actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2015, 09:37
A*isha.Geerts A*isha.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 27
EU wil betere grensbewaking: Europese Commissie komt met ambitieus plan

Een lidstaat dat er niet in slaagt om haar buitengrenzen te bewaken, kan verplicht worden om een Europese interventie te aanvaarden. Dat staat in een revolutionair voorstel dat de Europese Commissie volgende dinsdag op tafel legt en dat de krant le Soir kon inkijken.

Volgende dinsdag legt de Europese Commissie een ambitieus plan op tafel om een Europese grens- en kustwacht op te richten. Daarin staat onder meer dat indien een lidstaat er niet in slaagt haar buitengrenzen te bewaken, het land verplicht kan worden om in te stemmen met de tussenkomst van het Europees agentschap voor grensbewaking op zijn grondgebied.

Frontex in een nieuw jasje

Het Europees agentschap voor grensbewaking, dat wordt Frontex. Nu 'promoot, coördineert en ontwikkelt' Frontex het beheer van de Europese grenzen, maar daar zou verandering in kunnen komen. Als de hervorming wordt doorgevoerd, zal Frontex een echte Europese grenswacht worden.

Frontex zal niet over 'bewakers' beschikken, maar het zou wel een beroep kunnen doen op een reserve van 1.000 tot 2.000 mensen die de lidstaten ter beschikking moeten houden. Dat wordt het 'Europees korps van de grens- en kustwacht'.

Europese interventie

De opbouw van een interventie is gradueel en kan niet enkel door het nieuwe Frontex beslist worden. Wanneer de grenscontrole gebreken vertoont, zal de nieuwe Frontex een missie ter plaatse sturen om de situatie te analyseren. Bij die missie zullen ook grensbewakers van het land in kwestie betrokken worden. Daarna wordt er een evaluatierapport doorgestuurd naar de Europese Commissie.

Als de Commissie concludeert dat er inderdaad gebreken zijn, zal ze eerst aan het betrokken land vragen om actie te ondernemen. Als dat niet of onvoldoende gebeurt, zal de Commissie aan de 28 lidstaten voorstellen om een contingent van de Europese kust- of grenswacht ter plaatse te sturen.

Bindend

Belangrijk detail: de beslissing is bindend, tenzij een gekwalificeerde meerderheid binnen de Europese Raad de missie alsnog buiten de deur willen houden. In eventuele gevallen van gebrekkige grensbewaking, kunnen de lidstaten dus een interventie van het Europese korps opleggen, wat wil zeggen dat de lidstaten een deel van de soevereiniteit over hun grenzen opgeven.

Ondanks de steun van Frankrijk en Duitsland, verwacht de Commissie zich aan zware discussies. 'Het blijft een ambitieus project', geeft een Europese bron toe aan le Soir.

Bron: knack.be
Mening: Het is ondertussen wel duidelijk dat er iets moet veranderen aan de huidige situatie. Eens je Europa binnen bent, kan je vrij rondreizen en terroristen of anderen met slechte bedoelingen maken hier met plezier veel gebruik van. Het plan dat de EU nu heeft opgesteld lijkt mij dan ook niet slecht. Een lidstaat heeft in eerste instantie zelf de controle. Enkel als er wordt vastgesteld dat de grenscontrole gebreken vertoont, wordt er ingegrepen. Wat ik mij dan wel afvraag is wanneer merkt de EU dat de grenscontrole gebrekkig is? Het lijkt mij ook een erg lang proces voor er echt actie komt. Eerst moet het gebrek al opgemerkt worden, wordt er eerst een evaluatie gemaakt. Daarna wordt die evaluatie besproken en dan wordt er een voorstel gedaan aan de 28 landen. Ik vraag mij af of dat allemaal niet te lang duurt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.