actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2007, 00:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Negen uur gemiddeld voor één rechtszaak

Negen uur gemiddeld voor één rechtszaak


LEUVEN - Het meten van de werklast van magistraten is doenbaar, maar lost niet alle moeilijkheden van justitie op.



Een rechter besteedt drie vierde van zijn werktijd aan de afhandeling van rechtszaken. Een vierde van zijn tijd gaat op aan overleg, opleiding en andere 'niet-dossiergebonden activiteiten'. Dat blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor de Overheid in Leuven, dat de redactie kon inkijken.

Het instituut concludeert dat het meten van de werklast van magistraten een instrument is om de werking van de justitie te verbeteren. Het is vooral een aansporing voor vergelijkbare rechtbanken om hun werking efficiënter te maken. Werklastmeting laat ook toe na te gaan of het aantal rechters billijk over de rechtbanken is verdeeld. Het is geen geschikt instrument om rechters te evalueren, stellen de onderzoekers vast.

Een rechter bij het hof van beroep spendeert gemiddeld negen uur aan een rechtszaak, blijkt nog. Maar er bestaat een groot verschil als men de aard van de zaken bekijkt. Milieuzaken nemen meer dan twintig uur in beslag, een adoptiedossier kan in gemiddeld vijf uur afgehandeld zijn. Voor de strafkamers vergen dossiers van fiscale fraude veel meer tijd, net als zaken van hormonenzwendel en mensenhandel.

De cijfers zijn afkomstig van een oefening 'tijdschrijven' die de vijf hoven van beroep tussen 2002 en 2005 hebben ondernomen. Daarbij registreerden magistraten in 14.600 burgerlijke zaken en bijna 7.300 strafzaken hoeveel tijd ze nodig hadden om tot een einduitspraak te komen.

Bij magistraten leeft ook vandaag nog grote weerstand tegen een werklastmeting. Franstalige rechters schermen met hun onafhankelijkheid, Nederlandstalige zien vooral praktische bezwaren.

In elk geval moeten er volgens het Instituut grotere rechtbanken komen, want 'met 350 korpschefs in een leidinggevende functie kan je geen modern management voeren'. (fvg)


Blog DS, 10-12-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2007, 10:34
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Oei mijn vorige post was een ongelukje, en ik krijg die niet meer weg

Wel ik heb er nooit over nagedacht dat een zaak zoveel uren in beslag kon nemen. Ik kan hier niet echt een mening rond vormen, omdat ik niet zelf in dit milieu zit. Ergens vind ik wel dat die mensen er wel zelf voor gekozen hebben en dat ze er ook goed betaald voor worden. Laat ons zeggen dat bij elke job wel onaangenaamheden zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.