actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2012, 13:27
Gwen.Bax Gwen.Bax is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2012
Locatie: Beerse
Posts: 36
Negen op tien Vlaamse fietspaden zijn in goede staat

Iets minder dan 90 procent van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen verkeert in goede staat. Dat blijkt uit nieuw onderzoek waarvan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) donderdag de resultaten heeft voorgesteld. De minister liet voor het eerst ook de inrichting van de fietspaden onderzoeken. Daar voldoet echter slechts 37 procent.

Het onderzoek voor het derde rapport over de toestand op de fietspaden werd uitgevoerd in de zomer van 2011. 'Dat negen op de tien kilometer fietspad in goede staat is, betekent een status quo ten opzicht van de twee vorige onderzoeken in 2007 en 2009, ondanks twee zware winters', zegt Crevits.

Op het vlak van inrichting scoren de fietspaden een pak minder goed. Daar blijkt maar 37 procent aan de vooropgestelde criteria te voldoen. Het gaat om parameters als de breedte van de fietspaden en de afstand tussen het fietspad en de rijbaan.

'Het onderzoek naar de inrichting is nieuw, het gaat om een nulmeting', legt Crevits uit. 'Je kunt dus niet vergelijken met het verleden.' Ze benadrukt dat het Agentschap Wegen en Verkeer, dat het onderzoek voerde, streng tewerk ging bij zijn beoordeling. Van zodra een fietspad aan één van de eisen niet voldeed, kreeg het de stempel 'niet conform'.

Tegen 2015 hoopt Crevits de helft van de fietspaden langs de gewestwegen conform te krijgen. Jaarlijks wil ze daarvoor 100 miljoen euro investeren.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120426_081

Mening: Ik schrok toch wel van deze resultaten. Ik dacht dat het cijfer vele lager zou liggen dan bewezen. Als je de weg de dag van vandaag bekijkt, ligt die er soms erbarmelijk bij! Ook is het soms levensgevaarlijk om op het fietspad te rijden. Wel vind ik het nodig dat er nog verder gewerkt wordt aan deze mankementen. Zodat het veiliger wordt om je in het verkeer te bewegen met de fiets.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2012, 13:45
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Wat maakt het nu uit of die fietspaden in goede staat zijn als het overgrote deel niet veilig is? Als fietser in België rijden is absoluut niet veilig naar mijn mening, op veel plaatsen is wel een fietspad aanwezig maar zoals men in het artikel al aanhaalde is de afstand tussen de fietsweg en de rijbaan vaak veel te klein. Ik fiets vaak op de stoep omdat ik de fietsweg zelf niet veilig vind, dat is toch niet de bedoeling? Ik kom vaak in Nederland en daar zijn de fietspaden een stuk veiliger dan hier( vaak boompjes of andere begroeiing waardoor de afstand tussen fietspad en rijbaan veel groter is). Je ziet daar ook veel meer mensen fietsen dan hier. De overheid probeert mensen te overtuigen om op een gezonde manier naar het werk te gaan indien dit mogelijk is maar op deze manier zullen veel mensen hun fiets thuislaten. Dit is ook zo bij scholen die kinderen aanmoedigen om met de fiets naar school te komen. Hoe kan je je kind nu met de fiets naar school laten gaan als de fietsweg niet veilig is? Dit artikel mag dan wel een positieve toon hebben, ik heb eerder een negatief gevoel bij het lezen van dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th April 2012, 16:05
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Blijkbaar moet ik dringend gaan verhuizen en op zoek gaan naar die plaatsen waar het fietspad wél in goed staat is. In mijn omgeving zijn de fietspaden allesbehalve in goede staat. Ik vraag me dan ook af waar de metingen gebeurden.
Net als Lien vind ik het soms te gevaarlijk om op het fietspad te fietsen. Niet enkel liggen ze vlak naast een drukke weg, bovendien zijn er vaak zoveel gaten en breuken in dat je van je fiets valt als je niet oplet. Met kinderen gaan fietsen is dan ook bijna niet mogelijk... Hoe graag ze ook met de fiets naar school zouden willen gaan.
Het artikel heeft inderdaad een positieve toon maar ik hou er ook een wrange nasmaak aan over.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.