actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2018, 09:26
Caitlin.P*oost Caitlin.P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 51
‘Zo lang de Ring dicht zit, zal de luchtkwaliteit in mijn straat niet veel beter word

‘Ik heb veel last van ademhalingsproblemen. Als ik met mijn fiets door mijn straat rij, moet ik voortdurend hoesten.’ Hilde Hendrickx (61) uit Borgerhout is een van de 20.000 CurieuzeNeuzen die deelnemen aan het onderzoek naar luchtkwaliteit. ‘Het zal een impact hebben op de verkiezingen,’ zegt Hilde.


‘Het is al de tweede keer dat ik deelneem aan het project van CurieuzeNeuzen. Ik woon in de Borsbeekstraat en toen we de eerste keer deelnamen, was het resultaat slecht. De zwarte punten deden het beter’, zegt Hilde.

Waarom doe je dan nog eens mee?

Ik wil weten wat het verschil is met de vorige meting. Er moet iets gebeuren aan die luchtverontreiniging. Ik ben opgegroeid in Wommelgem, de groene rand van Antwerpen. Daar was het leefbaar, maar in de stad is het niet meer te doen. Ik heb veel last van ademhalingsproblemen. Als ik met mijn fiets door mijn straat rij, moet ik voortdurend hoesten. Dat kan zo niet meer verder. We moeten de overheden op hun plichten wijzen.

Welk resultaat verwacht u?

Ik merk dat het verkeer rustiger is geworden, maar of dat veel zal uithalen betwijfel ik. Het blijft een smalle straat, die veel mensen gebruiken als sluipweg. Zo lang de Ring dicht zit, zal het volgens mij niet veel beter worden.

Wat moet er dan veranderen volgens u?

De druk op de ring moet verminderen en dat kan alleen met een beter mobilisatieplan.

Het stadsbestuur heeft de lage-emissiezone ingevoerd. Lost dat niets op?

Nee, helemaal niet. Ik heb de indruk dat het vooral veel geld opbrengt voor de stad. Ik hoop dat het stadsbestuur de resultaten van het onderzoek van CurieuzeNeuzen serieus gaat nemen. Ze worden bekendgemaakt een maand voor de verkiezingen. Dus, het zal wel een impact hebben op de verkiezingsprogramma's in Antwerpen.

Zal het resultaat uw stemgedrag bepalen?

Ja, ik ga niet stemmen voor geel of blauw (lacht).

Wat was de reactie van uw omgeving?

Mijn buren waren zoals de vorige keer positief, maar er was weinig reactie van de mensen die een paar straten verder wonen. Ik denk dat de actiebereidheid om iets te doen aan die slechte lucht bij hen eerder iets vluchtig is. Er is al een soort gewenning.

Hebt u uw eigen gedrag aangepast door deze actie?

Ik probeer de auto zo veel mogelijk te vermijden. Je kan toch nauwelijks parkeren in de straat. Ik doe ook aan catering en als het in de buurt is, doe ik steeds beroep op fietskoeriers.

bron: De Standaard 20/5/2018 http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03519534

Eigen mening: Ik vind het curieuze neuzen project een goed initiatief. Deze dame heeft groot gelijk dat ze twee keer meedoet. Zo kan ze zien of er effectief iets verandert is met de lage emissie zone die er in Antwerpen van kracht is. Zoals ze zelf vermeldt is schone lucht heel belangrijk voor de gezondheid. Er zal een mentaliteitsswitch moeten gebeuren eer we het probleem echt kunnen aanpakken. Ik hoop dat door de resultaten van dit onderzoek sommige mensen wakker geschud worden en dat dit project verder blijft bestaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.