actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2017, 23:44
KaiYin.Y*en KaiYin.Y*en is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 47
"Studentendopen zijn een vorm van georganiseerd pesten voor gevorderden"

"Studentendopen zijn een vorm van georganiseerd pesten voor gevorderden"

"Studentendopen zijn te veel een plaats van vernedering en misbruik, vooral bij vrouwelijke studenten. Stop dit misbruik." Die felle tweet, die gepaard ging met de hashtags #metoo en #Weinstein, kwam econoom Geert Noels verduidelijken in "Van Gils en Gasten".
Floor Bruggeman

Het is weer die tijd van het (academie)jaar: studentenverenigingen organiseren studentendopen om nieuwe leden "in te wijden". Dat was ook Noels opgevallen: "Deze week zag ik opnieuw mensen in witte gewaden die op hun knieën moesten zitten en zich moesten laten vernederen."

"Als je zegt dat dit een normaal proces is om erbij te horen, dan krijg je dat het escaleert", ging Noels verder. "Ik noem studentendopen een georganiseerd pesten voor gevorderden. Als je vindt dat dit kan, dan gaat dat maatschappelijk ook zo aanvaard worden."

Doen alsof dit normaal is in een aanvaardingsproces, is wat Weinstein ook deed bij jonge actrices

Volgens Noels zie je dat ook in organisaties zoals het leger en de politie, alsook in een Amerikaans bedrijf waar hij zelf ook zijn eerste stappen op de arbeidsmarkt zette. "Je ziet dat seniors de juniors vernederen. Als je dat als junior niet laat doen, dan riskeer je om niet aanvaard te worden of om een slechte evaluatie te krijgen. Dat is wat Weinstein ook deed met de jonge actrices: doen alsof dat normaal was in een aanvaardingsproces om bij een sector te horen."

Volgens Noels gaan vooral kwetsbare mensen daarin mee. "Uiteraard gaan een aantal mensen niet meedoen aan studentendopen, maar zij die wel meedoen zijn vaak de kwetsbaren die denken dat je mee moet doen aan dit soort groepsdruk om erbij te horen. Net daarom gaat het volgens mij om georganiseerd pesten."

Het stoort Noels ook dat er zoiets bestaat als een "doopdecreet" tussen universiteiten, de studentensteden en de studentenverenigingen. "Zo lees ik bijvoorbeeld dat de politie studentendopen begeleidt. De groepsdruk wordt alleen maar groter als men een kader geeft dat zij die de maatschappij mee organiseren, dit oké vinden."

"Ik kan me niet voorstellen, en ik richt me dan vooral tot de vrouwelijke studenten, dat zij deze omgeving leuk vinden. Ze vinden het alleen maar aanvaardbaar in die mate dat ze achteraf worden aanvaard tot een groep waar ze graag toe willen behoren."

Ouderwetse, vernederende bedoeningen die vooral voor vrouwelijke studenten een obstakel zijn

Noels hoopt dan ook vooral dat 2017 een "kantelpunt" wordt. "Ik hoop dat we later gaan terugkijken op 2017 als het jaar waarin we paal en perk hebben gesteld aan dit soort ouderwetse, vernederende bedoeningen die vooral voor vrouwelijke studenten een obstakel zijn."



Bron: VRT Nieuws 24-10-2017 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...sten-voor-gevo/

Mening: Hier ben ik absoluut niet mee eens. Om een studentendoop te vergelijken met seksueel misbruik is onbegrijpelijk voor mij. Een studentendoop heeft als bedoeling om de groepsband juist te versterken. Wat Geert Noels stelt dat dat dan de norm wordt vind ik niet kloppen. Dat komt omdat tijdens de studentendoop de "slachtoffers" van de "pesterijen" enorme goede vrienden voor het leven worden. Nadien zijn de pesterijen ook afgelopen. De "pesters" worden zelfs ook vrienden. Daarnaast zorgt een ritueel zoals een studentendoop er voor dat jongeren opgroeien: een dikke huid groeien tegen het volwassen leven, dat er situaties zullen zijn waar het lastig en pijnlijk zal zijn maar dat je je vrienden hebt om elkaar te ondersteunen.
Geert Noels noemt het voorbeeld van Weinstein; dit klopt naar mijn inziens ook niet, want Weinstein's doel was om de actrices te chanteren voor persoonlijk gewin: namelijk seksueel misbruik. In een studentendoop daarentegen is seksueel misbruik totaal niet aan de orde. Dat een studente wordt betast en verkracht tijdens een studentendoop is dan ook een illusie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.