actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2008, 21:25
Ellen Bolckmans's Avatar
Ellen Bolckmans Ellen Bolckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 65
Vaticaan controleert priesters op seksuele afwijkingen

Paus Benedictus XVI gaf zijn toestemming voor het document "Oriëntaties voor het gebruik van de psychologie in de toelating en de vorming van priesterkandidaten".
Psychologen kunnen worden ingeschakeld om uit te maken of priesterkandidaten geschikt zijn voor het priesterschap en kunnen die kandidaten uitsluiten die tekenen van seksuele afwijking vertonen. Dat stelt het Vaticaan voor de eerste keer in een vandaag gepubliceerd document.

Het inschakelen van psychologen zal echter met de nodige voorzichtigheid gebeuren en kan maar na voorafgaand en uitdrukkelijk akkoord van de priesterkandidaat, aldus het Vaticaan.

Ongeschiktheden
Het document "Oriëntaties voor het gebruik van de psychologie in de toelating en de vorming van priesterkandidaten" was al zes jaar in voorbereiding en werd vandaag gepubliceerd door de Congregatie voor de katholieke opvoeding, waaronder de seminaries ressorteren.

Het document draagt de goedkeuring van paus Benedictus XVI en herinnert eraan dat na de priesterwijding soms psychische of min of meer pathologische ongeschiktheden voor het priesterschap aan het licht komen met alle gevolgen vandien. Daarom kan het inschakelen van psychologen in sommige gevallen uiterst nuttig zijn omdat zij een advies over de diagnose en de eventuele therapie van psychische storingen kunnen uitbrengen, stelt het Vaticaan.

Seksueel misbruik
In het document wordt er voorts op gewezen dat de psychologen die ingeschakeld worden, de christelijke opvatting over de menselijke persoon, met name over seksualiteit en celibaat, moeten onderschrijven. Als er een behandeling nodig is, moet die gebeuren voor de toelating tot het seminarie, aldus het document.

Aanleiding tot het opstellen van het document zijn de vele gevallen van seksueel misbruik door geestelijken die de jongste jaren in verscheidene landen aan het licht kwamen. (belga/ka)

Bron: het laatste nieuws

kritiek:
Ik denk wel dat het doeltreffend werkt. Het hoort inderdaad meer en meer incidenten met priesters. Dit kan niet.
Langs de andere kant bekeken, we leven in de 21ste eeuw, vind ik het wat belachelijk dat priesters geen seksuele betrekking mogen hebben. Op dat gebied verschillen zij toch niets met andere mannen. Maar uiteraard, wie ben ik he?

Laatst aangepast door Ellen Bolckmans : 30th October 2008 om 21:33. Reden: weer geen bronvermeling he :(
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2008, 23:36
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Het is inderdaad schandalig. Ik ben blij dat de kerk er tegen in gaat. Toen ik meer informatie zocht achter dit thema kwam ik op dit filmpje terecht. Het gaat over een priesterschandaal dat in de media is gekomen maar de paus heeft toen de priester gered.
http://www.youtube.com/watch?v=scW90Q6Z_OM
Ik wist niet goed hoe betrouwbaar het filmpje was (aangezien het een Amerikaanse documentaire is en daarin kunnen de zaken nogal overdreven worden of te subjectief genaderd worden). Maar toen ik het filmpje bekeek zag ik dat er videobeelden uit de media in voorkwamen dus moet het wel echt actueel geweest zijn.

Als tekst bij het filmpje stond er:

Kinderen vanaf 9 maanden oud die letterlijk verkracht worden door katholieke priesters en ze geven het ronduit toe. De kerk doet niks, de Paus hult zich in stilzwijgen en verbant de slachtoffers uit de katholieke gemeenschap. Bekijk hier een stukje uit de docufilm “Deliver us from Evil “
--- filmpje ---
Deze schokkende bekroonde documentaire nagelt één van de daders eindelijk aan het kruis.
Priester O’Grady is een sexueel roofdier, hij heeft het voorzien op jonge kinderen , soms pas negen maanden oud. Hoeveel kin deren hij heeft verkracht is niet duidelijk maar het zijn er heel erg veel en geloof het of niet, de kerk wist alles en beschermde hem, geeft priesters iedere keer weer een nieuwe parochie om vervolgens overnieuw de hand te kunnen slaan aan vers vlees.
In Amerika zijn 3.500 priesters pedofiel, ze maken honderduizenden slachtoffers.
http://argusoog.punt.nl/?id=381381&r=1&tbl_archief=&
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2008, 14:50
Francesco Francesco is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mortsel
Posts: 96
Homofoob Vaticaan met richtlijn op dood spoor

Dat priesters wel eens pedoseksueel kunnen zijn is niet nieuw voor mij, maar wat mij meer interesseren zou is hóé men dit concreet bestrijden zal. En wat verstaat men dan weer onder 'seksuele afwijkingen'? Hoort daar ook nog homoseksualiteit bij?

Ik ben op zoek gegaan naar info, en ik heb een post gevonden die gaat over de link die het Vaticaan lijkt te leggen tussen homoseksualiteit en pedoseksualiteit:

Homofoob Vaticaan met richtlijn op dood spoor

Na jaren piekeren over de spraakmakende schandalen met pedofiele priesters heeft het Vaticaan een wonderlijke remedie bedacht. Voortaan zijn homoseksuele jongeren niet meer welkom in het priesterambt (NRC Handelsblad, 24 november).
Welke kronkelredeneringen liggen ten grondslag aan dit wonderlijke besluit? Om te beginnen beschouwen de wereldvreemde heren in Rome homoseksuele handelingen als tegennatuurlijk. Geldt dat dan ook voor alle diersoorten waarbij homoseksualiteit de gewoonste zaak van de wereld is, zoals een kijkje in een willekeurige dierentuin kan leren?
Verder is homoseksualiteit niet een ziekte die in een vroeg stadium vastgesteld kan worden. De seksuele voorkeur voor het eigen geslacht zit ergens tussen de 0 en 100 procent. M.a.w. `zuivere' homo- of heteroseksualiteit is eerder uitzondering dan regel. De biechtvaders en leidinggevenden die de priesterstudenten op hun seksuele geaardheid moeten screenen, worden dan ook met een schier ondoenlijke opdracht opgescheept.
Door homoseksueel gedrag als zondig en immoreel te kwalificeren, maakt de kerk zich schuldig aan onheuse bejegening van een belangwekkend deel van haar aanhang. Het is kennelijk nog steeds niet tot de prelaten doorgedrongen dat homoseksualiteit geen willekeurige keuze is, maar berust op een voornamelijk genetisch bepaalde geaardheid.
Dat met de uitgevaardigde richtlijn een halt kan worden toegeroepen aan de reeks pedoseksuele schandalen, valt te betwijfelen. Pedoseksualiteit is niet voorbehouden aan homo's. Het probleem van de pedoseksualiteit van priesters heeft waarschijnlijk veel meer te maken met het verplichte celibaat. Als iets onnatuurlijk genoemd kan worden, is het wel de permanente seksuele onthouding die aan priesters wordt opgelegd. Als het klopt dat circa eenderde van de priesters zich meer tot mannen dan tot vrouwen voelt aangetrokken, zou het aangekondigde beleid de animo voor de priesteropleiding wel eens flink kunnen doen afnemen. In de landen waar het aantal nieuwe roepingen toch al sterk is teruggelopen, kan dat verstrekkende consequenties hebben voor de zielszorg.
Kortom, de ingeslagen route is een dood spoor. Als de nieuwe paus met deze oekaze zijn visitekaartje heeft afgegeven, staat ons nog heel wat te wachten.

Bron: Maroc.nl forum, 16/12/2005, internet (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=166805)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.