actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2012, 18:35
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Oudere chauffeurs onterecht aanzien als gevaarlijk

Oudere chauffeurs onterecht aanzien als gevaarlijk

Het heersende stigma dat oudere mensen wegpiraten zouden zijn, klopt niet.
Professor Desmond O’Neill, geriater aan het Trinity College in Dublin, doorprikt de mythe in het Britse dagblad The Telegraph.

“Oudere chauffeurs hebben niet alleen minder ongevallen, ze zorgen ook voor een stijging in de verkeersveiligheid bij andere generaties, zoals hun kinderen en kleinkinderen”.

In het Britse medisch vakblad British Medical Journal stelt hij dat de kans op een ernstig letsel bij kinderen kleiner is wanneer grootvader of –moeder aan het stuur zit. “Desondanks blijft het idee van oudere wegpiraten leven”.
In het Britse parlement gaan er stemmen op om oudere chauffeurs extra training en opleiding te geven. Professor O’Neill vindt dit onnodig.
Tot slot pleit hij er voor om autofuncties te verbeteren om ouderen meer te beschermen indien er een ongeval zou gebeuren.

Bron: Knack.be

Mijn mening
Ik vind het een goed idee van het Britse parlement om oudere chauffeurs extra training en opleiding te geven. Deze groep van chauffeurs heeft leren rijden op het moment dat er helemaal nog niet zoveel verkeer was als nu. Bovendien moet je maar een keer in je leven je rij-examen afleggen en veranderen de verkeersregels voortdurend. Daarom zou ik het persoonlijk een goed idee vinden om iedereen na een bepaalde periode een extra opleiding of training te geven. Meer dan een jaar geleden heb ik zelf mijn rij-examen afgelegd en ik merk bij mezelf dat ik lang niet meer alles weet van de verkeersregels als toen. Wel stel ik mij de vraag vanaf welke leeftijd je een 'oudere chauffeur' bent!? De professor pleit er voor om autofuncties te verbeteren om op deze manier ouderen te beschermen als er een ongeval gebeurt. Wanneer deze maatregel van kracht gaat denk ik dat ouderen gaan denken dat ze niets verkeerd gaan kunnen doen en gaan ze niet meer rekening houden met anderen in het verkeer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th September 2012, 15:42
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Oudere chauffeurs onterecht aanzien als gevaarlijk

Ik ben er absoluut een voorstander van om extra training en opleiding te verlenen aan oudere chauffeurs. Naar mijn mening kan men spreken van een oudere chauffeur wanneer deze persoon ouder dan 70 jaar is. Ik heb al meerdere malen gemerkt dat oudere chauffeurs te traag rijden en niet echt alert zijn. Het kan bovendien erg gevaarlijk zijn om op een autostrade lagere snelheden aan te nemen dan de snelheden die voorgeschreven zijn. Ik wil de oudere bevolking zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren, aangezien er uiteraard mensen zullen zijn die nog perfect met de auto kunnen rijden. Anderzijds denk ik dat deze opleiding zeker een goed initiatief zou zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th September 2012, 11:11
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
rijexamen opnieuw afleggen

Ik vind persoonlijk dat men de functies van de auto's niet moet aanpassen aan de 'oudere chauffeurs'. Als de chauffeurs hun hele leven lang met een auto willen rijden, dan moeten ze gewoon nog 100% in staat zijn om dit te doen.
Ik ben het er mee eens dat niet alle oudere chauffeurs een gevaar zijn op de weg, maar er zijn er wel redelijk veel. Dit wil echter niet zeggen dat jonge chauffeurs geen gevaar zijn.
Er is wel een groot verschil tussen deze twee categorieën. De jonge chauffeurs die gevaarlijk rijden, houden vaak gewoon geen rekening met andere automobilisten. Ze denken alleen aan zichzelf. De jongeren verdienen het eigenlijk gewoon niet om een rijbewijs te hebben!
Oudere chauffeurs rijden vaak gevaarlijk door hun tragere reflexen. Ook zijn er chauffeurs bij die gewoon niet meer in staat zijn om de verkeersborden te lezen.
Ik zou het daarom geen slecht idee vinden om bijvoorbeeld automobilisten op hun 65 ŕ 70 jaar gewoon hun rijexamen terug opnieuw te laten afleggen. Zo kan je de gevaarlijke chauffeurs van de weg halen. De goede oudere chauffeurs mogen dan echter gewoon blijven rijden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st October 2012, 10:51
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Oudere chauffeurs onterecht aanzien als gevaarlijk

Het is zeker niet zo dat we oudere chauffeurs over dezelfde kam mogen scheren. Toch vind ik dat er een kanttekening mag gemaakt worden bij sommige oudere chauffeurs. De oudere chauffeurs die ik hiermee bedoel zijn mensen die door hun trage reflexen en de daarbij horende twijfelachtigheid moeilijke verkeerssituaties veroorzaken voor andere bestuurders. Er zijn tal van voorbeelden waarbij oudere mensen enorm traag rijden waardoor jongere (iets meer dynamische) bestuurders geënerveerd worden. Vaak kookt het potje van de jongere bestuurder (ook niet goed te praten natuurlijk) dan over wat uitmondt in roekeloos rijgedrag. Ik vermoed dat er op deze manier toch wel vrij veel verkeersongevallen worden veroorzaakt.

Ook merk ik zelf dat oudere bestuurders vaak een beperkte kennis hebben van verkeersregels, zoals bijvoorbeeld de vernieuwde voorrang van rechts-regel waarbij je iedere auto van rechts voorrang moet geven, ook als die stilstaat. Deze beperkte kennis is ook een reden voor verkeersongevallen.

Misschien is het niet slecht om, zoals Kristof ook aanhaalde, oudere mensen vanaf een bepaalde leeftijd terug een rijexamen te laten afleggen. Administratief en organisatorisch is dit misschien moeilijk, maar volgens mij is het de moeite waard. De groep die volgens mij zeker opnieuw een rijexamen moet afleggen, is de groep van mensen die hun rijbewijs simpelweg op het gemeentehuis zijn gaan ophalen. Ik vind het niet aanvaardbaar dat die mensen zomaar zonder enige vorm van 'test' de openbare weg op mogen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.