actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th May 2012, 01:12
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
De Lijn lijdt 19 miljoen euro verlies

Bron: De standaard

De Lijn heeft 2011 afgesloten met een tekort van 19 miljoen euro. De vervoersmaatschappij schrijft dat negatieve resultaat onder meer toe aan de toename van het aantal sociale abonnementen en verkeerd ingeschatte besparingen bij de privé-exploitanten. Dit jaar wil De Lijn opnieuw in evenwicht afsluiten.
2011 was niet het makkelijkste jaar uit de geschiedenis van de Vlaamse vervoersmaatschappij. Zo viel de bijna exponentiële reizigersgroei stil. Met 549 miljoen reizigers was er zelfs sprake van een minieme daling van 0,4 procent tegenover 2010.

Op financieel vlak sloot De Lijn 2011 af met een bedrijfseconomisch tekort van 19 miljoen euro. Volgens de maatschappij heeft dat onder meer te maken met de sterke toename van het aantal sociale abonnementen. Steeds meer reizigers die vroeger de ’volle pot’ betaalden, hebben nu recht op een goedkoop jaarabonnement van 30 euro. Daardoor kwamen de vervoersontvangsten ruim 3 miljoen euro lager uit dan verwacht.

Daarnaast bleken een aantal besparingen in het aanbod van de privé-exploitanten een stuk lager uit te vallen dan De Lijn had begroot. Hoe die fout is kunnen gebeuren, is intussen onderzocht in een audit. Daaruit blijkt dat De Lijn dringend nood heeft aan instrumenten om haar contracten beter te beheren. Huiswerk waar De Lijn naar eigen zeggen mee bezig is.

Dit jaar mikt De Lijn opnieuw op een evenwicht. Daarvoor is een inspanning van zo’n 60 miljoen euro nodig. De maatschappij knipt daarvoor in het aanbod, snoeit in de kosten en zoekt bijkomende ontvangsten, bijvoorbeeld door intensiever te controleren op zwartrijden.

menig: Het is erg voor De Lijn een tekort van 19 miljoen euro heeft gemaakt. Maar ik ligt een groot deel aan hun eigen. En nu gaan ze besparen zodat ze terug in evenwicht komen. Minder bussen, bijkomende ontvangsten zoals strenger controleren op zwartrijden. Door een daling van het aanbod zullen er waarschijnlijk ook minder reizigers zijn. In het strenger controleren zie ik wel een oplossing. Zeker in steden als je het mij vraagt. In Antwerpen doen ze nauwelijks controle voor schrik van geweld van de reizigers. Ik hoef zelf mijn abonnement nooit te laten zien als ik de bus opstap! Dat is toch niet normaal. Een buschauffeur kan het door het simpelweg op te vragen veel zwartrijders vermijden en zo zal iedereen automatisch na een tijd zijn abonnement bovenhalen of met een kaartje aftikken. Zeker een besparing gewoon door het te vragen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.