actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2015, 09:42
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 31
Facebook pas vrij toegankelijk vanaf zestien jaar

Tieners tot zestien jaar moeten toestemming krijgen van hun ouders om toegang te krijgen tot Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en andere sociale netwerken en apps. Dat staat in de nieuwe Europese privacywet waarover het Europees Parlement gisterenavond een akkoord bereikte.

Europa heeft een nieuwe, strenge privacywet. Een wet die technologiebedrijven doet steigeren. Een van de opmerkelijke bepalingen in de wet stelt namelijk dat tieners onder de zestien slechts toegang kunnen krijgen tot Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en andere sociale netwerken en apps wanneer ze de toestemming hebben van hun ouders. De wet verbiedt technologiebedrijven ook om gegevens van Europese jongeren onder de zestien te verwerken.

De nieuwe bepaling is een zware opdoffer voor technologiebedrijven als Instagram, Facebook, Whatsapp en Snapchat, die een groot deel van hun snelle groei te danken hebben aan precies die leeftijdsgroep.

Onrealistisch

'Dit sluit niet aan op de leefwereld van minderjarigen'
KINDERRECHTENCOMMISSARIS BRUNO VANOBBERGEN


Niet alleen technologiebedrijven, zijn tegen de nieuwe regel. Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen vindt de maatregel onrealistisch. "Ik heb er begrip voor dat men jongeren wil beschermen, maar dit sluit niet aan op de leefwereld van minderjarigen. Zeker in Vlaanderen niet. Heel wat jongeren lopen voorop in het gebruik van digitale media. Los daarvan zie je bij seksuele meerderjarigheid eerder voorstellen om de grens te verlagen tot 14 jaar. Dat druist daar tegenin."

In de goedgekeurde privacywet staat ook dat nationale privacywaakhonden zware boetes kunnen uitdelen aan bedrijven die zich niet houden aan de privacywet. Die boetes kunnen oplopen tot vier procent van de wereldwijde omzet. Bedrijven moeten ook expliciet toestemming krijgen voor het verwerken van gegevens van gebruikers. Ook het recht op vergeten maakt deel uit van de wet.

Daarnaast moeten bedrijven nationale privacywaakhonden binnen de drie dagen verwittigen van gegevenslekken. De wet is van toepassing op alle bedrijven die klanten hebben in Europa, en dus ook als ze in de Verenigde Staten gevestigd zijn.

Bron: De Morgen

Bedenking: Ik stel me de vraag hoe men deze wetten in de praktijk gaan omzetten. Hoe kan je controleren dat ouders effectief hun toestemming geven? Gaat men hier dan het gebruik van een identiteitskaartlezer invoeren? En dan nog... Ik denk dat deze maatregel heel makkelijk zal te omzeilen zijn en ook best achterhaald is.

Laatst aangepast door Lien.H*bert : 16th December 2015 om 09:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2015, 11:14
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Ik ben het volledig eens met de kinderrechtencommissaris Bruno V. Het is goed dat men kinderen wilt beschermen, maar het moet mogelijk blijven. Ten eerste kan je een kind niet tegenhouden wanneer die beslist op zijn/haar twaalfde al een facebookprofiel aan te maken. Kinderen lopen inderdaad voorop in het gebruik van digitale media. Vele ouders weten gewoon niet dat hun kind dit stiekem al heeft. Wanneer andere leeftijdsgenoten dit reeds hebben, wilt een kind ook niet onderdoen voor zijn/haar vrienden. Ten tweede is het ridicuul om de grens van de seksuele meerderjarigheid te willen verlagen naar 14 jaar. Deze twee wetten spreken elkaar tegen. Het is de taak van de ouders om hier duidelijk regels in te stellen en hun kind hierbij zo goed mogelijk op te voeden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2015, 22:05
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Net als Lien stel ik me vragen bij het in toepassing brengen van deze privacywetten. Een aanvinkvakje voor de bevestiging van ouderlijke toestemming of je geboortedatum aanduiden gaat het gewenste effect niet hebben. Enorm veel jongeren liegen hier over, dus deze zouden alvast helemaal geen oplossing zijn. Lien geeft aan om eventueel met een identiteitskaartlezer te werken. Echter hebben lang niet alle gezinnen dit in huis. En als je als volwassenen een moet gaan halen enkel voor op facebook te kunnen, denk ik dat dit helemaal niet populair onthaald zal worden.
Net als G*tte vind ik het goed dat we de kinderen willen beschermen tegen andere internetgebruikers. Tevens sluit ik ook aan bij de opmerking van Bruno V. Deze maatregel zou volledig buiten de leefwereld van de jongeren vallen. In een wereld waar de digitalisering steeds belangrijker wordt en de vraag van de maatschappij naar informatici steeds groter wordt, is het dan ook belangrijk dat de jongeren goed met computers leren werken. We willen ze juist stimuleren om in deze sector verder te gaan en een carrière op te bouwen. Hiervoor kan je best jong beginnen, wat vrij moeilijk zou zijn met deze nieuwe privacywet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.