actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2015, 08:16
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Galant vraagt hulp burgers om verkeer veiliger te maken

Galant vraagt hulp burgers om verkeer veiliger te maken

De overheid slaagt er maar niet in om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers snel genoeg te laten dalen. Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) onderkent haar machteloosheid en roept burgers nu op om zelf met voorstellen te komen.


‘Het blijft een feit dat er nog altijd te veel verkeersongevallen gebeuren. Veel te veel.’ In een opmerkelijke brief in deze krant geeft federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) toe dat ons land er niet in zal slagen tegen 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot maximaal 420 te beperken.

Dat was nochtans zo afgesproken op een Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid in 2011. Een halvering van de 840 verkeersdoden uit 2010 in tien jaar tijd werd toen vastgelegd.

Nu ziet het ernaar uit dat die doelstelling niet gehaald zal worden. Zo eiste het verkeer vorig jaar nog 715 dodelijke slachtoffers, terwijl dat aantal eigenlijk al veel lager had moeten liggen.

Dat stemt Galant somber over haar rol. ‘De impact van de overheid heeft zijn limieten bijna bereikt’, schrijft ze. Ze verwijst naar de strengere bestraffing van recidivisten, de hogere pakkans en andere maatregelen die genomen zijn. ‘Maar het volstaat niet’, is haar conclusie.

‘Ik ben een minister, geen tovenaar’, aldus Galant. Daarom roept ze de hulp in van de gewone burger. ‘Burgers van België, ik doe graag een beroep op jullie gezond verstand.’ Want daar ligt volgens haar de sleutel: ‘90 procent van de ongevallen is te wijten aan een menselijke fout’.

Half december organiseert ze een nieuwe Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid, een opvolger van de editie uit 2011. Niet alleen verkeersexperts maar ook automobilisten, fietsers, voetgangers en alle mogelijke andere weggebruikers zullen deze keer uitgenodigd worden om problemen aan te kaarten en voorstellen te doen.

Galant wil daarmee een draagvlak creëren voor moeilijke maatregelen. ‘Beslissingen waar iedereen zich in kan vinden, zodat de overheid niet de boeman is met het opgeheven vingertje.’

Volgende maand starten er werkgroepen rond vijf thema’s: wegcode, pakkans, recidive, technologie en ongevallenanalyse. Een onderwerp als de hervorming van de rijopleiding komt niet expliciet aan bod omdat dat een Vlaamse en dus geen federale bevoegdheid is. ‘Minister Weyts zal wel uitgenodigd worden’, verzekert het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), dat de Staten-Generaal mee in goede banen leidt.

Geïnteresseerde burgers met goede voorstellen kunnen zich op de website www.sgvv2015.be inschrijven.

Hebt u zelf ideeën om ons verkeer veiliger te maken? Reageer, bij voorkeur met naam en toenaam (bv. Piet Janssens uit Turnhout), via de knop rechtsboven.

Bron: De Standaard, 20 oktober 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151019_01928266

Mening:Ik vind dit een zeer goed initiatief. De overheid wordt vaak gezien als boeman, door de mensen zelf aan het woord te laten zullen beslissingen beter onthaald worden. Ik ben ervan overtuigd dat het werkt om personen hun verhaal te laten doen. Slachtoffers van verkeersongevallen kunnen automobilisten, maar ook fietsers en voetgangers beter bewust maken van de gevaren. Zij denken vaak dat ze goed zichtbaar zijn in het verkeer, maar dat is niet altijd zo. Als slachtoffers hun verhaal gaan doen, ben ik geneigd om hiernaar te luisteren en het verhaal in mijn achterhoofd te houden. Dit zal niet voor iedereen zo zijn, dus ik denk dat de regering maatregelen moet nemen aan de hand van de verhalen van de burgers. Er zal wel een selectie gemaakt moeten worden in het aantal verhalen, de regering zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor regels rond de slachtoffers van de meest voorkomende ongevallen.

Laatst aangepast door Elke.L*uwerysen : 20th October 2015 om 08:23.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.