actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2009, 02:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up Janssens pleit voor huwelijksleeftijd

Janssens pleit voor huwelijksleeftijd


BRUSSEL - Een huwelijksleeftijd invoeren verhoogt de kans dat allochtone jongeren trouwen met een partner die onze taal en normen kent en dus geïntegreerd is, vindt Patrick Janssens (SP.A).



De burgemeester van Antwerpen doet zijn opmerkelijke uitspraak vandaag in het tijdschrift Samenleving en politiek. 'Ik ga me niet vastpinnen op de precieze leeftijd, maar we moeten om twee redenen durven nadenken over een huwelijksleeftijd', zegt Janssens.

Een huwelijksleeftijd is dan een minimumleeftijd, uiteraard hoger dan 18, voor wie met een niet-EU-burger trouwt.

Janssens: 'Je verhoogt de kansen dat er getrouwd wordt met iemand die de taal, de gebruiken, waarden en normen kent. En je neemt er ook de familiale druk mee weg die jongeren ervaren.'

'We moeten daar niet flauw over doen. De druk om te trouwen met iemand uit het “land van herkomst, is reëel. Ofwel omdat dat ingeschreven staat in het “script, van de familie en omdat de familie dat gewoon “beter, vindt. Ofwel omdat zo'n huwelijk allerlei economische voordelen oplevert voor de familie.'

'Dat laatste is zelfs een heel begrijpelijk sociaal proces. Het is niet oneerbaar om familie, verre familie of zelfs vrienden in het land van herkomst te willen helpen. Maar het gebeurt op de kap van de jongeren én van hun nageslacht.'

Volgens Janssens is het integratieproces vandaag een oneindig verhaal. Dat komt omdat de federale regering te laks zou omspringen met gezinshereniging en met huwelijken met partners uit de 'landen van herkomst'. Het akkoord over asiel en migratie van de regering-Van Rompuy - dat gezinshereniging en schijnhuwelijken nochtans strenger aanpakt - verandert daar niets aan, zegt Janssens.

'Veel jongeren die hier geboren zijn, maar van wie de ouders of grootouders uit Marokko of Turkije komen, trouwen met een partner uit dat land. Het gevolg is dat de integratieproblematiek telkens van voor af aan begint. Het is net een ganzenbord waarop je nooit de eindstreep kunt halen. Je komt steeds terecht op het vakje “Ga terug naar Start,.'

'In Nederland heeft men dat beleid bijgestuurd en is het veel moeilijker geworden om te trouwen met iemand uit de “landen van herkomst,. Wij blijven laks. Daardoor wordt het probleem dubbel zo erg.'

'Niet alleen komen er steeds nieuwkomers bij, maar er komen ook Nederlanders van allochtone origine naar Antwerpen om hier te trouwen met een partner uit het land van herkomst.'

'Een tweede punt is dat wij nog steeds geen ernstig migratiebeleid hebben. Dat merk je aan de recente regularisatiegolf. Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar dit is één grote bureaucratische oefening om op het einde van de rit te kunnen zeggen dat iedereen hier binnen mag.'

Tegenover De Standaard wilde Janssens gisteren alleen kwijt dat hij achter zijn uitspraken blijft staan. 'Maar het was nooit mijn bedoeling om een politiek idee te lanceren dat ook mijn bevoegdheid niet is. Ik raak alleen een probleem aan.'


Blog DS, 21-10-2009 (blg)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2009, 21:17
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Bij deze uitspraken heb ik een dubbel gevoel. Ik vind niet dat je mag tussenkomen in familiezaken. Langs de andere kant vind ik het goed. Hierdoor zullen er misschien minder jongeren uitgehuwelijkt worden. Er zal een kleinere kans bestaan dat de ouders de persoon kiezen waarmee en de leeftijd bepalen waarop hun kind zal trouwen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2009, 13:51
Charlotte.Wagemans Charlotte.Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Poederlee
Posts: 31
Als ik dit lees, denk ik : waar moeit die man zich mee?
Men kiest toch zelf wanneer men trouwt of niet zeker.
Uiteraard, als het koppel jonger is dan 18, dan kan men dit
niet toestaan. Maar als 2 mensen van bv. 19 nu graag willen trouwen,
wie is de minister dan om hun tegen te houden? Ook al is een van de
2 partners een buitenlander, wat maakt dat nu uit?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2009, 14:51
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Wiekevorst
Posts: 50
Ik vind eigenlijk dat de minister zich hier niet mee moet bezig houden, dat dit eigenlijk te persoonlijk is.
Mijn standpunt is wel dat de persoon in kwestie zelf mag beslissen wanneer hij/zij trouwt. Langs de andere kant is dit misschien wel goed om na te denken over het uithuwelijken. Dan is natuurlijk deze stelling positief, ik vind dat deze mensen zelf moeten kunnen kiezen met wie ze trouwen. Dan kan een minimumtrouwleeftijd wel handig zijn. Maar dit is natuurlijk weer een andere kwestie (een kwestie van geloof en gebruiken binnen een gemeenschap).
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th October 2009, 18:27
Glenn.Mattheus Glenn.Mattheus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Booischot
Posts: 9
Antwerpen: een speciale stad

Proficiat meneer Janssens. Je moet burgemeester van Antwerpen zijn om je tot zo een uitspraak te laten verleiden. Zeker in een stad waar het onderwerp van allochtonen zowiezo al gevoelig ligt.

Wat mij betreft mag hij deze mening hebben. Maar dan moet hij dit wel voor zichzelf houden. Loop er dan niet mee te koop. Hij mag dan wel niet bevoegd zijn, gevolgen zal het zeker en vast hebben. De publieke opinie zal hij zeker en vast voor een groot deel tegen zich krijgen.

Ik vind dat iedereen een vrije keuze moet kunnen maken. In bepaalde culturen kijken ze nu eenmaal op een andere manier naar het huwelijk. Je kan dit niet veranderen door een wet. Je moet de mensen sensibiliseren over dit onderwerp. Zeg jouw mening en geef de andere de kans om dit ook te doen.

We leven in een universele wereld meneer Janssens. Dit moet u nu eenmaal beseffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.