actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2016, 13:11
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Zwitsers stemmen: ‘Moeten buitenlanders met strafblad auto

De Zwitsers mogen zich zondag uitspreken over een voorstel van de rechts-populistische Zwitserse Volkspartij (SVP), ‘s lands grootste partij, om buitenlanders met een strafblad - ook al is dat maar miniem - automatisch uit te wijzen.

Daarmee zou de huidige praktijk om elk individueel geval apart door een rechter onder de loep te laten houden, worden uitgehold. Het referendum wordt gezien als een toetssteen voor de toekomstige koers van de democratie in Zwitserland.

De SVP heeft een lijst opgesteld van ernstige en minder ernstige misdrijven die zouden resulteren in een automatische uitzetting. Opvallend: ook wie maar enkele kilometer per uur te hard rijdt en wordt geflitst, zou zonder pardon de deur gewezen worden.

In Zwitserland is elke vierde burger een buitenlander. Er is een grote gemeenschap van migranten van de tweede en derde generatie, die riskeren te worden teruggestuurd naar het land van hun voorvaderen, ook al spreken ze de taal van dat land niet en hebben ze er geen sociale connecties.

Veel directer

Het Zwitserse volk sprak zich in 2010 al eens uit over het terugsturen van buitenlanders met een strafblad, ook al op initiatief van de SVP. Het voorstel werd toen goedgekeurd met 52,9 procent van de stemmen.

Het Zwitserse parlement beperkte echter de reikwijdte van het wetsontwerp en voegde in maart vorig jaar een clausule toe waardoor rechters de automatische uitzetting van veroordeelden in bepaalde gevallen kunnen tegenhouden. De vraag die deze keer wordt voorgelegd, is veel directer, en de lijst met misdaden die in aanmerking komen voor een uitwijzing, is ook uitgebreid.

De Zwitserse regering en het parlement achten het ‘uitwijzingsautomatisme’ in strijd met de fundamentele regels en basisprincipes van de rechtsstaat en ook ingaand tegen het volkenrecht. Critici menen bovendien dat uitzettingen voor kleine misdrijven de overeenkomst van Zwitserland met de EU schenden over de vrijheid van verkeer, en de spanningen met Brussel verder kunnen opdrijven.

De uitkomst van het referendum wordt spannend. Volgens de laatste peilingen wordt het een nek-aan-nekrace tussen de twee kampen, met een lichte voorsprong van 3 procent voor het ‘neen’-kamp. Er zijn echter nog 5 procent onbeslisten.

Vier keer per jaar mogen de Zwitsers zich uitspreken over een aantal vragen. Zondag is er ook een referendum over een tweede koker voor de Gotthard-wegtunnel.

-----------------------------------------------------------------------------------
Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20160228_02153691
Datum: 28 februari 2016

Mijn mening: Ik begrijp dat mensen door de vluchtelingenstroom bezorgt zijn om de veiligheid hieromtrent. We weten niet wie naar hier gevlucht is en we weten ook niet altijd de exacte motieven van hun vlucht. Een controle lijkt me dus zeker nodig, mensen die hier gekend zijn voor misdrijven worden ook meer gecontroleerd als ze betrokken geraken bij een misdrijf. Om alle vluchtelingen die een strafblad hebben meteen terug te sturen, vind ik dan weer kort door de bocht. Zeker als we lezen dat het ook om kleine misdrijven zoals geflitst worden voor enkele kilometers per uur te snel rijden. Als we het terugkoppelen op België, hoeveel Belgen zouden er dan niet uit België moeten vertrekken?
Dat het ook gaat om derde generatie migranten lijkt me ook verregaand. Mensen die hier geboren worden, de normen van hier meekrijgen, de taal kennen, .... Dat ze nog steeds als migrant aanzien worden, lijkt me zeer slecht voor een goede integratie van die mensen in de maatschappij. Ze zullen zich dan nooit volledig thuis kunnen voelen en zich misschien afzetten tegen de maatschappij dat hun niet aanvaard.
Ik vind het wel goed dat Zwitserland rekening houdt met de mening van de burgers. Ze houden vier keer per jaar een referendum waarbij naar de mening wordt gevraagd van de burgers. Zo krijgen zij het gevoel toch gehoord te worden door de politiek.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2016, 13:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Buitenlanders met strafblad het land uitzetten (Zwitserland)?

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van Annelies. Het idee om misdadige buitenlanders uit het land te zetten vind ik een goed idee. Toch vind ik dat je hierbij wel rekening moet houden het het soort misdrijf. Er is een groot verschil tussen een verkeersovertreding en een bankoverval. Mensen het land uitwijzen omdat ze te snel reden (zonder een ongeluk te veroorzaken) vind ik overdreven. Net zoals Annelies vind ik het wel goed dat de mening van de bevolking gevraagd wordt. Het is belangrijk dat de bevolking zich veilig en begrepen voelt in eigen land. Ik ben benieuwd wat er als beslissing uit de bus zal komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.