actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2009, 15:15
Yannick.Vissers Yannick.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 30
Groot asbestproces van start

Groot asbestproces van start

In Turijn staan sinds donderdag de Belg Louis de Cartier en de Zwitser Stephan Schmidheiny terecht staan in de zaak tegen asbestmultinational Eternit. Zij moeten zich verantwoorden wegens 2.200 asbestdoden.

Het Turijnse gerecht had eind juli beslist dat de voormalige eigenaars van Eternit-fabrieken zich moeten verantwoorden voor de rechtbank.

De twee bezaten en bestuurden in de jaren zeventig en tachtig vier Italiaanse fabrieken van het bedrijf Eternit, toen wereldleider in asbesthoudend materiaal.

Ze worden beschuldigd van verantwoordelijkheid aan 2.200 aan asbest gelinkte doden en honderden kankergevallen, omdat ze hun arbeiders niet beschermden tegen de schadelijke gevolgen van asbest, hoewel ze die kenden.

Geen van beide beschuldigden was donderdag aanwezig in de rechtszaal. In Italiaanse media wordt de zaak het 'proces van de eeuw' genoemd. Zowat drieduizend vragen schadevergoeding.

De Cartier en Schmidheiny riskeren twaalf jaar cel. De volgende zitting is op 25 januari gepland.

Knack 10/12/09

Het blijft toch ongelooflijk dat winst zoveel belangrijker is dan een mensenleven voor zoveel mensen. Nu kan je alleen maar hopen dat er gerechtigheid is en dat dit duo een serieuze straf zal mogen uitzitten. Ik vind persoonlijk dat ze er met 12 jaar zeer goed vanaf zouden komen, als je verantwoordelijk bent voor zoveel leed bij anderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2009, 15:41
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Waren de schadelijke gevolgen toen al bekend? Als dat zo was, wisten de mensen die er werkten het ook en zijn ze in mijn ogen verantwoordelijk voor hun eigen daden. Als er niets over bekend is en de twee bazen waren er wel van op de hoogte, moeten ze gestraft worden. Maar of ze opsluiten de beste oplossing is weet ik niet. Ze hebben niemand verplicht in slechte werkomstandigheden te werken zou ik zo denken.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.