actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 20:06
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
'Engels van Belgen is minder goed dan dat van Polen, Portugezen of Nederlanders'

'Engels van Belgen is minder goed dan dat van Polen, Portugezen of Nederlanders'

Het internationaal taleninstituut Education First (EF) heeft een peiling uitgevoerd naar de Engelse taalvaardigheid in 70 niet-Engelstalige landen. Vier Scandinavische landen staan in de top vijf - aangevoerd door Zweden, Nederland is tweede. Ons land moet het stellen met een 17de plaats.

In 2014 namen 910.000 volwassenen uit 70 landen deel aan Engelse tests van het Education First, dat taalkampen, stages en studies over de grenzen heen mogelijk maakt. Voor de vijfde keer lanceert het EF de EPI, een index van Engelse vaardigheid.
Zweden beheersen volgens de peiling Engels het best - van alle niet-Engelstalige landen, gevolgd door Nederland, Denemarken, Noorwegen en Finland. De landen die het slechtst scoren zijn Libië, Cambodja en Saudi-Arabië.

In het Europese overzicht eindigt België, met een score van 59,13 procent, op de 14de plaats; wereldwijd op de 17de, omdat het ook Singapore, Maleisië en Argentinië moet voorlaten. De Vlamingen doen het evenwel beter dan de Franstaligen, die 57,94 procent behalen met de testen. Met 62,2 procent zou Vlaanderen op de 11de plaats staan en Polen alsnog achter zich laten. De Franstalige Belgen doen het wel nog een pak beter dan de Fransen, die met 51,84 procent genoegen moeten nemen met een 37ste plaats.

Dat België minder goed scoort dan landen als Roemenië of Polen is opmerkelijk, vindt ook onderzoekster Ellen Simons (UGent). 'In vergelijking met andere Europese landen krijgen Belgische kinderen pas op zeer late leeftijd, vanaf 12 à 13 jaar, Engelse les. Bovendien is Frans onze eerste vreemde taal, niet Engels. Maar dat geldt ook voor landen als Finland. Daarenboven is Nederlands, net zoals Engels, een Germaanse taal, in tegenstelling tot het Fins bijvoorbeeld.' Dat België zo laag scoort, vindt Simons dus vreemd.

Niet representatief?
Maar een mogelijke verklaring is het feit dat de test niet alleen vrijwillig af te leggen is, maar ook uitsluitend online, zegt ze. 'In landen waar toegang tot internet minder vanzelfsprekend is dan in België, zoals pakweg Polen, kun je er dus misschien van uit gaan dat de deelnemers tot een hogere sociaal-economische klasse behoren.
'Het EF geeft trouwens zelf toe dat de steekproef niet representatief is. 'Er is geen garantie dat de groep testpersonen in deze index een juiste weergave geeft van de landen in hun geheel. Enkel mensen die Engels willen leren of geïnteresseerd zijn in het niveau van hun talenkennis zullen deelnemen aan deze testen. Daardoor kunnen de scores lager of hoger liggen dan die van de gehele bevolking.'

Van de 9de naar de 17de plaats
België daalt ook in vergelijking met vorig jaar, toen we nog op de 9de plaats stonden in de rangschikking, toen weliswaar nog van 63 landen. Binnen ons land spreken de Antwerpenaren het best Engels, gevolgd door de Gentenaren.

Uit het onderzoek blijkt dat er een direct verband bestaat tussen de vaardigheid in het Engels en het inkomen, de levenskwaliteit en de toegang tot internet. Ook opmerkelijk is dat vrouwen wereldwijd net iets beter in Engels zijn dan mannen. Het verschil is het kleinst in Noord-Europese landen en het grootste in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. In België, doen de mannen het dan weer beter dan de vrouwen.

Het gemiddelde niveau ging lichtjes omhoog sinds vorig jaar, maar dat verschilt wel sterk per land, regio en leeftijdsgroep. De achttien- tot twintigjarigen beheersen het Engels het best. Europa, met name Centraal- en Noord-Europa, behalen opnieuw de beste punten van de klas. De Europese Unie promoot dan expliciet ‘meertaligheid en interculturele educatie’ in alle lidstaten, aldus de studie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151110_01964070

Eigen mening:
Dat België maar op een 17e plaats staat, verwondert me! Ik had het gedacht dat het Engels van de Belgen wel oké was. Uiteraard zijn we niet perfect tweetalig, maar we kunnen ons toch wel uit de slag trekken. Ik had dan ook mijn bedenkingen bij het onderzoek dat gevoerd is. Tot je dan leest dat de organisatie zelf toe geeft dat de steekproef niet representatief was. Ik vraag me dan af welk resultaat zij beoogd hadden. Met welk doel is dit onderzoek opgericht?
Nu moesten deze resultaten ons toch iets kunnen vertellen, dan denk ik dat het aan de nieuwe generatie leerkrachten is om van in het begin te hameren op het belang van een vreemde taal. Het is belangrijk om een taal zo jong mogelijk onder de knie te krijgen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.