actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2014, 13:07
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
"I love boobies!": onkuis of sensibiliserend?

Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft twee studenten gelijk gegeven in een zaak tegen hun school in Pennsylvania. De school wou hen verbieden om armbandjes met het opschrift "I love boobies!" te dragen omdat ze "onkuis" zouden zijn. Maar de studenten weigerden ze af te doen, omdat ze bedoeld waren als onderdeel van een sensibiliseringscampagne over borstkanker.

In 2010 verbood de Easton Area School District studenten om de bandjes met "I love boobies!" erop te dragen op school, zo schrijft de BBC op haar website. De school vond de bandjes "onkuis". Wie ze toch droeg, riskeerde anderhalve dag van school geschorst te worden.

Twee studenten daagden de school voor de rechter en claimden het recht op vrije meningsuiting. De bandjes waren bedoeld als onderdeel van een sensibiliseringscampagne over borstkanker en werden verkocht door Keep A Breast Foundation.

In april 2011 kregen de studenten gelijk voor de rechtbank. De zaak zat de school blijkbaar echt hoog, want de school ging in beroep, tot voor het Hooggerechtshof. Maar ook in beroep en nu dus ook voor het Hooggerechtshof haalden de studenten opnieuw hun gelijk. Daarmee halen ze definitief hun slag thuis.

De school reageert teleurgesteld op de uitspraak van het Hooggerechtshof. De uitspraak "belet opvoeders en scholen om naar een redelijke balans te zoeken tussen het recht van studenten om zich creatief te uiten en de verplichting van de school om een omgeving te behouden die gericht is op onderwijs en vrij is van vulgariteit", vindt de school.

De twee leerlingen zijn uiteraard wel tevreden. "Ik ben blij dat we deze zaak gewonnen hebben, want het is belangrijk dat studenten het recht hebben om voor een zaak op te komen en een verschil proberen te maken", zegt een van de twee studenten, Brianna Hawk, in een mededeling.

Bron : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nland/1.1905930

Mening :
Leerlingen weigerden om de armbandjes met het opschrift "I love boobies!" af te doen. Deze bandjes zijn namelijk een onderdeel van een sensibiliseringscampagne over borstkanker.

Volgens de school zijn de bandjes "onkuis", volgens de leerlingen zijn deze bandjes net een waarschuwing voor de gevaren van borstkanker, zij willen de mensen er attent op maken, en dit kunnen zij aan de hand van deze armbandjes. Ze hebben het recht om voor een zaak op te komen en proberen op deze manier een verschil te maken, wat ik volkomen begrijp.

Is het niet aan de school om dit te stimuleren, om dit soort sensibiliseringscampagnes te steunen, om de leerlingen attent te maken op de gevaren en om de leerlingen ook bewust te maken van het feit dat het niet steeds een ver-van-hun-bedshow is, dat het ook bij hen kan voorkomen ?

Anderzijds kunnen deze bandjes provocerend zijn, hoofdzakelijk binnen de school. Een campagne over borstkanker is een heel goed initiatief, moet gestimuleerd en ondersteund worden, maar de campagne moet hierbij dan wel rekening houden met welke slogans ze gebruiken, zodat het naar het onderwijs toe niet provocerend is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2014, 15:26
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Ik geef Charlotte hierin gelijk. Voor de ene is de uitspraak op de bandjes doodnormaal en bedoeld om de campagne over borstkanker te steunen, voor de andere is het onkuis.

Wij kregen vroeger op school een boekje Maks! waarin ook geregeld provocerende slogans getoond werden. In de klas werd daar eens mee gelachen en tijdens godsdienst werden dan de gevoelige onderwerpen zoals in dit geval bijvoorbeeld 'borstkanker' besproken en het nut van deze slogans.

Slogans vragen om aandacht en voor zo'n campagnes als borstkanker vind ik dat helemaal niet slecht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2014, 21:12
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik vind dat het gezond verstand deze keer wel eens gezegevierd heeft in de VS. Het gaat hier ten eerste niet gewoon om creatieve meningsuiting maar wel om een sensibiliseringscampagne voor borstkanker wat niets met onkuisheid te maken heeft. De slogan kan inderdaad wel onkuis overkomen maar slogans moeten aandacht trekken en slechte reclame is nog altijd reclame. En dan nog, "I love boobies!" is dit nu zo choquerend? Ik denk dat we wel ergere slogans hebben gezien. Ik had zelf geen passendere uitroep kunnen bedenken en ik vind het allerminst onkuis. Integendeel, ik vind het persoonlijk zelfs een gezonde boodschap: "Ik hou van borsten!". Het is natuurlijk. Het is waarheid. Het is eigentijds.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th March 2014, 11:29
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Men mag wapens dragen maar geen armbandjes met 'I love boobies!'? Ik geef de jongeren groot gelijk dat ze op hun strepen blijven staan en weigeren de bandjes af te doen. De hele kwestie 'vrijheid van meningsuiting (deel van de first amendment)' laat ik terzijde, het doet er hier niet meteen toe. Wel dat de jongeren de bandjes dragen om borstkanker aan te kaarten en aandacht te geven.

Volgens breastcancer.org ontwikkelt 1 Amerikaanse vrouw op 8 (de mannen mogen hierbij niet vergeten worden, al ligt bij hen het risico beduidend lager) borstkanker in de loop van haar leven. Hier wat extra aandacht aan schenken kan wel degelijk een verschil betekenen, bijvoorbeeld door de bevolking hiervan bewust te maken, te sensibiliseren en uiteindelijk zichzelf te laten controleren.

Ik schrik in ieder geval niet van de reactie dat de school gaf tegenover de jongeren. Er zijn nog steeds scholen waarin het creationisme wordt onderwezen, en niet de evolutietheorie. Maar dat men in die school zo conservatief en schuw zijn, vind ik heel jammer.

Chapeau voor de jongeren in kwestie!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.