actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2012, 13:57
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
1.400 wegpiraten verplicht op cursus

Bron: Het Belang van Limburg (www.hbvl.be)

Politierechters hebben vorig jaar 1.380 zware verkeersovertreders verplicht op cursus gestuurd. De wegpiraten moeten er open en bloot voor een groep praten over hun roekeloos rijgedrag. Probleem: voor de cursus is er al een wachtlijst van negen maanden. En de overtreder móét de cursus binnen het jaar afgerond hebben.

Het zijn vooral dronken bestuurders, snelheidsduivels en verkeersagressors die de cursus ‘Driver Improvement’ moeten volgen. “De cursus is een alternatieve straf voor zware verkeersovertreders”, zegt Sofie Van Damme, woordvoerster van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat de cursussen organiseert. “Ze moeten 20 tot 30 uur in groep praten over hun gedrag.”

“Dat klinkt misschien soft, maar toch is het heel confronterend, ondervinden de verkeersovertreders”, zegt vormingswerker Ivo Van Aken. “Op het einde van de rit blijven er maar weinig macho’s over.”

De helft van de cursisten is jonger dan 25. De politierechters vinden het vooral voor jonge bestuurders een goed alternatief en verwijzen almaar vaker door. In 2005 ging het om 971 overtreders, vorig jaar al om 1.380. Nadeel van het succes: de wachttijd loopt op tot negen maanden na de uitspraak van het vonnis. “Hoe sneller ze op cursus kunnen, hoe effectiever. Dat beseffen we”, zegt Van Damme. De parketten en het BIVV bekijken nu hoe ze de wachtlijst kunnen wegwerken.

Mijn mening:

In ons land worden veel mensen opgepakt voor een zware verkeersovertreding. Als alternatief op een boete, worden er cursussen van 20 tot 30 uur georganiseerd waar dronken bestuurders, snelheidsduivels en verkeersagressors praten over hun gedrag op de weg.
Eerst dacht ik dat het inderdaad misschien een “softe” straf was. Praten over rijgedrag, kom je er dan niet wat gemakkelijk vanaf? Maar blijkbaar heeft de cursus wel een positief effect. Op het eind zijn er veel overtreders van mening zijn veranderd. Ze gaan hun gedrag dus aanpassen en dat gaat op zich meer invloed hebben dan een boete. Een boete betaal je gewoon en je blijft hetzelfde gedrag vertonen. Als zulke cursussen daadwerkelijk verkeersagressie en andere problemen van de baan kunnen ruimen, ben ik helemaal voor. Alleen jammer dat de wachttijd zo hard oploopt, maar door wordt op dit moment een oplossing voor gezocht. Hopelijk komt er snel iets uit de bus en kunnen nog meer overtreders aan zulke cursussen deelnemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2012, 20:00
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind het een goed idee om zulke cursussen te organiseren. Volgens mij werkt het namelijk erg confronterend wanneer je verplicht wordt om met andere zware verkeersovertreders over je gedrag te praten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit meer invloed zal hebben dan wanneer je deze mensen gewoon een boete laat betalen.

Tot slot ben ik toch wel verbaast over het feit dat de helft van de cursisten jonger is dan 25. Misschien kan men nog bijkomende (preventieve) maatregelen treffen in deze doelgroep?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.