actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2012, 08:29
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Frietchinees is Vlaamse Woord van het Jaar

Frietchinees is het 'Vlaamse Woord van het Jaar 2012'. Het woord voor een Aziatische frituurhouder is de opvolger van onder meer stoeproken en tentsletje. Dat hebben de organisatoren Van Dale Uitgevers vanochtend bekendgemaakt. Frietchinees haalde 36 procent van de stemmen. Ruim 22.000 mensen brachten hun stem uit. De top drie bestond verder uit respectievelijk miserietaks en anticoalitie.

In de subcategorie Jongerentaal werd 'yolo' ('You only live once' of 'Je leeft maar een keer') woord van het jaar. In de subcategorie Lifestyle werd dat 'wrijftelefoon', in de categorie Sport/amusement 'gangnamstijl', in de categorie Economie 'sjoemelstroom' en in de categorie Politiek 'foefelakkoord'. De subcategoriën bevatten woorden die door het publiek ingezonden werden.

Nominaties
De 'Woord van het Jaar'-verkiezing van Van Dale wordt sinds 2007 georganiseerd in het hele Nederlandse taalgebied. Sinds 2010 bestaat er een afzonderlijke Nederlandse en Vlaamse verkiezing. Vorig jaar haalde stoeproken het in Vlaanderen van onder andere frietrevolutie en heen-en-weerkind. De nominaties voor het 'Woord van het Jaar' werden door Van Dale zelf bepaald. De genomineerde woorden in de subcategorieën werden gekozen door het Vlaamse publiek.

De Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden stoeproken (2011), tentsletje (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en bokitoproof (2007).

Bron: 18/12/2012 - http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-het-Jaar.dhtml

Mening: Als leerkracht Nederlands in spe vind ik het wel interessant om te weten wat het Vlaamse Woord van het jaar 2012 is. Ik heb het woord frietchinees nog nooit eerder gehoord, in tegenstelling tot het woord ‘ontvrienden’ wat het Vlaamse Woord van het jaar 2009 was. Anderzijds kan ik me wel vinden in deze term. Ik ga wel eens naar de frituur, maar heb zo mijn ‘vaste plaatsen’. Opvallend is dat bij twee van deze plaatsen de uitbater van Aziatische afkomst is, wat perfect strookt met de term ‘frietchinees’. Het is waarschijnlijk een persoonlijke kwestie, maar ik zal het woord frietchinees alvast meer gebruiken dan woorden zoals ‘tentsletje’, ‘stoeproken’, of ‘bokitoproof’.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2012, 16:59
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Een leuk initiatief van Van Dale. De verkiezing naar 'Het woord van het jaar' zet taal in de kijker. En zoiets kan ik als leerkracht in spe, net zoals Hanne, alleen maar toejuichen.
Iedereen is bij dit soort berichten plots geïnteresseerd. Vooral omdat de woorden die gekozen worden zo herkenbaar zijn. Het zijn dingen die opgedoken zijn in onze samenleving het voorbije jaar. Dus ik hoop dat deze verkiezing nog lang worden gehouden.
Ook wil ik even verwijzen naar de kinderversie van deze verkiezing: het Kinderwoord 2012. Hier werd 'Kingsize' als leukste woord verkozen. Ik vind het zeker positief dat ook kinderen op die manier al eens kunnen proeven van de leuke kantjes van onze taal.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th December 2012, 17:41
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Het Vlaamse woord van het jaar is een zeer leuk initiatief voor jongeren en kinderen. Ook de oudere garde kan er alleen maar van bijleren. Ik kan me voorstellen dat ze geen idee hebben van wat al die woorden te betekenen hebben.

Wat het woord van 2012 zou worden wist ik niet. De vorige jaren heb ik het ook wel een beetje gevolgd omdat het me wel aanspreekt. Wie weet kunnen we binnen enkele jaren een soort woordenboekje uitbrengen met een hoop nieuwe woorden. Dit zou zeer bruikbaar zijn in mijn lessen Nederlands.

Frietchinees lijkt me een weldoordachte keuze omdat het toch een opvallend kenmerk blijkt te zijn van het jaar 2012. Dat de frituren het niet slecht doen in België is al langer bekend. Wil dat dan zeggen dat de Chinese restaurants er tegelijkertijd op achteruit zijn gegaan? Dit vind ik toch ook het onderzoeken waard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.