands regeerakkoord voorgesteld
De Nederlandse onderhandelaars Mark Rutte (VVD), Maxime Verhagen (CDA) en Geert Wilders (PVV) hebben het zogenaamde gedoog- en regeerakkoord bekendgemaakt.

Boerka's en andere gezichtsbedekkende kleding zullen worden verboden. Daarnaast mogen politieagenten en rechters geen hoofddoek dragen.

Het aantal nieuwe immigranten en asielzoekers wordt teruggedrongen, maar de onderhandelaars noemen geen cijfers. De gezinshereniging wordt beperkt. Asielzoekers en migranten die niet meedoen aan hun inburgeringscursus of 'er met de pet naar gooien', kunnen hun verblijfsvergunning kwijtraken. Criminele allochtonen met een dubbele nationaliteit kunnen de Nederlandse nationaliteit kwijtraken.

"Iedereen zal iets van besparingen merken"
De geplande bezuinigingen vormen echter het voornaamste punt van het regeerakkoord. "We gaan 18 miljard ombuigen in de komende jaren. Iedereen zal daar iets van merken." Dat zei Mark Rutte, leider van de liberale VVD. Rutte zei dat hij Nederland sterker uit de crisis wilde laten komen, en ontvouwde zelfs plannen om de concurrentie aan te gaan met Duitsland.

Verdere opvallende punten zijn het inkrimpen van het aantal kamerleden. De Tweede Kamer wordt teruggebracht van 150 naar 100 leden, de Eerste Kamer gaat van 75 naar 50 leden.

De nieuwe regering wil ook snijden in het aantal volksvertegenwoordigers in gemeenteraden, waterschapsbesturen, Provinciale Staten en dus de Staten-Generaal.

Wilders noemde een extra van 1 miljard voor ouderenzorg. "Dat betekent 12.000 extra verpleegkundigen. Het betekent een einde aan die verschrikkelijke 24-uursluiers." Rutte zei dan weer een miljard te willen bezuinigen op de EU-bijdrage van Nederland. Ook zal er hard gesneden worden in de publieke omroep. Wilders repte over 'honderden miljoenen bezuinigen'.

Daarnaast krijgt ook ontwikkelingssamenwerking klappen: daar hoopt het kabinet een miljard weg te kunnen halen.

Dierenpolitie

Ook veiligheid gaat een grote rol spelen in dit kabinet. Wilders sprak onder meer over het inzetten van een dierenpolitie, zogenaamde animal cops. Die moet dierenmishandeling gaan aanpakken.

Verder gaat de pensioensleeftijd volgens Wilders niet naar 67 jaar maar naar 66 en worden uitkeringen niet bevroren.

PVV-leider Geert Wilders is trots op het gedoogakkoord. Hij heeft er naar eigen zeggen 'keihard voor gevochten' om ondanks 18 miljard aan bezuinigingen delen van de verzorgingsstaat overeind te houden.

Andere blikvangers zijn lastenverlichting voor het bedrijfsleven, bevriezing van de lonen in de publieke sector in 2011 (met uitzondering van de zorg), invoeren van minimumstraffen in bepaalde gevallen, geen kilometerheffing en maximumsnelheid op autosnelwegen naar 130 km/u, versoepelen rookverbod in horeca. (anp/ad/mvdb)

Bron
: De Standaard, 30 september 2010, http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...orgesteld.dhtml

Eigen mening: Ik kan me best vinden in het voorstel van het regeerakkoord in Nederland. Ze pakken het immigrantenprobleem aan en ik denk dat dit ook wel nodig is. Het is goed dat mensen die geen inburgeringscursus willen doen of ‘er met de pet naar gooien’ hun verblijfsvergunning kunnen verliezen. Als je in een ander land wil gaan wonen moet je de taal en de gebruiken van de bevolking er maar bijnemen. Het idee van de dierenpolitie vind ik ook een mooi initiatief. Een minpuntje vind ik dan weer de versoepeling van het rookverbod. Ik ben van mening dat je mensen niet moet ‘lastigvallen’ met je rookgedrag.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2010, 10:26
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
een paar ferme tikken....

De toekomstige premier Mark Rutte (VVD) gaf gisteren een uiteenzetting van zijn regeerakkoorden. Hij vormt samen met CDA een rechtse coalitie met gedogen steun van Geert Wilders (PVV).
Op een paar uitspraken wil ik wel accenten leggen.
Mark Rutte (VVD) deed de uitspraak dat je een met een paar ferme tikken een inbreker het huis mag uitjagen, de inbreker wordt dan gestraft niet het slachtoffer. ( in België diverse voorbeelden dat dit strafbaar is, met de nodige gevolgen voor slachtoffers van inbraken)
Geert Wilders (PVV) voegde eraan toe dat er een boerka-verbod zal komen en Nederlanders met een dubbele nationaliteit die strafrechtelijke feiten plegen, zal de Nederlandse nationaliteit ontnomen worden. De instroom van migranten wordt ook beperkt met 50% voor niet Westerse allochtonen. Er wordt bespaard op cultuur, ambtenaren en ontwikkelingssamenwerking.
Dit is toch een opmerkelijke wending, vooral Nederland was toonaangevend in steunen van ontwikkelingslanden en opstarten van goede doelen. Wordt dit dan ook een mentaliteitsverandering bij de Nederlander?
De oppositie maakt natuurlijk opmerkingen maar niet onterecht, de kloof tussen arm en rijk wordt groter, door de besparingen wordt de kwetsbaarste bevolkingsgroep getroffen en niet de gegoede burger. Tja rechts beleid…
Bronnen: radio 1 nieuwsuitzending 18.00u vrijdag 30/09/2010
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2010, 09:05
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
CDA kiest voor deelname Nederlandse regering

Het CDA-congres heeft zich vandaag na een lange en soms emotionele discussie geschaard achter het met de VVD en PVV gesloten regeer- en gedoogakkoord. 68 procent stemde voor, 32 procent was tegen. De komst van een minderheidskabinet van VVD en CDA, gedoogd door de PVV, is daarmee weer een stap dichterbij gekomen.

Ad KoppejanHet is nu komende week aan de CDA-Tweede Kamerfractie om definitief te beslissen of dat kabinet er komt. In de fractie zitten twee Kamerleden die tegen de samenwerking met de PVV zijn. Een van hen, Ad Koppejan, heeft aangekondigd zich te zullen voegen naar de uitspraak van een grote meerderheid van het congres. De positie van de andere, Kathleen Ferrier, is nog onduidelijk.

VVD, PVV en CDA hebben samen in de Tweede Kamer een nipte meerderheid, waardoor de steun van alle parlementariërs van groot belang is. Andere resoluties die zich tegen samenwerking met de PVV uitspraken, kregen vandaag aan het einde van de middag eveneens niet de goedkeuring van de meerderheid van de ruim vierduizend aanwezige CDA-leden in de Rijnhal in Arnhem.

Vooral de tegenstanders roerden zich, onder wie een groot aantal prominente leden van de partij. "Doe ons land dit niet aan", stelde minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie). Volgens Ab Klink (Volksgezondheid) heeft de PVV "van polariseren haar motto gemaakt". Het CDA zou volgens hem niet moeten willen samenwerken met iemand "waarvan sommige mensen bang worden en rillingen krijgen".

Bron:
De Morgen (2010). CDA kiest voor deelname Nederlandse regering. Gevonden op het internet op 3 oktober 2010: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-regering.dhtml



Mijn reactie
Ik kan niet begrijpen dat de leden van het CDA ermee akkoord gaan om samen te werken met de partij van Geert Wilders. Deze voert naar eigen zeggen een oorlog tegen de Islam, niet tegen moslims. Toch heeft hij ook al gezegd dat hij er geen moslimimmigrant extra bij wilt hebben in Nederland. Dit ruikt naar mening erg naar racisme.

Maar neem nu aan dat hij het toch enkel tegen de Islam is. Dan ben ik het nog absoluut niet met hem eens. Wilders beschrijft de Islam als een politieke strekking, vergelijkbaar is met het fascisme en het communisme.
Ik ben hier niet mee akkoord. De Islam is een godsdienst en geen politieke strekking.

Er staan in de Koran inderdaad dingen waar je je vragen bij kan stellen, maar is dat niet in elk geloofsboek? Kijk maar naar de Bijbel. Ook daarin staan dingen die wenkbrauwen doen fronsen. Je moet echter één ding in het oog houden vooraleer je deze boeken interpreteert, namelijk dat ze vaak vol symboliek staan en dat ze geschreven zijn in een andere tijd als de onze.
Er zijn inderdaad moslims die deze twee dingen uit het oog verliezen, maar dat is slechts een keine minderheid. Moet je daarvoor de godsdienst gaan bestrijden? PVV staat voor 'Partij van de vrijheid', maar ik vraag me sterk af of zij de vrijheid van godsdienst wel zo hoog in het vaandel dragen.

Trouwens, hebben wij eigenlijk wel het recht om te oordelen over een andere cultuur? Is de onze beter? Wij vinden een hoofddoek misschien een 'raar' gegeven, maar hebben wij ook geen dingen in onze cultuur die moslims 'raar' vinden?
Ik kan ermee akkoord gaan dat Wilders zegt dat moslims zich moeten aanpassen aan onze cultuur als ze naar hier komen, maar dat moet dan wel langs beide kanten gebeuren. Toch liggen de Egyptische, Marokkaanse,... stranden altijd vol met Europese mensen in bikini, monokini,... Terwijl wij allemaal weten dat dat in die culturen not-done is.

Het probleem is volgens mij dat er in onze samenleving een soort 'islamfobie' bestaat. In plaats van de Islam te bestrijden zou men veel beter deze angst bestrijden. Ik denk trouwens dat het onderwijs daar een belangrijke rol in kan spelen, zodat kinderen en jongeren meer te weten komen over de godsdienst. Want, hoe goed kennen wij de Islam eigenlijk? Ik ben ervan overtuigd, moesten we de godsdienst en zijn gelovigen beter kennen, er veel minder angst zou zijn ten opzichte van de Islam. Tot slot is het volgens mij essentieel dat we meer contact met moslims zoeken en zij met ons. Dit is de manier om elkaars godsdienst, gewoonten,... beter te leren kennen. Hiervoor zullen echter zowel wijzelf als de moslims zich meer open voor elkaar moeten opstellen.

Tot slot heb ik hieronder enkele uitspraken van Geert Wilders. Aan U om een mening over hem te vormen.

- "Ik haat geen moslims, ik haat de islam."(175) De islam zelf is door hem omschreven als "Het Kwaad",[176] een "gewelddadige religie"[177] en een "intolerante en fascistische ideologie". (nota, toch heeft hij al gezegd dat hij er geen moslimimmigrant meer bij wilt hebben)
- "De Koran is een fascistisch boek en "het islamitische Mein Kampf". Het moet verboden worden vanwege de oproep tot geweld tegen joden en niet-moslims."
- ""De wortel van het kwaad is de buitenlandse financiering van militant-fundamentalistische moskeeën in ons land"
-"Pim Fortuyn sprak van een achterlijke cultuur en kreeg half Nederland over zich heen. Maar Fortuyn had gelijk. Het gaat mij om de politieke cultuur van de islam. Waarom durven wij niet te zeggen dat moslims zich aan ons moeten aanpassen, omdat onze normen en waarden nu eenmaal van een hoger, beter, prettiger en humaner beschavingsniveau zijn? Niks integratie, assimilatie! Thuis lopen ze maar met hoofddoekjes op en slachten ze hun schapen, daarbuiten gedragen ze zich als ieder ander."
- "We moeten het door de sharia goedgekeurde gedrag van huwen met kinderen zelfs onder de tien eindelijk durven benoemen voor wat het is: beestachtig gedrag gelijk aan dat van varkens (...). En de zieke pedofiel Mohammed gaf het voorbeeld door zich ook als een varken te gedragen door Aisha te huwen en te consummeren terwijl ze nog geen tien jaar oud was."

Aan u om na deze uitspraken een eigen mening te vormen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.