actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2010, 22:16
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Boek over Ronald Janssen komt er niet

Boek over Ronald Janssen komt er niet

De Uitgeverij Linkeroever zal dan toch geen boek over de moordzaken van Ronald Janssen op de markt brengen. Eerder had een rechter dat verboden.


In het boek wilden journalisten Thierry Goeman en Tom De Smet de moorden van Ronald Janssen uit Halen verder uitspitten. De families van de slachtoffers en de advocaten van de dader zelf stapten daarop naar de rechter om dat tegen te houden.

Vorige week oordeelde een rechter in Hasselt dat het boek voorlopig niet mocht verschijnen in afwachting van een procedure ten gronde.

Uitgeverij Linkeroever heeft daarop besloten om het boek niet op de markt te brengen. De uitgeverij en de kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen betreuren de gang van zaken. De twee journalisten werken voor die kranten.

bron: www.deredactie.be


Eigen mening:
Het is verschrikkelijk dat de media er steeds weer voor zorgt dat men profijt wil halen uit zulke gruwelijke gebeurtenissen. Wie heeft er nu baat bij dat zo'n boek op de markt komt?

Trouwens, Ronald Janssen is nog steeds niet schuldig bevonden door een rechter (hoewel hij al veel bekend heeft) en dus lijkt het me onmogelijk om nu al een boek te schrijven over zijn daden. Het getuigt ook van weinig respect naar niet alleen de slachtoffers, maar ook naar de familie van Ronald Janssen. Zij zullen waarschijnlijk vermeld worden in het boek, maar hebben helemaal niet voor deze situatie gekozen. Ik kan me inbeelden dat zij liever niet in de spotlights staan, maar door het uitbrengen van zulke boeken is het moeilijk om je zo weinig mogelijk van de situatie aan te trekken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th March 2010, 13:27
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Dit is regelrecht misbruik maken van de gruwelijkheden uit de actualiteit. Zoiets zou niet mogen gebeuren, dus niet meer dan terecht dat het boek nog niet mag uitgegeven worden. De uitgever zal hier minder blij mee zijn, hij zal zijn verkoopcijfers wel zien dalen.
Dit misbruik maken van een gruwelijke situatie is jammer voor de slachtoffers, en hiermee bedoel ik de doden die er gevallen zijn, maar ook de familie en vrienden van Janssen. Zij hebben er, zoals Charlotte zei, niet voor gekozen om nu in deze situatie te staan, en hun kijk op de feiten is helemaal anders dan die van de bevolking. De bevolking begrijpt ook niet goed waarom die man nu zoiets gedaan heeft, maar zijn vrienden en familie die zijn persoonlijkheid kenden, begrijpen het nog minder. Zij moeten leven met een gevoel dat ze ooit loyaal waren aan deze man, terwijl hij bezig was met gruwelijke feiten. En dat proces duurt even, en het proces zal niet geholpen worden door een boek dat over de zaak verschijnt. Oude wonden zullen meermaals opengereten worden, ze zullen aangesproken worden, ... .
Neen, ik vind de boodschap van de rechter in deze zaak niet meer dan normaal : zo'n boek geef je niet zo snel na de feiten uit. Bij geen enkel feit.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th March 2010, 21:53
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
En terecht!

En terecht denk ik dan, dat dat boek er niet komt! Er zijn veel mensen die zich afvragen: "Wat heeft die man nu toch bezield?" Kunnen we nu op zulke vragen een antwoord krijgen door een boek? Nee! Denk ook eens aan de slachtoffers. Zij zullen er telkens opnieuw mee geconfronteerd worden. We kunnen zeggen dat het een wonde is die nooit nog zal genezen. Laten we daar toch eens bij stil staan! Nu denken we: "Oh wat is het erg voor de slachtoffer", maar ik ben ervan overtuigd dat dit denken eigenlijk maar van korte duur is. Wil men met dit boek er dan voor zorgen dat we dit gevoel blijven hebben?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th March 2010, 20:09
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind het ook heel goed dat het boek niet op de markt wordt gebracht.Het lijkt wel alsof dit boek dient voor amusement. Een thriller, iedereen leest dat toch graag? Wansmakelijk vind ik het. Janssen zou het volgens mij helemaal niet erg vinden moest het boek gepubliceerd worden. Ik denk dat hij er eerder nog fier zou op zijn. Door het boek zou het zeker lijken dat de mensen geïnteresseerd zijn in zijn daden en dat het hen boeit.
Het ergste zou het inderdaad zijn voor de familie van de slachtoffers. Nogmaals met hun neus op de feiten gedrukt worden, dat zou verschrikkelijk zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th March 2010, 20:44
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Iedereen reageert hier maar op hoe schandalig het wel niet is dat de media hier op vliegt, maar langs de andere kant ... Ik vind het ook goed dat het boek er niet komt en er moet zeker niet van deze gebeurtenissen geprofiteerd worden.

De manier waarop de mediareactie wél positief is, is volgens mij dat de gebeurtenissen in de aandacht komen, en dat lijkt me zo slecht niet (als de slachtoffers hiermee akkoord gaan natuurlijk ). Kan iemand zich hier een België voorstellen waarin Marc Dutroux maar even in het nieuws is geweest? Hierover is ook een boek geschreven als ik me niet vergis. 9/11 is zelfs verfilmd. Bij de Titanic stierven 705 mannen, vrouwen en kinderen die ook allemaal familieleden achterlieten (en de verkoop van die film draaide volgens mij veel meer om profijt dan een boek over Ronald J. dat zou doen).

Nogmaals: versta me aub niet verkeerd hé.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.