actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2009, 15:28
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
doodstraf blijft in veel landen gewoon

Amnesty: doodstraf blijft in veel landen gewoon
Gepubliceerd: 24 maart 2009 13:36
www.nrc.nl

Londen, 24 maart. Executies worden zeldzamer in de Verenigde Staten maar de doodstraf is nog steeds in zwang bij Amerikaanse bondgenoten als Japan of Saoedi-Arabië. Dit stelde Amnesty International vandaag in haar jaarlijkse rapportage over de toepassing van de doodstraf in de wereld.Het afgelopen jaar werden 37 executies voltrokken in de VS. Het laagste aantal in meer dan tien jaar, aldus de mensenrechtengroepering die een tegenstander is van de doodstraf.

Hoewel Amnesty betoogt dat de afname van het Amerikaanse executies een weerspiegeling zou zijn van een wereldwijde trend, blijkt uit de jaarcijfers juist dat het toepassen van de doodstraf in veel landen gewoon doorgaat.

Meer dan in enig ander land wordt door China de doodstraf ten uitvoer gebracht. Het land executeerde vijftig keer zoveel mensen als de VS, volgens Amnesty. Volgens de organisatie werden in China ten minste 1.718 mensen ter dood gebracht in 2008, maar waarschijnlijk ligt het echte aantal hoger volgens Amnesty.

De bevolking van China is ongeveer vier keer groter dan die van de VS.

Onder de landen die de doodstraf uitvoeren zijn tegenstanders van de VS zoals Iran (ten minste 346 geëxecuteerden) en Noord-Korea (ten minste vijftien). Amnesty waarschuwt dat de cijfers van die gesloten landen onmogelijk goed zijn te controleren.

Maar volgens Amnesty neemt het aantal executies in landen als Japan en Saoedi-Arabië, beiden in de top-tien, alleen maar toe.

Vorig jaar executeerde Japan vijftien mensen. Het grootste aantal sinds 1975.

...............................

In één woord: 'verschrikkelijk'!
Ik heb laatst nog een hele documentaire gezien over orgaantransplantaties in Japan. Als ik deze documentaire kan geloven dan worden er jaarlijks enorm veel gevangenen geëxecuteerd, mede omdat er enorm veel vraag naar organen is.
Nu de vraag vanuit het buitenland naar organen toeneemt is iedereen er benauwd voor dat er nog meer vaak onschuldige gevangenen geëxecuteerd gaan worden. Door druk uit te voeren naar de landen waar de doodstraf nog kan, hebben we aanvaardbare resultaten geboekt, maar dan nog moeten we doorgaan en deze wantoestanden stoppen.
__________________
“Waar fundamentele ethische waarden in het geding zijn, moet de godsdienst voor de ethiek wijken.”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2009, 16:08
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Zelf ben ik ook tegen de doodstraf, hoewel je soms toch wel kan denken dat sommige mensen het verdienen (bv. Marc Dutroux). Maar in landen zoals China, denk ik ook wel dat er meer mensen onschuldig in de gevangenis zitten, en als zij dan de doodstraf krijgen, is dat echt verschrikkelijk. De doodstraf zou men overal moeten afschaffen. Levenslang in de gevangenis zitten is ook geen lachertje. Volgens mij is die straf zelfs nog erger.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th March 2009, 18:20
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Doodstraf

Ik ben ook tegen de doodstraf. Zeker voor belachelijke dingen als homoseksualiteit of vreemdgaan in je huwelijk. Daarvoor werden mensen vroeger ook afgemaakt. Zulke praktijken kunnen niet voor mij. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het dan wel weer heel moeilijk heb met mensen als Fritzl en Kim De Gelder... Zij zullen hoogstwaarschijnlijk (en hopelijk!!) nooit meer vrijkomen. De gevangenissen zitten overvol, en wie betaalt er eigenlijk voor? Juist, wij. Meneer Fritzl zal het wel zo slecht nog niet hebben, elke dag zijn eten, lekker warm binnen tot zijn dood. Oke, de gevangenis is niet niks, maar wat hij gedaan heeft is in vergelijking voor mijn part nog véél erger. Juist hetzelfde met Kim De Gelder, hij heeft de dood van 3 mensen op zijn geweten. Oog om oog, tand om tand.
De mensen die de laatste tijd in scholen binnenvielen en daar alles omver knalden, die hadden zelf al voor de doodstraf gekozen door na hun 'daad' zelfmoord te plegen. Mijn reactie is dan: net goed.
Klinkt misschien grof van mij, maar zo denk ik nu eenmaal. En de doodstraf hoeft dan voor mij geen executie te zijn die Jan en alleman kan meemaken, gewoon een spuitje is genoeg.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th March 2009, 19:01
liselore.verbercht liselore.verbercht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Merksem
Posts: 18
Ik ben ook tegen de doodstraf, maar langs de andere kant vind ik het ook fout dat er zoveel geld van de gemeenschap moet komen om gevangenen te onderhouden. Toen ik laatst het bedrag hoorde dat een gevangene per dag kost, verschoot ik toch wel even. Voor mij zouden gevangen gerust mogen werken om een deel van deze kosten te betalen.
Om verder te gaan op de orgaantransplantatie. Omdat ik vorige stage een les moest geven over de nieren ben ik hier verder over gaan opzoeken. Ik kwam verschillende artikels tegen over orgaantransplantatie in China. In andere landen moet je heel lang wachten om een nieuwe nier te kunnen krijgen. In China kan dit heel snel gaan. Ze raden je aan een aanvraag in te dienen voor een executiedag. Ik vond het schokkerend om dit te horen. Als er zo bijna volledig aan de vraag naar donornieren kan worden voldaan, betekent dit toch dat er heel veel mensen zomaar worden geëxecuteerd. Ik vind de doodstraf geen oplossing, zeker niet voor mensen die in mijn ogen geen misdaad hebben begaan (zoals homosexualiteit, ...)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th May 2009, 23:47
line.puimege line.puimege is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2009
Locatie: Boechout
Posts: 17
Ik zal altijd een verdeelde mening blijven hebben over het onderwerp "de doodstraf". Langs de ene kant vind ik niet dat mensen op deze manier gestraft zouden mogen worden, want dan zit je enkel in een situatie van 'oog om oog, tand om tand'. Langs de andere kant vind ik het ook niet juist dat moordenaars en verkrachters leven op het geld van de belastingbetaler en zelfs een TV en een playstation in hun cel hebben. Deze mensen zouden op de slechts mogelijke manier moeten behandeld worden en niets van luxe mogen krijgen. Het enige geval waarbij doodstraf volgens mij wel toegepast zou mogen worden is bij pedofielen. Deze mensen zijn ziek en ik denk niet dat ze hier ooit van kunnen genezen, ik zie ze daarom liever dood dan levend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.