actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 14:06
Sara.S*eele Sara.S*eele is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 27
Delhaize wil verplicht brugpensioen voor 1.300 55-plussers

Bonden wijzen herstructureringsplan voor 1.300 werknemers van supermarktketen resoluut af

Delhaize wil een verplicht brugpensioen voor zo'n 1.300 werknemers die ouder zijn dan 55. Het voorstel ligt ter tafel bij het herstructureringsplan, maar de vakbonden wijzen het kordaat af. "Voor ons kan er alleen sprake zijn van een vrijwillig brugpensioen."

Bij de herstructurering van Delhaize staan 2.500 jobs op de helling. Een groot deel daarvan hoopt de supermarkt via verplicht brugpensioen door te voeren. Wie 55-plus is, zou op brugpensioen gaan en daarbij 80 procent van zijn laatste nettoloon krijgen. "Dat is althans het voorstel van de directie. Maar met een verplicht brugpensioen kunnen we het onmogelijk eens zijn. Dat aanvaarden we nooit. Voor ons kan alleen een vrijwillig brugpensioen", zegt Jan De Weghe (BBTK).

De intentie van Delhaize is vreemd, als je weet hoezeer de regering de nadruk legt op langer werken, zegt Veerle Verleyen van de christelijke vakbond LBC-NVK. "Het zou vreemd zijn dat werkgevers vragen dat we langer werken en dan tegelijk mensen vanaf hun 55ste op brugpensioen sturen. In hun voorstel zou de vergoeding 80 procent van het laatste nettoloon zijn, maar ook dat moeten we nog onderhandelen."

Niet door de beugel

Bij Delhaize zijn er volgens de vakbonden om en bij de 1.300 werknemers die 55-plus zijn.

Brugpensioen bestaat vandaag officieel niet meer en heet nu het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT). In dat stelsel krijgt de werkzoekende een werkloosheidsuitkering plus een bijdrage van de werkgever, die oploopt tot de helft van het verschil tussen het laatste nettoloon en de werkloosheidsuitkering.

Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize, wou gisteren niet ingaan op de vraag of het verplichte brugpensioen al dan niet op tafel ligt. "Ik kan dat niet bevestigen of ontkennen. Het heeft geen zin om op elk mogelijk voorstel dat eventueel op tafel ligt te reageren. We willen alles bespreken met de vakbonden, niet in de pers. Als we elk mogelijk voorstel zo moeten bespreken, is het einde zoek."

Voor de vakbonden is niet alleen verplicht brugpensioen, of SWT, onaanvaardbaar, ook het voorstel dat de uitkering 80 procent van het laatste minimumloon zou zijn, kan voor hen niet door de beugel. "Dat zou betekenen dat sommigen dicht tegen het minimumloon aan zouden zitten", zegt Jan De Weghe.

De onderhandelingen tussen vakbonden en directie van Delhaize verlopen moeizaam. Vorige week stelden de vakbonden een ultimatum. Als er deze week geen vergelijk komt, volgen er in de cruciale eindejaarsweken acties. Voor Delhaize zou dat een financiële aderlating betekenen. Al lijkt de kans op acties op dit moment klein.

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/binnenland/d...ssers-a2146427/)

Mening: Ik denk dat onze regering denkt dat als ze de naam beter laten klinken, het probleem ook van de baan is. "Officieel bestaat brugpensioen niet meer" vind ik niet correct geformuleerd. Het bestaat nog wel alleen is het iets mooier geformuleerd en zijn er wat aanpassingen gebeurd.
Ik begrijp de reactie van de vakbonden. Iemand verplicht op brugpensioen sturen zou ik ook niet aanvaarden. Zeker niet als ze hierbij maar recht hebben op 80% van hun laatste loon. Je zou denken dat dat veel is. Als je een bijvoorbeeld loon hebt van 1300 euro in de maand is dat niet veel.

Laatst aangepast door Sara.S*eele : 9th December 2014 om 14:16.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2014, 14:24
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Brugpensioen is in het leven geroepen om plaats te kunnen maken voor nieuwe werkkrachten ter vervanging van de oude. Ik vind persoonlijk dit systeem absurd. Toen het in het leven werd geroepen, moesten de politici toch weten dat ondernemingen dit gingen misbruiken. Men neemt echter geen nieuwe arbeiders aan, men ontdoet zich enkel van een aantal werknemers. Delhaize is hier weer een voorbeeld van. Langs de andere kant vind ik het goed dat men zo probeert af te slanken en niet door ontslagen. Maar je mag mensen die willen werken niet dwingen om op brugpensioen te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.