actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2012, 19:48
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Thumbs up 1.500 nieuwe woorden in de Dikke Van Dale

De Dikke Van Dale is uitgebreid met ongeveer 1.500 woorden. Vooral de economie en de steeds verdergaande digitalisering zijn verantwoordelijk voor de toename.

Zo is 'grexit' nieuw. Dat woord staat voor het vertrek van Griekenland uit de eurozone. Ook 'graaibonus' en 'poenpakker' maken hun entree in de Dikke Van Dale. Graaibonus staat voor een extreem hoge bonus en poenpakker kan worden gezegd als je een grootverdiener bedoelt of iemand die alleen maar voor het geld werkt.

"De nieuwe woorden maken veranderingen in de samenleving zichtbaar en geven stof tot nadenken", aldus een woordvoerder.

Bangalijst


Enkele woorden die te maken hebben met de digitalisering zijn 'retweeten' (een twitterbericht aan de eigen volgers doorsturen) en 'wordfeuden' (het spel wordfeud spelen).

Ook 'bangalijst' staat voortaan in de Dikke Van Dale. Dat woord staat voor een ranglijst van meisjes die er een losse seksuele moraal op na zouden houden.

bron: www.knack.be

Ik was blij toen ik dit op het nieuws zag. Ik moet binnenkort een stageles geven over het woordenboek en dit is dus de perfecte manier om een link te leggen met de actualiteit!
Het is belangrijk dat er mensen zijn die zich bezighouden met het updaten van het woordenboek. De wereld om ons heen verandert voortdurend. En met bij nieuwe dingen horen nieuwe begrippen.
Ik had persoonlijk nog nooit van de woorden 'grexit' en 'bangalijst' gehoord. Maar wordfeuden en vooral retweeten zijn woorden die bijna niet meer uit gesprekken zijn weg te slaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.