actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2016, 15:49
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Khan is nu officieel eerste moslimburgemeester van westerse hoofdstad

Nadat Labour eerder al de overwinning opeiste, is zaterdagochtend ook officieel bekendgemaakt dat de 45-jarige Sadiq Khan de nieuwe burgemeester van Londen is. De conservatieve Zac Goldsmith eindigt op grote afstand tweede.

Sadiq Khan wordt zo de eerste moslimburgemeester van een westerse hoofdstad.

Khan kreeg 1,31 miljoen stemmen (56,8 procent), Zac Goldsmith 995.000 (43,2 procent). In zijn overwinnigsspeech dankte Khan alle Londenaars die "het onmogelijke" hadden mogelijk gemaakt.

"Londen is de beste stad ter wereld. Ik ben zo trots op onze stad en zeer vereerd door de hoop en het vertrouwen die jullie me hebben gegeven", aldus Khan. "Ik wil dat elke Londenaar de mogelijkheden krijgt die onze stad aan mij en mijn familie gaf. Niet alleen om te overleven, maar ook om te bloeien."

De nieuwe burgemeester, zoon van een buschauffeur van Pakistaanse herkomst, bedankte de kiezers er ook voor om te kiezen voor hoop en eenheid in plaats van angst en verdeeldheid.

'Machtigste moslim'
De conservatieve kandidaat en miljardairszoon Zac Goldsmith focuste tijdens zijn campagne op Khans islamitische geloof en de vraag of zijn linken met de moslimgemeenschap van hem wel de geschikte persoon maken om de Britse hoofdstad veilig te houden. Dat viel bij vele Conservatieven slecht.

Khan werd met een grote meerderheid verkozen, wat van hem "de machtigste moslim in de Britse politieke geschiedenis" maakt, aldus persagentschap Bloomberg.

De 45-jarige Khan, oud-minister en vader van twee dochters, heeft beloofd om de grootste problemen in de Britse hoofdstad aan te pakken, namelijk betaalbare huisvesting, vervoer en vervuiling. Khan volgt de excentrieke conservatief Boris Johnson op.

Bron:
Knack, 06/05/2016
http://www.knack.be/nieuws/wereld/k...mal-700393.html

Eigen mening:
Londen is één van de meest multiculturele steden ter wereld. Er worden zeer veel verschillende godsdiensten beoefent. Ik vind dat je godsdienst er niets mee te maken mag hebben of je nu wel of niet burgemeester mag worden van een stad. Sadiq Khan is op en top Brit, want hij is geboren in Londen. Aangezien je in het Verenigd Koninkrijk het recht van godsdienstvrijheid hebt, zou ik ook niet kunnen begrijpen waarom een moslimburgemeester niet zou kunnen. Ik vind dit ook zeer goed nieuws in de strijd tegen terreur. Tijdens de laatste weken heeft moslimhaat een paar keer het nieuws behaald, en dit door de toenemende terreurdreiging. De Islam is, zoals alle godsdiensten, een zeer mooie godsdienst en het is jammer dat de naam wordt besmeurd door enkele gekken die hun godsdienst alleen maar een slechte naam geven door hun daden. Dit nieuws maakt nog eens goed duidelijk dat je niet mag worden gediscrimineerd op basis van je godsdienst.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 7th May 2016 om 15:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2016, 18:04
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Persoonlijk denk ik dat het goed is dat Sadiq Khan gewonnen heeft van Zac Goldsmith. Op deze manier wordt er ook echt een statement gemaakt door de Londense bevolking. Zij kiezen deze keer niet voor de Conservative Party, maar voor Labour. Wel vind ik het jammer dat er steeds moet aangehaald worden waarvan deze mensen afkomstig zijn. Het maakt niet uit of hij de machtigste moslim in de Britse geschiedenis is. Het maakt uit dat hij een sterk beleid heeft en dat hij Londen op een positieve manier wil veranderen. Ik ben alvast benieuwd naar het vervolg van zijn rol als burgemeester van Londen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2016, 18:15
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Ik denk dat als we het gaan hebben over twee politicussen dat we hun geloofsovertuiging achterwege mogen laten uit de discussie. Zeker als het gaat om twee politiekers in West-Europe, waar religie toch geen rol meer zou mogen spelen in de politiek. Natuurlijk is dit iets waar de media steeds hard op inpikt. "De allereerste moslim burgemeester in London", is een titel die we de afgelopen dagen reeds duizend keer hebben zien verschijnen in verscheidene kranten.
Beide burgemeester-kandidaten, Khan en Goldsmith, hadden/hebben allebei mooie punten staan in hun agenda. Zo wilden ze beide bijvoorbeeld de huizencrisis oplossen die er al enkele jaren heerst in London. Khan wou meer betaalbare huizen bouwen, terwijl Goldsmith wel huizen wou bijbouwen, maar hij zou er ook voor zorgen dat de natuurgebieden niet bedreigd zouden worden. Je kan stellen dat Khan de 'go-to' keuze is voor de onder- en de middenklasse, en Goldsmith voor de bovenklasse.
Of het nu per se 'goed' is dat Khan gewonnen heeft, is niet aan mij om te zeggen. Ik ben geen bewoner van Londen. Op iemand stemmen om een 'statement' te maken, vind ik alvast wel geen goede reden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.