actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2012, 16:01
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
"Dit voelt niet aan als liefde. Noem dit geen liefde"

"Dit voelt niet aan als liefde. Noem dit geen liefde"

vr 23/11/2012 - 16:24
wesh.com


Het is niet de eerste keer dat het gebeurt, en voor sommige ouders blijft het een ultiem middel om hun kinderen terug wat respect bij te brengen. Ook voor Melinda en Mike uit Palm Coast, Florida, die de controle over dochter Jasmine dreigden te verliezen. En dus werd dochterlief op een druk kruispunt publiek te schande gemaakt. "Ik hoop dat ze zich evenzeer schamen als ik", reageerde de onthutste dochter op de lokale nieuwszender WESH.

De 15-jarige Jasmine moest afgelopen woensdag twee uur lang naast een drukke hoofdweg in Palm Coast gaan staan met een groot bord waarop te lezen stond: "Jasmine. Ik breng heimelijk jongens binnen om 3 uur ’s ochtends en ben onbeleefd tegen mijn ouders en grootouders." Een publieke vernedering voor Jasmine, maar een ultiem middel voor de ouders om hun dochter alsnog op het rechte pad te krijgen.

Voor de ouders was het gedrag van Jasmine sinds de start van het nieuwe schooljaar immers niet langer te harden: liegen, drinken, heimelijk wegglippen of heimelijk vrienden uitnodigen.

"We waren ten einde raad. Wat moesten we nog verder doen? Ik weet het niet meer."

"Ik doe dit allemaal uit liefde. Ik heb een dag onbetaald verlof genomen. Dat kost me dus honderden dollars aan loon. Weet je wat het betekent, dit hier te doen, terwijl ik van mijn kind hou?"

"Ik heb al haar speelgoed afgepakt. Haar computerspelletjes, haar gsm. Ze krijgt geen voorkeursbehandeling meer voor tv of computer. Maar die maatregelen lacht ze allemaal weg."

"Ze moet ophouden te doen met wat ze doet, want het zal haar uiteindelijk in de gevangenis doen belanden. Als dit niet werkt, dan is de politie de volgende logische stap. Dus, we doen dit juist om erger te voorkomen. Mocht dit niet lukken, dan zal ze met het bord aan de schoolpoort moeten gaan staan."

Jasmine: "Ik ben zo beschaamd. Maar ik hoop dat dit mijn ouders zo doet schamen, zoals ik het aanvoel. Dit voelt niet aan als liefde. Noem dit geen liefde." Toch gaf ze aan dat deze actie van haar ouders haar gedrag in de toekomst zal doen veranderen.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...iefdeMetEenBord

Mening: Oké, dit artikel kan ook als 'boecht'-artikel worden aanzien, maar als we naar onze hedendaagse samenleving kijken is dit toch zeker ook wel relevant. Tieners denken zich steeds meer en meer te kunnen veroorloven. Ze worden mondiger, wat op zich geen slecht ding is, maar ze kennen vaak de grens niet tussen mondig en brutaal zijn.
Ouders zijn maar al te vaak ten einde raad en doen gekke dingen om hun zoon of dochter normen en waarden bij te brengen. Deze ouders bedoelen het (meestal) goed maar de rest van de maatschappij of de tiener in kwestie voelen dit niet zo aan.
Zoon- of dochterlief zullen zich aangevallen, vernederd, gekwetst, ... voelen en daar kan ik goed inkomen, maar zoals het meisje in het artikel ook aangeeft, gaan ze wel eens nadenken over hun gedrag.
Anderen uit onze samenleving kunnen met de vinger gaan wijzen. Zij koppelen de onhandelbaarheid van een tiener aan de opvoeding. Dit kan natuurlijk het geval zijn, maar niet in alle omstandigheden is dit zo.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2012, 17:39
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Amai, als ik niet naar onze pa luisterde dan kreeg ik een paar 'lappen' rond mijn oren... Dan luister je wel eens zo goed hoor...

Zo zie je maar hoe ouders soms niet weten hoe ze hun kind moeten 'straffen', net zoals dat bij ons hier in België is. Dit noem ik geen straf, dit is eerder marginaliteit...

Wat gaat het kind nu denken? 'Ah, mijn ouders willen dat ik met zo'n bord daar ga staan en dat al mijn vrienden me zo uitlachen? Dan moet ik toch eventjes het tegendeel bewijzen t.o.v. mijn vrienden en ga ik eens zoveel roken, drinken, ...'

Als ze het meisje gewoon een 'lap' rond haar oren gegeven hadden was al deze commotie niet nodig, dan zit ze wel eventjes te wenen op haar kamer maar dan zal ze daarna wel luisteren. Dan moet ze zich niet 'bewijzen' t.o.v. haar vrienden en blijft dit binnen het gezin zodat zij het kunnen oplossen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2012, 23:24
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Cedric

Jouw reactie bewijst maar hoe opvoeden een verschillende interpretatie kan zijn.
Ik weet persoonlijk niet wat ik hier van moet denken, jij vindt het marginaliteit, maar ik kan aannemen dat sommige mensen daadwerkelijk alles proberen om vat te krijgen op hun kind.
En als ze zelf aangeeft dat deze actie van haar ouders haar gedrag in de toekomst zal doen veranderen, heeft het wel iets opgeleverd. Niet?
Wie zal trouwens zeggen of ze zich nu moet gaan bewijzen tegenover haar vrienden?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th December 2012, 12:04
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik denk dat dit inderdaad boecht is maar dat het wel de wanhoop aantoont die heel wat ouders de dag van vandaag voelen. Als ouder heb je geen macht over je kind. We moeten onze kinderen met liefde en respect opvoeden. We moeten met onze kinderen praten, uitleggen waarom we welke straf geven, ... Waar er vroeger geweld werd ingezet, moet je nu als ouder communiceren. Volgens mij is dit wel een verbetering maar wanneer je kind aanvoelt dat je als ouder eigenlijk machteloos staat en het kind bevindt zich in de puberteit en heeft bijvoorbeeld de foute vrienden, zal je als ouder zeer snel met je handen in het haar zitten. Ik ben absoluut geen voorstander van het publiekelijk vernederen van je kind maar ook niet van het geven van "lappen rond de oren". Wel denk ik dat kinderen soms een gebrek aan respect hebben en dat opvoeding in het algemeen iets strenger mag worden maar ik vind niet dat we terug volledig naar vroeger moeten gaan. Het etiketteren en overal een groots emotioneel probleem achter zoeken, is volgens mij niet de manier maar toch mag de aandacht voor het emotionele niet verloren gaan in een strengere aanpak. Ik wil mijn kinderen opvoeden zoals ik opgevoed ben. Streng maar rechtvaardig. Ik wist heel duidelijk wat de grenzen waren en daarover moest ik niet discussiëren. Ik wist goed genoeg waarom die grenzen er waren en ik wist wat de gevolgen waren als ik deze niet respecteerde maar ik wist ook dat ik altijd met alles bij mijn ouders terecht kon en kan. Mijn ouders hadden begrip voor mijn gevoelens maar die gevoelens waren geen excuus om grensoverschrijdend gedrag te stellen. "Wij zien jou graag, we begrijpen jou maar dit gedrag tolereren we niet." Dat was de centrale boodschap en daar sta ik achter. Het is een manier van opvoeden die niet altijd gemakkelijk is en soms moet je gewoon hopen dat het goed komt maar volgens mij is het de gulden middenweg die het meeste kans op slagen heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.