actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2016, 17:40
Gilles.r*nders Gilles.r*nders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Nijlen
Posts: 6
Nepuniversiteit ontsnapt aan klopjacht van Crevits

Nepuniversiteit ontsnapt aan klopjacht van Crevits
Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voert een hevige strijd tegen nepuniversiteiten in Vlaanderen. Verschillende instellingen zijn al aangepakt, maar de niet-erkende Brussels Capital University blijft voorlopig buiten schot.
HALIL TABUR, COÖRDINATOR BRUSSELS CAPITAL UNIVERSITY
Twee adressen in Vlaanderen. Een gsm-nummer dat altijd onbereikbaar blijkt te zijn. Gebrekkig Nederlands en onafgemaakte zinnen. Maar ook details over bachelor- en masteropleidingen en doctoraatsprogramma's, via afstandsonderwijs en zonder examens, voor 3.000 à 7.000 euro. Dit is maar een greep uit het aanbod op de website van de Brussels Capital University. De instelling is in 2009 opgericht en heeft haar hoofdzetel in België, maar focust op de Turkse onderwijsmarkt.
Zowel in België als in Turkije is ze niet erkend als 'universiteit'. In Turkije vormt dat geen probleem voor de organisatie, die er al jaren samenwerkt met overheidsinstellingen. Maar in Vlaanderen is het wel problematisch, waar een instelling zich niet zomaar 'universiteit' mag noemen.
Onderwijsminister Hilde Crevits voert samen met partijgenoot en minister van Economie Kris Peeters al maanden een strijd tegen nepuniversiteiten of 'diploma mills'. En talloze organisaties schikten zich al naar de wet, kregen een boete, zijn gerechtelijk vervolgd of opgedoekt.
Voor het onderzoek wordt steevast teruggegrepen naar de Kruispuntbank van Ondernemingen, waar een zoekopdracht naar een 'universiteit' een lijst van 250 hits oplevert. Maar de Brussels Capital University staat er niet tussen. Reden is dat de organisatie onder een andere bedrijfsnaam is geregistreerd. Welke die is, wil Halil Tabur niet kwijt. Hij is coördinator en eigenaar van het internationaal geregistreerde merk Brussels Capital University.
Merknaam
Tabur: "Brussels Capital University is een merknaam. Ons een normale universiteit noemen, is een misdrijf. Dat hebben wij ook nooit gedaan. We zijn een online universiteit en zijn er altijd duidelijk over geweest. Ik wist niet dat er Belgische regelgevingen zijn rond de benaming van universiteit. We bekijken dit verder met onze advocaten en als er een aanpassing nodig blijkt, zullen we die ook doorvoeren. Desnoods een adreswijziging."
Het kabinet van Crevits liet intussen weten dat het nu een onderzoek is gestart over de organisatie. Feit is dat de organisatie, tot nu toe uit het vizier bleef en ook mogelijk een blinde vlek in het onderzoek blootlegt. Het valt moeilijk in te schatten of de Brussels Capital University de enige instelling is die zo onder de radar bleef.
Ook levert de instelling bachelor, master en doctoraatsdiploma's af. De Vlaamse wetgeving verleent dat recht ook alleen aan een strikt aantal instellingen, waar de Brussels Capital University niet toebehoort. Het onrechtmatig verlenen of bekomen van academische titels is strafbaar.
"Wij hebben maar vier studenten in België. En in Turkije wel honderd", reageert Tabur geprikkeld. "We zijn een carrière-universiteit. Onze diploma's worden erkend door privébedrijven in Turkije."

Carrièreboost
Bij die privébedrijven openen diploma's van Europese onderwijsinstellingen deuren en komen sollicitanten veelal in een hogere loonklasse terecht. Maar erkennen internationale onderwijsinstellingen de diploma's ook? "Het kan, maar ook niet", vermeldt de organisatie op haar website.
"Het interesseert me niet of de instelling wordt erkend of niet. Opent haar diploma's deuren? Ja. Bieden ze een meerwaarde? Ja. Ik zie het als een investering die mijn carrière een boost heeft en me hogerop brengt in de samenleving", zegt een toekomstige studente van de Brussels Capital University, die al verschillende diploma's hoger onderwijs op zak heeft en liever anoniem blijft. "En ik ben niet de enige die er zo over denkt." In Turkije zijn 'internationale universiteiten' die afstandsonderwijs bieden aan een opmars bezig.
Bron: www.demorgen.be
Link: http://www.demorgen.be/binnenland/n...evits-b45cf939/
Datum: 2/11/2016
Eigen mening: ik vind het absoluut niet kunnen dat niet herkende bedrijven zich universiteiten noemen en zo zelfs diploma’s uitreiken. Dit hoort onmogelijk te zijn! Hopelijk is dit het enige bedrijf en zijn er geen andere die buiten schot bleven! Indien dit wel zo is dienen deze te worden gezocht en teruggefloten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.