actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2018, 12:39
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
N-VA: "Betaal psycholoog en diëtist terug om maagoperatie te vermijden"

Het aantal maagoperaties in ons land is de laatste vijf jaar sterk gestegen, waardoor de kosten voor de sociale zekerheid zijn opgelopen met een kwart. Dat zegt N-VA-Kamerlid Yoleen Van Camp, die de cijfers opvroeg bij minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld). N-VA vraagt minister De Block om ook consultaties bij een psycholoog of diëtist voor mensen met overgewicht terug te laten betalen, om zo een vermageringsingreep te kunnen vermijden.

Het aantal patiënten dat een maagoperatie ondergaat, is de afgelopen vijf jaar fors gestegen. In 2012 waren het er bijna 11.000, in 2016 - de meest recente cijfers - gaat het om iets meer dan 14.000 mensen, een toename met 28 procent.

Diëtist of een psycholoog
De kosten voor de sociale zekerheid stegen navenant: in 2012 ging het om 52,5 miljoen euro, in 2016 om 64 miljoen euro. Kosten die volgens N-VA-Kamerlid Yoleen Van Camp deels vermeden kunnen worden, want niet iedereen die een maagoperatie ondergaat, heeft er ook één nodig. Vaak kunnen gewichtsproblemen al worden opgelost door consultaties bij een diëtist of een psycholoog, maar die worden niet terugbetaald voor mensen met overgewicht, waardoor het probleem ontspoort en mensen uiteindelijk met obesitas op de operatietafel belanden, stelt ze.

Consultaties terugbetalen
Concreet stelt N-VA voor om ook die consultaties bij diëtisten en psychologen terug te betalen. "Met het budget dat vandaag gaat naar bariatrie (behandeling van obesitas of zwaarlijvigheid, red.) kan een patiënt gedurende één jaar bijna dagelijks op consultatie", zegt Van Camp. "Vermageringsoperaties zijn zeker een onderdeel van de behandeling van obesitas, en moeten terugbetaald blijven. Wat vandaag echter ontbreekt is een totaaltraject, waarbij ook diëtist en psycholoog terugbetaald worden bij mensen met obesitas", besluit het N-VA-Kamerlid.

Bron: De Morgen, 20-05-18, https://www.demorgen.be/binnenland/...ijden-b0e7b570/

Eigen mening: Dit is volgens mij een veel beter alternatief. Ik kan er goed inkomen dat mensen te snel op de operatietafel belanden voor ze andere alternatieven hebben geprobeerd. Omdat ze misschien ook niet weten dat er andere alternatieven zijn. Hiermee bedoel ik niet dat iedereen te snel conclusies neemt, maar ik denk dat er wel een aantal operaties vermeden kunnen worden. Volgens mij zouden de meeste patiënten een diëtist of psycholoog verkiezen boven een operatie, moest dit minder kosten. Ik denk dat een diëtiste of psycholoog sowieso al een mooie oplossing is, ook al opteren de patiënten om een operatie te ondergaan. De meeste weten niet hoe ze hun eetgewoontes kunnen verbeteren en hebben misschien een heel laag zelfbeeld voor of na de operatie. Een psycholoog en diëtiste kunnen hierbij helpen.

Als men zo de kosten kan doen dalen, denk ik dat dit een oplossing is die op termijn veel efficiënter zal zijn. Men kan nog steeds een operatie aanvragen, maar dan zijn alle andere mogelijke alternatieven tenminste al geprobeerd.

Laatst aangepast door Rientje.S*houten : 20th May 2018 om 12:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.