actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2011, 13:34
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Rockfestival krijgt zwarte lijst

Rockfestival krijgt zwarte lijst

Het Kortrijkse rockfestival Novarock krijgt als allereerste Vlaamse festival het label 'Safe Party Zone' (SPZ). Alle bezoekers worden er verplicht hun identiteitskaart te laten scannen. Wie op een zwarte lijst van herrieschoppers staat, komt er niet in. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.


Op dit moment wordt het systeem al toegepast op fuiven in de regio, met succes. Zo'n 35 andere Vlaamse gemeenten tonen interesse voor het verklikkerssysteem.

'Omdat Kortrijk met een hardnekkige kern lastpakken zit, die enkel naar fuiven afzakt om te vechten, hebben wij het SPZ-systeem ontwikkeld', zegt Hans Vandenberghe, fuifcoach van de stad Kortrijk. 'Wanneer er zich een incident voordoet en de politie ter plaatse moet komen, kan de burgemeester beslissen de amokmakers op de zwarte lijst te zetten. Momenteel bevinden zich - na zes fuiven - vier vechtersbazen in ons systeem. Die worden nu een jaar lang de toegang geweigerd op fuiven met het SPZ-label.'

Het systeem garandeert volgens de initiatiefnemers ook het recht op privacy. 'Wij krijgen geen toegang tot privégegevens. Criminele feiten die bekend zijn bij het parket zijn voor ons niet zichtbaar', aldus Vandenberghe. 'Wij willen jongeren de kans geven veilig te feesten, wij organiseren geen klopjacht op criminelen.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110208_038

Mijn mening
Vechtersbazen op plaatselijke fuiven en festivalletjes weghouden is geen makkelijke opdracht. Vele organisatoren doen hun uiterste best om de vechters buiten te houden maar het is vaak onmogelijk. Dit systeem kan volgens mij wel een oplossing bieden voor dit probleem. Vechtersbazen zijn zo gevonden en krijgen eindelijk de straf die ze verdienen. Blijf maar een jaartje weg als je toch komt voor te vechten. Hopelijk waait dit systeem ook over naar de Kempen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th February 2011, 19:36
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Ik ben zeker voorstander van dit systeem, maar vind het zeer moeilijk om te beoordelen of ze toegang moeten krijgen tot hun strafblad of niet, en wie er dan wel of wie niet naar een fuif of dergelijk evenement mag komen. Ik zou mijn (toekomstige ) kinderen al sneller toestemming geven om naar een fuif te gaan met dit label dan zonder label hoewel het systeem zich nog wel zal moeten bewijzen. Moeten mensen met een strafblad voor vandalisme bijvoorbeeld de toegang geweigerd worden voor dit soort evenement?
Ik zie wel potentieel in dit plan tot zolang feesten we er dan maar op los zonder het label en hopelijk zonder al te veel heisa
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th February 2011, 14:33
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Ik begrijp het voordeel van het systeem wel. Het zorgt voor meer veiligheid op feestjes, waar vooral jongeren aanwezig zijn. Toch stel ik me enkele vragen. Organisatoren krijgen misschien geen toegang tot persoonlijke gegevens, maar het feit dat ze je op een zwarte lijst kunnen zien, geeft meteen een beeld over de 'amokmaker'. Ook wat je moet gedaan hebben, de ernst en frequantie van het feit/de feiten, om op de zwarte lijst te komen, zijn niet duidelijk. Bovendien vraag ik me af hoe lang je op zo'n lijst staat. Als je slechts één, maar ernstig gevecht hebt meegemaakt en hieruit een les hebt uitgeleerd, wordt je misschien niet toegelaten op andere feestjes omdat je bekend staat als een amokmaker. M.a.w. ik heb twijfels bij dit systeem.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th February 2011, 16:04
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Rockfestival krijgt zwarte lijst

Ik vind dit een zeer goed initiatief, het weghouden van vechtersbazen op fuiven en festivalletjes is zeker geen gemakkelijke opgave. Als dit systeem hiervoor kan zorgen zal het uitgaan leuker worden. Toch heb ik ook mijn vragen bij dit systeem, is het niet mogelijk om iemand anders zijn identiteitskaart te gebruiken zodat vechtersbazen zich toch nog toegang kunnen verschaffen tot de fuif?
Toch blijf ik voorstander van dit initiatief, als het echt mogelijk zou zijn vechtersbazen en ruziezoekers weg te houden van feestjes, dan zou de sfeer op een fuif/festival beter zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.